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전도식기(5-7세)아동의 공간표현 발달단계에 관한 연구

Title
전도식기(5-7세)아동의 공간표현 발달단계에 관한 연구
Other Titles
(The) Study about the Stage of Space Expression Development of the Pre-symbolic Stage Children : Focused on Lowenfeld's Theory
Authors
정세레나
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
전도식기아동공간표현로웬펠드
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1940년에서 오늘날까지 미국의 미술 교육계에 영향을 준 학자로 Victor Lowenfeld(19903-1961)를 들 수 있다. 이 연구의 목적은 현대미술교육에 큰 영향력을 가지고 있고 우리 나라 미술교육에 영향을 미친 미술교육학자중 한사람인 로웬펠드의 사상적 배경과 미술교육사상을 검토하여 교사들에게 로웬펠드의 교육사상을 올바르게 고찰시켜 주고자 한다. 그리고 그의 이론을 바탕으로 우리 나라 전도식기(5-7세)아동의 그림을 분석하여 그의 이론이 우리 나라 아동에게 적합한지 재검토하는 것이다. 로웬펠드의 교육사상은 심리학, 표현주의와 초현실주의, 맹아와 약시아의 지도경험, 진보주의사상과 자유표현운동, 제1, 2차 세계대전과 반유태정책의 영향을 받아 형성되었다. 그의 미술교육사상의 가장 중심이 되는 개념은 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성 계발이다. 그의 미술교육사상은 어린이는 잠재력과 창의성을 모두 지니고 있으며 미술은 어린이의 창의성과 잠재력을 계발시켜주는 매개체가 되고, 미술이나 교육보다는 어린이의 전체적이고 조화로운 발달이 더 중요하게 생각했다. 어린이의 미술은 성인의 미술과 달라 어린이에게 성인의 미술을 기대해서는 안되며, 성인의 관점을 부과하거나 간섭해서도 안된다고 하였다. 어린이의 미술표현은 일정한 단계를 거쳐 발달하며 어린이의 본성과 발달단계에 맞는 재료와 동기와 주제를 부여하여 그들의 자기표현과 창의성을 발달시키려 노력하였다. 그리고 어린이들의 표현과 작품을 분석하여 일정한 발달단계와 시각형, 촉각형의 표현유형을 확립 하였다. 로웬펠드가 여러 미술교육학자 중에서도 현재까지 미술교육에 큰 영향을 줄 수 있는 이유는 로웬펠드의 지도의 경험을 바탕으로 과학적인 연구방법을 체계적이고 합리적인 이론을 확립했기 때문이다. 그러면 체계적이고 합리적인 로웬펠드의 이론이 우리 나라 아동에게 그대로 적용이 될 수 있는지 연구해 보았다. 그의 이론이 방대하므로 그 중에서 아동의 공간표현 발달단계를 연구하였다. 연구결과 우리 나라 전도식기 아동들의 공간표현 발달단계는 아동의 개인차는 있지만 로웬펠드의 이론에 비해 대부분 빠른 발달단계를 보였다. 전도식기 공간표현단계를 나타낸 그림은 극소수였고 대부분 도식기(7-9세) 공간 표현을 나타내었으며 또래집단기(9-11세) 공간표현을 나타낸 그림도 있었다. 결과에 대한 이유를 추측 해 본다면 첫째, 요즘 아동의 성장이 예전보다 빨라졌기 때문이고 둘째, 훌륭한 문화를 지닌 민족이라는 우리 나라의 특징을 아동은 본능적으로 가지고 있는 때문이다. 우리 나라의 바람직한 미술교육을 위해 사상적 배경을 가지고 있는 이론들이 많이 연구되어야 할 것이며 그 연구를 바탕으로 우리 나라 아동의 특징을 고려하여 그들에게 적합한 이론을 확립하기 위해 이론에 대한 실험연구가 필요하다고 본다.;Victor Lowenfeld(1903-1961) is one of the scholars who have affected on American art education from 1940 up to now. The objective of this study is to let the teachers understand educational idea properly by reviewing ideological background and art education idea of Lowenfeld who has the great power of influence on the modern art education and also affected on Korean a r t education. Also his theory is reviewed again to see whether it is suitable for Korean children or not by analyzing Korean pre-symbolic children's paintings with the basis of his theory. Lowenfeld's idea was constructed by the effect of psychology, expressionism, surrealism, the experience of teaching the blind and weak-eyesight children, progressivism, free-expression movement, The First and Second World War and anti-Semitic policy. The core concept of his art education belief was to develop the creativity and potential which children conceive. He considered children have both creativity and potential, and art is the medium to develope them, and children's balanced development is far more important than art or education. Also he emphasized children should not be expected to perform the adult's art, nor be forced to have the adult's point of view, nor be intervened by adults, since children's' art is different that of adult. Children's art expression develops through the certain stages, so he tried to motivate children to develop their self-expression ability and creativity giving them the proper material and theme for their development stage. In addition, he established the specific development stages and the visual / haptic type of expression by analyzing children's expression and works. The main reason that Lowenfeld could affect on the current art education so great a deal up to now among so many art educationists is that he established the systematic, scientific and rational theory trough his own experience of teaching. So in this study, it is examined whether Lowenfeld's rational and systematic theory is applicable to Korean children. As his theory is expanded to so wide areas, among them, his stage of space expression development is studied. As a result of this study, mostly Korean pre-symbolic stage children's space expression development shows the higher stage compared to Lowenfeld's theory, though the stage varies depending on the individuals. It is extremely few who shows the pre-symbolic space expression stage, and most of them show symbolic stage(aged 7 to 9) and a few of them show the aged gang stage(aged 9 to 11). The inference for the results is following. Firstly, the growth of children is faster than before and secondly, children might potentially have the superior character as they are the descendant of the great cultured people. For the desired art study of Korea, many studies with theoretical background should be examined and experimental research is also needed to establish the proper theory considering Korean children's character based on the research.
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