View : 63 Download: 0

고등학교 신·구 화학교과서의 비교분석

Title
고등학교 신·구 화학교과서의 비교분석
Other Titles
(A) Comparative Analysis of High School Chemistry Textbooks Currently Used and Previously Used
Authors
李貞姬
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
고등학교신구화학교과서비교분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 이번에 (3차)개정된 교육과정에 따른 인문계 고등학교 화학교과서의 사용에 도움을 주는데 목적이 있다. 이를 위해서 신·구 교육과정에 따른 각 교과서들을 인문계 고등학교 교육과정에 국한시켜 비교분석한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 과학교육목표에 따른 교과서 분석 결과, 화학I 교과서와 화학Ⅱ 교과서는 화학교육목표에 부합된 교과서임을 알았다. 2. 화학Ⅰ 교과서에서 방사성 화학과 환경교육에 관한 내용을 취급했으면 한다. 3. 양적인 분석에 따라 신·구 화학교과서 내용을 분석한 결과, a) 인문과정에서는 교과서의 면수 증가가 없었으나, 자연과정에서는 약 30% 정도 증가했다. b) 인문과정의 실험횟수는 약 60% 정도 줄었고, 자연과정은 약 20% 정도 줄었다. c) 신 교과서가 구 교과서보다 단원요약, 학습평가문제, 부록 등에 더 많은 지면을 할애하였다. d) 신·구 교과서의 그림 빈도수는 비슷하였고, 표의 빈도수는 구 교과서가 약간 더 높았다. 4. Romey법에 의한 분석 결과, 신 교과서의 내용은 권위지향성과 발견지향성이 거의 절반씩 섞인 형태로 기술되었다. 또한 대부분의 그림과 표는 직접적인 설명의 목적으로 사용되었다.;The purpose of this study is to help the use of liberal arts senior high school chemistry textbooks by revised third curriculum. The conclusions by comparing and analyzing of each chemistry textbook only in the curriculum of liberal arts senior high school are as follows: 1. According to the conclusion of the textbook analysis by the objective of chemical education, textbooks of Chemistry I and textbooks of Chemistry Ⅱ are very good for the objective of chemical education. 2. Textbooks of Chemistry I would deal with the Radiation Chemistry and the Environmental Education in addition to the present contents. 3. The conclusions of analysis in chemistry textbooks currently used and chemistry textbooks previously used by comparing of the number of pages are as the following: a) There is no increase of page number in liberal arts curriculum, but there is about thirty percent increase in scientific curriculum. b) The numbers of experiments have decreased by sixty percent in liberal arts curriculum, and the numbers in scientific curriculum have decreased by twenty percent. c) The new textbooks have more chapter summary, tests, appendix than textbooks previously used. d) The textbooks previously used and the new textbooks have nearly same numbers in the frequency of figure. But the new textbooks have a little more in the frequency of table. 4. According to Romey Method, the rating index of text- books of Chemistry Ⅰ, Ⅱ indicated about l.0(T)-0.35(F). Most of table s and figures are used for the purpose of illustration.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE