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바닷속 자포생물의 율동적 이미지를 통한 도자표현 연구

Title
바닷속 자포생물의 율동적 이미지를 통한 도자표현 연구
Other Titles
(A) Study on Ceramics of Forms with Image of Coeleterates
Authors
이려은
Issue Date
1998
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Keywords
바닷속자포생물율동이미지도자표현
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 자연의 섭리 안에 존재하며, 예술은 인간과 자연을 연결해 주는 역할을 해왔다. 예술가는 자연의 조화로운 질서와 법칙을 인식하며 자연의 실체와 자신의 내면 세계를 결합시켜 예술작품으로 표현하고 있다. 자연에 대한 인간의 관심과 욕구는 무한하여, 인간은 그 질서 속에서 끊임없이 자아를 탐구해 왔고 그속에서 얻어지는 감동을 표현해 왔다. 본 연구는 이러한 맥락에서 자연 중에서도 바닷속 생물인 산호, 해파리, 말미잘 등과 같은 자포동물의 생명력 있는 역동성을 율동적 이미지로 조형화 시키는데 그 목적을 두었다. 이에 자연의 모든 것은 심오한 자연의 질서에 의해 조화의 미를 이루고 있으며 이러한 대자연의 미는 예술의 미를 낳게하는 모태가 된다는 자연과 예술의 관계에서 생성, 소멸, 순환을 통하여 끊임없이 변화하는 율동적 이미지를 찾았고, 바닷속 생물의 일반적 고찰을 통하여 본 연구의 주제인 바닷속 자포생물의 율동적 이미지의 조형화의 이론적 배경을 성립하였다. 또한 바닷속 자포생물을 소재로한 작품 사례를 통해서 작가의 개성과 주관적 감성에 의해 다양하게 조형화 시킨 작품을 연구함으로써 본 연구자의 작품제작에 참고하였다. 작품 디자인 과정에서는 산호, 말미잘, 해파리 등의 형태를 부분적으로 단순화하고 변형하여 장식적 표현으로 재구성함으로써 율동적 이미지로 형상화시키고, 이에 더 나아가 작품 디자인으로 발전해 가는 전개과정을 그림으로 제시 하였다. 작품제작과정의 성형방법으로는 연구자가 의도한 자유로운 표현을 위하여 말아올리기, 속파기, 물레성형 등의 기법을 복합적으로 사용하였고, <작품1∼10>은 조형물로 <작품 4-2>는 벽면 조형물로 제작하였다. 또한 태토로는 성형시 자유로운 표현과 거친 입자로 다양한 질감을 위하여 수축률이 적은 석기질 점토를 사용하였다. 사유 방법으로는 발색을 위해 성형후 입도가 있는 백화장토를 분무하였고 1차 소성후 안정된 색감을 표현하기 위해 전체적으로 흑유를 분무시유하여 닦아낸 후 고화도 안료와 백색무광택유, 연노랑무광택유, 코발트유, 산화철유 등을 분무법으로 시유하였다. 그리고 표면질감의 표현을 위하여 성형시 <작품 1, 3, 5, 7-2, 10>은 장식적 효과를 주고 유약처리시 <작품 2, 9>은 발수제를 바르고, 백색무광택 또는 고화도 안료를 분무시유하여 의도한 요철효과를 주었다. 소성은 1.5㎡ 도염식 가스가마에서 최고온도 850℃에서 8시간 1차소성하였고, 2차소성은 0.5㎡ 도영식 가스가마에서 최고온도 1250℃에서 9시간 산화염소성 하였다. 이에 본 연구를 통하여 자연은 끝없는 영감과 소재를 주며 지속적인 관찰과 창작 활동을 확대시켜주며 그 가운데서도 바닷속 생물중 자포생물의 다양하고 변화있는 율동적인 형태는 역동적인 생명력의 표현 가능성을 재인식하게 되었다. 본 연구에 이어 후속 연구자들이 더욱 발전적이고 창의성 있는 연구와 방법을 시도하여 새로운 조형세계를 열어 나갈 수 있는 계기를 마련하였으면 한다. 이와 더불어 본 연구가 앞으로의 바닷속 생물을 조형화 하는 후속 연구에 도움이 되리라 확신한다.;Human beings exist in the providence of nature and Art has played an important part for connection between in human beings and nature. Artists have recognized orders and laws of nature to be harmonious and combined the inside world of themselves with entity of nature into the expression of a work of Art. Because human beings' concern and desire for nature is infinite, Men have continously been investigating ego in the orders and expressing deep impression obtained there. The purpose of this study in logical connection is to form the activity of vital power of coelenterates, the living things of water, such as coral, sea anemones, jellyfishes. In the connection between nature and art of the concept that everything in nature is composed of the beauty of hormony by the orders of nature and the hormonious beauty become the mother' s womb creating the beauty of Art the image of rthythm which continously changes through creation, extinction, circulation was studied and the theoretical back ground of the formation of rthythmical image of water lires was constructed by the general consideration of occean living things. Furthermore, this study on the various works formed by the researcher' s personality and subjective emotion through examples of works whose materials are occean living things has made a significant contribution to this production. In the process of designing works, In order to reinterpret subjectively the internal beauty of primary form of coelenterates, such as corai, sea anemones, jellyfishes, Coelenterates image is expressed through a series of processes of the subjectively applied simplification, deformation and decorative description. The process of developements which grow into design of works is presented by a picture. For producing works serving freedom in expression intended by the researcher techniques of altering thrown shapes, coiling and modeling ete. are employed concurrently. As clay stoneware clay which has excellent viscosity and low in contraction was used. As glaze for black glaze was sprayed and for coloring such black glaze was wiped. For the purpose of creathing effect of colorful image of coelenterates color engobe being produced through blending white engobe with 10% of fine stain and sprayed then for creating glazed surface transparent glaze was sprayed very thinly and then for creating overall effect of brightness and darkness as well as rich and stable atmosphere black glaze was sprayed to finish it. To express surface texture a t the time of casting for proper effect of intaglio and relief was created and then at the time of application of glazing for demoisturing agent was applied then white mat glaze or ivory glaze sprayed and intended indentation effect was created. For firing work 1.5㎥ down draft gas stove was used for the first firing and firing lasted for 8 hours a t a peak temperature of 850 degree C and for second firing 0.5㎥ gas stove was used and firing lasted for 9 hours at a peak temperature of 1250 degree C. The concept that nature gives infinte inspirations and materials, and extends continous investigations and activies of production, most of all, the various, changable, and rthythmical configuration of coelenterates can be presented by an expression tives of vital power is recoqnized through this study. It is designed in furture studies to try on the creative researches and methods, and to give an occasion of opening the new world of modeling. Furthermore, this study will be a help in the formation of water living things in furture studies is convinced.
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