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玄采의 幼年必讀에 수록된 人物分析

Title
玄采의 幼年必讀에 수록된 人物分析
Other Titles
(The) analysis of charaㅊters in "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)" by Hyun Chei(玄采)
Authors
서수연
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
현채유년필독수록인물분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1905년 乙巳條約 이후 日帝의 침략이 가중되면서 민중을 계몽하고 침탈되어 가는 국권을 회복하기 위해 전국 각지에 다수의 私立學校들이 설립되었다. 民族意識의 高揚이라는 당시의 시대적 필요성에 따라 사립학교에서는 國史敎育이 중요하게 대두되었고, 그 교재로서 國史敎科書가 다수 간행되었다. 이러한 국사교과서들은 단순히 학생을 위한 교과서라기보다 전국민 모두를 대상으로 하는 계몽적인 성격의 교양서적이기도 하였다. 이때 가장 널리 사용된 교과서가 玄采의 『幼年必讀』이다. 국사교육의 방법으로 '人物'이 중요한 비중을 차지하기는 하지만 근대 국사교과서에서 두드러지게 중요한 비중을 차지하고 있는 것이 '인물'이라고 할 수 있다. 또한 근대 국사교과서들이 갖는 특징의 하나가 역사인물을 통한 민족정신과 애국심을 함양시키려 했다는 점에서 人物分析은 당시 국사교과서 이해에 필수적이라 할 수 있다. 따라서 본 연구는 당시 대표적인 愛國敎科書였던 『幼年必讀』에 수록된 인물을 중심으로 분석하여 近代國史敎育의 性格을 糾明해 보려는데에 목적이 있다. 『幼年必讀』에 수록된 인물분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인물의 영역을 왕·왕족, 정치가·군인, 학자·문인, 의병, 예술가, 종교인, 외국인 등으로 나누어 비중도를 살펴 본 결과, 왕실을 포함한 정치가 영역이 80%이상을 차지하고 있다. 이와 같이 정치가나 군인 영역에 치중되어 있는 것은 『幼年必讀』이 政治史·人物史 중심의 서술이라는 것을 보여주며, 당시의 민족적 과제를 해결함에 있어 국난을 현명한 지략과 정신으로 극복하였던 훌륭한 인물의 정신을 이어받도록 하려는 것으로 파악된다. 또한 이는 아직까지 전통적인 역사서술에서 벗어나지 못하고 있는 것을 보여준다고도 하겠다. 이것은 시대별 비중에서 다른 시대에 비해 조선왕조가 60%이상을 차지하는 것에서도 드러난다. 둘째, 서술내용에 있어서 對外抗爭에서의 名將이나 忠臣을 강조하고 있는데, 이는 역사적으로 탁월한 인물의 행적과 활약상을 생동감있게 소개함으로서 우리의 민족혼을 되살려 애국심 및 자주독립정신을 고취하려는 의도를 뚜렷하게 보여준다고 할 수 있다. 특히 일본에 선진문물을 전해준 '王仁'에 대한 서술은 우리 민족이 과거 찬란한 문화민족이었음을 국민들에게 일깨워 주고 있다. 셋째, 『幼年必讀』은 내용 곳곳에 삽화를 수록하여 인물에 대한 이해를 쉽게 해주고 있다. 인물과 관련된 삽화들은 대부분이 전쟁 영웅의 모습을 위엄있게 그리거나 지략과 용맹으로 국난을 극복한 그들의 활약상을 생동감있게 묘사해서 우리 민족에 대한 자부심을 되새기게 해주고 있다. 넷째, 『幼年必讀』의 인물이 정치 영역에 치우친 것에 반해, 현행 교과서는 여러 영역에 걸쳐 균형잡힌 서술을 보여주고 있다. 그리고 『幼年必讀』이 인물의 행적과 사건을 간단히 나열하는 정도인데, 현행 교과서는 인물의 행적을 중심으로 해서 역사를 주제중심으로 이해하려는 서술방법을 썼다. 현행 교과서와의 비교를 통해 볼 때, 「幼年必讀』이 가지는 이러한 역사서술상의 한계는 민중의 교육적 측면보다 國權守護가 더 시급한 과제로 대두되었던 당시의 시대적 상황과 관련하여 교과서 편찬방향도 같은 맥락으로서 이해되어야할 것이다. 近代 國史敎科書의 편찬 목적은 민족의 위기를 극복하기 위한 自主獨立 精神과 愛國心의 鼓吹에 있었다. 『幼年必讀』과 같이 당시 국사교육의 주된 교재로 사용되었던 근대 국사교과서의 대부분은 '檀君'등 건국시조와 정치적인 인물, 외세침입을 격퇴한 영웅이나 충신과 같은 인물의 행적을 강조하여 수록하고 있다. 이러한 사실은 당시의 국사교육이 古代史의 중요인물을 강조하여 民族의 悠久性을 일깨워 주려 하였다는 것과 영웅이나 충신의 행적을 통하여서 민족의 自矜心을 길러주고 愛國愛族이나 민족의 主體性을 강조하여 국가를 지킬 人材를 양성하려 하였다는 것을 보여준다고 하겠다.;After the Ulg-sa Treaty(乙巳條約) was signed and while the level of persecution by Japan was deepening, the national private schools had been founded all over the country to enlighten the people and restore the sovereignty. The subject of history was found important due to the need of the time to encourage the national identity. As a result, a variety of textbooks in history was published. Those history textbooks were not only for education of students but enlightening all the nationals. The most favorite textbook at that time was "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)'' by Hyun Chei(玄采). As studying specific characters in history play an important role in education of history, so it does in the history textbooks of the time. In addition to it, the textbooks were designed to encourage national spirit and patriotic sentiment through historic heroes. Therefore, character analysis is mevitably necessary to understand those textbooks of that time. The purpose of this study is to define the features through character analysis in the book of "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)" which was the most noticeable history textbook of the time. The results of character analysis in "Yu Nyun Pi1 Dog(幼年必讀)" are as follows. First, when it comes to the importance of the characters among kings and royal family, politicians and soldiers, philosophers and writers, righteous army, artists, foreigners, politicians took more than 80% of it. It shows that "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)" was written according to the subject of political, dynasty and character centered history. It also shows that the book was intended for readers to inherit and learn the spirit of great men and women in history who had overcome national hardships with wise strategy and esprit before through the book. It shows thirdly that the book was limited not to go beyond traditional way of writing history books. It is seen in the fact clearly that Choson Dynasty takes 60% of all range over other dynasties in terms of epical content. Second, the book emphasizes famous generals or loyalists against foreign attacks in terms of content. It definitely shows that the book was intended to restore national spirit and encourage patriotism and independence by introducing historic activities and lives of great men vividly. Especially, the explanation of 'Wangin(王仁)', who had handed our advanced culture over to Japan, enlightened that Korean people used to be a people with brilliant and advanced culture. Third, "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)" makes it easy to understand the characters through illustrations. They were mostly pictures of warriors with dignity and majesty and described their activities with animation which leaded to peace out of national problems, which renew the pride of being Korean people. Fourth, on the contrary that "Yu Nyun Pil Dog(幼年必讀)" deals with the field of politics, the textbooks today keeps balance in dealing with a variety of fields. "Yu Nyun Pi1 Dog(幼年必讀)'' just narrate activities and events of the characters simply, but textbooks today was written to understand history centered by subject or objective through activities of the characters. Compared to the textbooks today, the defects "Yu Nyun Pi1 Dog(幼年必讀)" holds in describing history should be understood as a reflection of the time when defending national sovereignty was much more important subject rather than educational effects. The purpose of publishing history textbooks in the modem age was in encouraging independent spirit and patriotism to overcome national crisis. Most of the textbooks emphasized political characters along with the founders of each dynasty such as 'Tangun(檀君)'. It tells us that history education at that time emphasized national identity and tradition through important men and women in history, encouraged national pride through the activities of heroes and loyalists against foreign attacks and tried to train prominent youth who are expected to defend Korea in the future through the emphasis of patriotism and national self-reliance.
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