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7S 모델을 活用한 組織變化 硏究

Title
7S 모델을 活用한 組織變化 硏究
Other Titles
(A) Case Study on the Organizational Transformation of the Computer Organization in Hewlett Packard
Authors
최영미
Issue Date
1998
Department/Major
경영대학원 경영정보학전공
Keywords
7S조직휴렛팩커드
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to provide the model for successful organizational transformation to the company which is trying to change their organization. This study was discussed about the process of evolution regarding the organizational transformation, especially computer organization in Hewlett Packard by using the case study. The reason which affect the organizational transformation was classified and analyzed as four parts such as environmental, product, internal, and technical. 7S Model which has been commonly used for company evaluation was applied in this study in order to analyze the various aspects of organizational transformation. 7S Model consists of Structure, Strategy, Staff, System, Style, Skill and Shared value. Structure among 7S was focused on customer-oriented organization along with characteristics of organizational structure. For strategy, the concept for the extended enterprise and internet strategy was analyzed. The merit system being measured according to the performance was introduced on staff. HP intranet which is based on the extended enterprise infra was mentioned on system. Style was represented as management leadership which is very important for the successful set-up of organizational transformation. Co-competence which can be competitive advantage against the competitor was discussed on skill. Lastly, HP Way was mentioned on shared value. As a result of the interview with high level management in computer organization of HP Korea, the successful factors for organizational transformation was structure, style and skill. Although this study has approached the general information only, it can be used for the overall framework for organizational transformation, and based on this in-depth study is required in the future.;본 論文은 企業들이 變化하는 環境에 어떻게 대처하고 變化를 어떻게 機會로 이용해 競爭 優位를 지속적으로 점 할 수 있는지를 美國의 초우량 企業인 휴렛팩커드 (Hewlett-Packard)社의 事例硏究를 통해서 成功的인 組織變化의 모델을 제시하였다. 본 論文에서는 휴렛팩커드社의 컴퓨터 事業部를 事例 硏究對象 範圍로 정하고 組織 變化의 動因과 進化過程을 분석한 다음 組織 診斷 및 硏究 部門에서 널리 사용되는 硏究틀로서 組織이 成功的으로 運營되기 위한 7가지 側面을 다루는 7S모델을 적용해 組織 變化의 다양한 側面을 分析하였다. 組織 變化의 動因은 크게 環境的 要因, 製品的 要因, 內部的 要因, 技術的 要因으로 구분되었다. 組織 變化의 進化過程은 1980年 初盤부터 1997年 後半期까지를 論議하였고 특히 顧客 中心으로 組織이 크게 바뀐 1995年부터 1997年까지는 年代別로 체계화 하였다. 7S모델을 사용해 7가지 側面, 構造(Structure), 戰略(Strategy), 스텝(Staff), 시스템(System), 스타일(Style), 技術(Skill), 共有價置(Shared Value)를 組織變化 側面에서 論述하였다. 成功的인 組織 變化가 되기 위해선 構造的 側面에서는 顧客 中心의 組織 構造로 바뀌어야 하며, 戰略的인 側面에서는 顧客의 욕구를 바탕으로 製品의 性格을 파악해 顧客이 원하는 統合솔루션을 제시하는 방향으로 戰略을 세우며, 스텝 側面에서는 個人中心의 制度 보다는 팀爲主의 制度를 强化하며, 시스템 側面에서는 戰略的인 側面이 잘 이루어 지도록 지원할 수 있는 制度(시스템)를 가지며, 스타일 側面에서는 組織變化 過程의 動的인 變化를 다룰 수 있는 經營者의 리더쉽이 필요하다. 技術的 側面에서는 他社가 가질 수 없는 核心力量을 가지는 것이 중요하다. 共有價置는 組織 變化시에도 변하지 않는 價置로서 유지되어야 한다. 본 論文에서 環境的 要因과 進化過程 및 7S 모델을 통해 제시된 成功的인 組織 變化의 모델이 多樣한 産業의 組織 變化시 基本的인 틀로 활용될 수 있을 것이며, 제시된 結論에 관해 후속 硏究가 계속 되길 바란다.
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