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莞草製品의 活性化를 위한 디자인品目 開發에 관한 硏究

Title
莞草製品의 活性化를 위한 디자인品目 開發에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on Developing Design Items for Revitalization of Sedge Products : With a focus on Kanghwa area
Authors
金希延
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
완초제품디자인품목개발강화지역
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
莞草製品은 莞草(왕골)를 이용하여 생산되는 제품으로 한국 특유의 토산품으로 발전되어 왔다. 우리나라는 莞草가 자라기에 적합한 기후와 환경적 조건을 갖추고 있으며 전통 주거양식이 그것을 생활 필수품으로 요구하였다고 생각된다. 莞草는 재료적 특성상 유연성을 이용해 형태의 변화를 줄 수 있으므로 자리뿐만 아니라 다양한 공예품을 제작할 수 있는 가능성을 지녔으며, 특유의 광택으로 인해 그 가치를 돋보이는 등 여러 이용효과 면에서도 그 미적가치를 높게 평가받고 있다. 이러한 莞草製品은 현재 국민생활수준이 높아짐에 따라 현대인들에게 高價品이면서 특히 手製品 기술을 이용한 제품이 각광받고 있는 시점에서 새로운 국면을 맞이하고 있다. 특히 인테리어 소품 및 가구로의 응용에 관한 관심이 돌려지는데 최근들어 현대인들이 '생활가치'를 추구하므로써 대량생산으로 획일화된 상품의 구입을 선호하지 않는 구매 행동의 변화는 情緖化, 高級化, 個性化를 추구하게 되었다. 그러나 우리의 莞草製品은 多國적인 문화를 즐기려는 소비자의 多元적인 생활패턴이나 취향의 변화에 적응하지 못한채 디자인 상의 변화 또한 갖지 못하는 실정이고 따라서 수입 工藝品의 판매실적에 현저히 미치지 못하는 현실이다. 그러므로 이와같이 감소 추세를 보이고 있는 莞草製品을 育成 발전시켜 지역경제에 기여할 수 있도록 하기 위하여 우리 고유의 조형적 아이덴티티를 개발하고 후기산업의 소비시장을 겨냥하여 지역의 고유한 감각을 상품화하기 위해 高附加價値 創出刑 莞草品目의 영역을 확대해 나감으로써 莞草産業의 효과적인 育成策을 강구하는데 그 의미를 두고자 한다. 이를 위한 진행 과정을 요약하면 다음과 같다. 1. 본연구의 目的과 硏究範圍 및 方法을 서술하였다. 2. 莞草製品에 대한 一般的인 考察로써 莞草製品의 栽培 및 成長과 由來, 江華地域의 特性과 莞草製品과의 관계를 조사하여 莞草製品의 새로운 품목제안에 기초적인 배경을 마련하였다. 3. 莞草材料의 加工과 染色方法을 고찰함으로써 莞草製品의 생산과정을 이해하고 현지 답사를 통해 제품의 종류를 살펴봄으로써 현재 생산되고 있는 莞草製品의 조형성 및 디자인적인 문제를 분석하였다. 4. 옛부터 전해온 강화도의 莞草産業을 중심으로 현지를 답사하고 최근 莞草製品의 생산, 업체, 유통 현황을 현지 체험을 근거로 각각의 문제점을 파악하였다. 5. 莞草製品의 근본적인 문제점을 파악하기 위해 현대 소비자의 욕구, 소비패턴 및 요구하는 디자인 상의 변화를 조사하여 분석하므로써 莞草産業의 문제점에 대한 해결방안을 제시하였다. 6. 위의 연구를 토대로 새로운 라이프 스타일에 맞는 생활도구로의 이전 채용가능성과 莞草製品의 새로운 품목에 대한 적용 시도로써 가구적 기능을 지닌 파티션, 테이블 장식용으로써의 탁상시계, 패션의 한 요소로 헤어벤드 등의 디자인을 제안하였다.;Sedge products are products made from sedge grass and have been developed as a native product of Korea. Korea has climate and environmental condition suitable to growth of sedge grass and traditional living style made i t essential part office. By using flexibility of sedge grass various changes in shapes can be created for the reason it lends itself for production not only f matt but also variety artefacts and due to its unique sheen its aesthetic value is esteemed very highly. At this juncture when people enjoy relatively high standard of living sedge products are attracting new limelight as high class and expensive products which are produced manually and it is facing a new turning point now. In particular new interest is drawn to using them as props for interior decoration and as furniture. Recently taste of consumers is inclined toward 'pursuit of values in their living' thus their behavior is characterized by guest of emotional gratification, high class and individuality while shirking uniform products produced through process of mass production. However our traditional sedge products failed to respond properly to such changed consumers taste and life patterns but its design is simple thus in terms of volume of sale it is falling far short from level of imported goods. Therefore for the purpose of developing sedge products now suffering form downward trend and making it contribute more to growth of regional economy in this study the writer focused on developing unique identity of sedge products in terms of forms and successful commercialization of their unique style targeting post-industrial markets through effective measures for fostering high value additional sedge grass craft industry. This study is organized as follows : 1. The purpose and scope of study and method and described. 2. description on cultivation, growth and origin of sedge products are presented and relationship between special features of Kanghwa region and sedge products is investigated to lay down foundation for recommending new sedge grass products. 3. By studying method of processing and dying sedge grass the production process of sedge products is grasped and through site visit and studying types of products issues related to its forms and designs are analysed. 4. Site is visited to find out status of sedge grass industry of Kanghwado where ancient tradition is preserved and current problems related to production, enterprises, distribution are analysed on the basis of personal visit. 5. For the purpose of discovering basic problems related to sedge products desire of modern consumers, patterns of consumption, desired changes in designs are analysed and recommendation for solution of problems with sedge grass industry is presented. 6. On the basis of above mentioned study designs for partition, table chock as decorative items and hair band as an element of fashion are proposed an attempt to test diversifying sedge products and applying them for new items responding to modern life style and using them as tools of daily living.
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