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인터넷에 대한 고등학교 과학교사의 인식 조사와 유전 단원수업에 관한 웹사이트 활용방안

Title
인터넷에 대한 고등학교 과학교사의 인식 조사와 유전 단원수업에 관한 웹사이트 활용방안
Authors
이윤옥
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
인터넷고등학교과학교사유전단원수업
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 정보화시대이므로 우리는 미래사회에 부응하는데 필요한 정보를 효율적으로 찾을 수 있는 능력이 필요하다. 이러한 능력은 여러 교과 중 과학교과에서 키워 주어야하나 우리 나라의 과학교육은 대학입시로 인해 주입식 교육에서 벗어나지 못하여 학생들은 과학에 대한 흥미를 잃어가고 있다. 인터넷은 이러한 문제점을 해결할 수 있는 방안중의 하나로 교육 현장에서는 이를 활용함으로서 학습의 효과를 높이고 학습자의 적극적인 참여를 유도할 수 있으므로 최근에는 인터넷을 이용한 교수방법을 개발하기 위한 연구가 진행되고 있다. 본 연구에서는 현재 고등학교에서 이러한 교육이 이루어질 수 있는가를 알아보기 위하여 학교 내에 인터넷 시설상황과 교사들의 인식을 조사하였다. 인터넷에 대한 인식을 조사하기 위하여 설문지를 개발하여 서울지역의 고등학교 과학교사 160명을 대상으로 설문하였다. 또한 유전 관련 웹 자료를 검색하고 선별하여 교사들에게 제공함으로서 인터넷을 과학교육에 활용할 수 있도록 하였다. 고등학교 유전단원에 포함된 개념들은 야후, 알타비스타등의 검색도구를 사용하여 디렉토리 검색과 키워드검색으로 관련 웹사이트를 대부분 검색하였다. 연구결과로 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 조사 대상 학교 중 48%만이 학교에서 인터넷 사용이 가능했다. 인터넷을 사용해본 경험이 있는 교사는 41%로 비교적 낮았고, 이 중 수업에 활용한 경험이 있는 교사는 7%에 불과했다. 2. 교사들은 전자우편과 웹을 주로 사용하고 있으며(87%), 수업에 활용하기위해 인터넷을 사용하는데 장애요인은 시간이 많이 걸리고(33%), 자료를 찾는데 어려움(23%)이 있고, 수업 활용 프로그램의 부족(19%)등으로 나타났다. 실제적인 인터넷 연수를 희망하는 교사는 80%였다. 3. 600여 사이트를 검색한 결과 수업에 활용하기 유용한 59개의 사이트를 선정하여, 이를 URL과 사이트의 특징, 수업모형에 따라 12개의 표에 정리하였고, 이화여대 과학교육과 홈페이지에 하이퍼 링크하여 제시하였다. 4. 유전 관련 웹사이트는 중 단원별로 보면 세포분열이 19개, 유전법칙이 21개, 유전자가 7개, 유전공학이 8개, 유전 연구에 사용된 생물이 4개가 있었다. 세포 분열과 유전자에 관한 내용은 동화상이나 좋은 그림들이 많아 수업에 활용하기 좋은 데 비하여, 유전 법칙, 유전 공학에 관한 내용은 애니메이션이 적고 대학교 수준으로 설명되어 있어서 수업에 활용하기가 어렵다고 사료된다. 5. 유전관련 웹사이트를 교육방법에 따른 유형별로 보면 정보 탐색형이 44개, 문제해결형이 11개 , 탐구활동형이 4개였으며, 토의형 사이트는 없었다. 59개 사이트 중에서 54개가 미국에서 만든 사이트였고, 우리 나라 사이트는 2개에 불과 했으며 그것도 아직 준비단계에 있어 그 내용이 빈약하였다. 6. 구체적인 활용방안으로 2개의 학습지도안을 부록에 제시하였다. 시설이 가능한 학교에서는 선별된 사이트를 수업에 직접 활용할 수 있고, 시설이 준비되지 않는 학교에서는 교사가 필요한 자료를 준비하여 학생들에게 제시할 수도 있다.;An important goal of science education today is to train students so that they can adopt well to the coming 21st century of information era.. However, students' interest in science is diminishing in Korea since science education is detracted for university entrance exam, lacking students' involvement in class. Utilizing the internet in science education would be a way to correct the problem, since it would enhance students' involvement in class and the quality of science education. For this reason there have been many studies on developing useful methodologies for teaching with the internet. The purpose of this study is to incorporate www, a valuable teaching resource, into high school biology instruction. It enriches the classrooms, contribute the teacher's own personal development, and arouse students ' interest. Most Genetics related web sites are examined by search engines such as Yahoo and Altavista and useful sites are chosen according to topics and students' level. In addition, a survey was conducted to investigate the internet facility and teachers' ability. The subject were 93 high schools and 160 science teachers in seoul. Ninety three schools were selected for the survey and the results of the survey are following: 1. Major findings of this study are as following : 48% of high schools under the survey are equipped with the internet facility. 41% of teachers can use the internet and only 7% have used the internet in class. 2. The majority of teachers feel unprepared to use the internet effectively . Problems are access restriction(33%), lack of training and technical support(23%), and so on. 3. About 600 of high school genetics related internet sites were examined and 59 useful sites are chosen and annotated. Those are presented according to the subjects at the Home page of department of science education by linking directly to the sites. ( http://www.ewha.ac.kr/sciedu/biolog y/index. html ) 4. Among the selected web sites related to genetics, 19 sites are for the cell division, 21 for the genetic rules, 8 for the genetic engineering, and 4 for the lives used in genetics research. Sites for the cell division and the genes provide dynamic pictures which may attract students in class, where as sites for the genetic rules and the genetic engineering contain college-level materials, hence are difficult for high school students. 5. Considering contents of the genetic related web sites, 44 sites are about information exploration, 11 about problem solving, 4 about research oriented. There is no site about discussions on various problems. Most of the selected sites are established by Americans and only two sites are established by Koreans, and the contents of the two Korean sites are not so satisfactory. 6. Useful sites can be used with or without hands-on computer work as facility allowed appendix includes two lessen plan ideas more internet-based lessen plan should be developed.
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