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正常兒와 精神薄弱兒의 描畵特徵 比較硏究

Title
正常兒와 精神薄弱兒의 描畵特徵 比較硏究
Authors
金錦珠
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
정상아정신박약아묘화특징미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The expression in children's art is generally characterized to have a projected meaning. Children's pictures help use to understand the unconscious world reflected internally or externally-for example the inner spiritual state. Children's pictures show descriptive characteristics in each stage of age as the child matures physically and mentally. I collected pictures of normal and mentally retarded children aged 8 to 10 and analyzed them based on "the standards for children arts" established by professor Kim, jae-un. The categories of analysis were divided as follows : 1) the line of the pictures 2) the characteristics of partia from 3) the choice of collors 4) main colors used in the pictures 5) subject matters 6) balance and arrangement in composition 7) the whole impression of pictures The results of this study were as follows: 1) The distinct difference in drawing lines between two groups : The normal children at the highest rate used curved lines and baselines while the mentally retarded children used ambiguous and intense lines. 2) In the comparision of compoisition, the drawing of mentally retarded children are much more unbalanced than the drawing of normal children. 3) In the choice of colors in each pictures: the normal children gave consideration to the arranement of color while the mentally retarded children didn't. 4) Each group indiscriminately was not to have the common use of "blue and green color" but the mentally retarded children used orange and violet and red color as about two times as the normal children. 5) The distinct difference in composition of each groups pictures: the norma children's art as a whole was well-balanced but the mentally retared children's one had a tendency of losing the whole balance. 6) The normal children in choosing subject matter drew in the order of nature, characters, animals and houses, while the mentally retarded children generally drew characters including many ambigous pictures. 7) In a view of the whole impression in each group's pictures: those pictures drown by the normal children were in general bright and lightearted but the other group's pictures by the (by the mentally retarded children) were mostly showed to be dark and sevene circumstances. In the end, I sincerely hope that this study will contribute to promote the understandings of the mentally retarded children and also will be used to instruct them more effectively for their picture-lessons.;아동화는 투사적 기능을 가지고 있다. 아동화는 그림을 그린 아동 자신의 內的, 外的으로 반영된 무의식 세계 즉 정신적 내면 세계를 이해하는데 도움을 준다. 아동은 육체적 정신적으로 성장함에 따라 그의 묘화도 각 단계마다의 특징을 보여준다. 이리한 사실에 근거를 두고 본 연구에서는 정상아동과 정박아동의 그림을 수집하여 각 집단의 그림을 비교 분석하였다. 분석 내용은 (1)선 (2)부분적 형태특징 (3)색의 사용 (4)주조색 (5) 주된내용 (6)구성상의 균형과 배치 (7)그림의 전체적인상 등으로 대별하였다 각 집단의 그림을 비교 분석하여 백분율로 통계처리 하였더니 다음과 같은 분석 결과를 얻을 수 있었다. (1) 그림의 선에있어서 정상아동은 곡선과 기저선이 가장 높은 비율로 나타났으며 정박아동은 무질서한선 강한선이 큰 비율로 나타나 큰 차이점을 보였다. (2) 부분적 형태특징에서 정상아동은 형태를 묘사할 때 정확하게 표현했으나, 정박아동은 대부분 부정확하게 표현하였다. 또한 정상아동은 그림에 작은 형태가 많이 나타났는데 정박아동은 한가지 내용이 큰 부분을 차지하는 그림이 많이 나타났다. (3) 색을 사용할 때 정상아동은 배색을 고려하였으나, 정박아동은 배색을 고려하지 않는 큰 차이를 보였다. (4) 주조색에서 정상아동 정박아동 모두 파랑과 초록을 많이 사용하여 색에 따른 특이점이 심하게 나타나지는 않았으나, 정박아동이 정상아동에 비해 주황색 빨강색 보라색을 많이 사용하였다. (5) 구성에서 정상아동의 그림은 전체적으로 균형을 이루었으나 정박아동의 그림은 균형을 이루지 못하는 큰 차이점을 보였다. (6) 내용에서 정상아동은 자연, 동물, 집 순으로 나타났으며 정박아동은 인물을 가장 많이 그렸으며, 내용을 알아 볼 수 없는 모호한 그림이 많이 나타났다. (7) 전체적인 인상에서 정상아동은 대부분 밝았으며, 정박아동은 어둡거나 강한 분위기를 나타내 큰 차이점을 보였다. 끝으로 본 연구가 정박아동에 대한 이해 증진과 정박아동의 묘화학습을 좀 더 효율적으로 지도하는데 도움이 되기를 바란다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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