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dc.contributor.author최우영-
dc.creator최우영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:41Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:41Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000023681-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174254-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023681-
dc.description.abstract본 연구는 소비자 지향적인 마케팅전략의 변화를 바탕으로 디장딘의 적용을 위한 이론 및 상관성 고찰과 디자인에의 실천적 적용을 중심으로 이루어진다. 판매환경은 도시공간 환경전체를 점유하고 있는 구성물이라고 해도 과언이 아니다. 뿐만 아니라 기업의 마케팅 활동이 이루어지는 공간이며 소비자의 구매행위가 일어나는 장이다. 그러나 오늘날의 판매환경의 현실은 도시환경을 구성하는 미적 구성원적인 면에서, 마케팅의 효율과 성과의 면에서, 특히 마케팅 경향의 변화에 따라 최근 그 어떤 요소보다도 중요한 개념이 된 소비자의 욕구충족의 면에서 적지 않은 문제점을 내포하고 있다고 보여진다. 기업과 소비자의 관계는 시대적으로 변천을 보여 왔다. 소비자 기호의 다양화, 개성화로 패션시장의 환경이 경쟁화되어감에 따라 기업들은 소비자의 욕구에 대해 관심을 가지기 시작하였으며 기업의 목표 달성의 열쇠는 경쟁자 보다 구매자의 만족을 효과적으로 달성하여 이윤의 추구를 하는 것에 달려 있다고 본다. 따라서 마케팅적 사고는 고객의 욕구에 초점을 두면서 고객만족을 통하여 이윤추구를 하는데 목표를 둔다. 본 연구의 목적은 이러한 사회, 경제적 변화를 이해하고 디자인 개념으로 수용해 인간의 경제활동인 '시장'의 물리적, 공간적 부분인 판매환경에 적용하여 최상의 가치를 인간에게 제공할 수 있도록 하는 디자인 방법에 대한 연구로서 다음과 같은 방법과 과정으로 진행하였다. 1. 디자인의 궁극적 방향성을 제시하기 위해서 21세기로 향한 현대사회의 변화와 같이해 기업활동의 철학적 변화와 새로운 마케팅 경향을 고찰하고 현재 우리의 판매환경의 문제점은 무엇이며 어떻게 변화되고 움직임을 보이고 있는가를 문헌과 실증적 연구결과를 통해 밝히고 2. 소비자 행동론의 연구를 통해 소비자 행동론의 개념과 의의, 마케팅과 기업의 경영적 측면에서 그리고 소비자 지향적인 환경의 창출을 위한 연구의 필요성을 알아보고 3. 판매환경과 관련하여 소비자의 구매행동과 공간행동 그리고 공간행동과 점포 선택행동에 대해 자세히 알아보고 디자인에의 적용가능성을 알아본다. 4. 소비자 행태의 장인 판매환경의 기능과 의의를 고려해 소비자 행동론과 미래 소비자의 행태변화가 판매환경에 디자인에 수용될 수 있도록 연구 분석한다. 5. 타당성있는 프로그램을 통해 소비자 지향적이고 아름다운, 궁극적으로 소비자의 입장에서 최대의 미적가치를 지닌 판매환경을 디자인하기 위한 대안을 제시한다. 위의 과정을 통하여 소비자행동에 의한 분석과 접근을 시도했으며 판매환경에 대한 재해석과 함께 새로운 개념으로 재구성과 재조직의 가능성을 입증하였다. 따라서 소비자에게 감동과 새로움에 대한 욕구를 충족시키기 위한 생활공간으로서의 판매환경의 모형을 제시하였으며 기업의 이윤추구적 관점이 아닌 인간중심의 관점에 의한 방향제시임에 그 의의를 둔다.;This study is focused on the examination on theories and relatins for the application of design based on the change of consumer-oriented marketing stategy and the practical application of design. It is not exaggerating to say sale environment is the ingredient of occupying the whole enviornment of a city. Also, the sale environment is the space of the marketing activities of an enterprise, and consumers' purchase. However, today's sale environment has somne serious problems in the aspects of the aestheic components of urban environment, the achievement and effectiveness of marketing, and especially the satisfaction of the consumers. The relationship between corporations and consumers has changed through each age. Corporations started to consider consumers' desire as the fashion market became more competitive by the diversification and individualization of the consumers' taste, and the key to the achievement of a corporatins' goal depends on the pursuit of porfits by effectively succeeding in satisfying the buyers better than other rival corporations. Accordingly, marketing thinking has a goal in pursuing profits through consumer satisfaction focusing on the desireof consumers. The purpose of this study is to studyed a design method so that we can provide study a design method so that we can provide human beings with the best value by understanding this social, economical change, accepting it as a design concept and applying it to the physical space of a 'market', that is, sale environment, and the process of this study was proceeded as follows. 1. I examed the philosophical change of enterprises' activities accompanied by the modern society facing the 21st century, and the new trend of marketing to suggest the ultimate direction of design, and identified the problems of our sale environment, and now they are changed and moved through the literature and positive study. 2. examined the necessity of the study in the sense of the concept and meaning of consumer behaviorism, marketing and enterprise's management through the study on consumer behaviorism. 3. studied the applying possibilities to design by closely examining consumers' purchase behavior, space behavior, and choosing-a-store behavior related to sale unvironment. 4. analyzed the possibilities of applying consumer behaviorism and the future consumers' behaviro change to sale environment design, considering the function and meaning of sale environment, which is the space of consumer brehavior. 5. and suggested a plan for designing sale environment having the best aestheic value for consumers through a reasonable program. I attempted to make on approach and analysis by consumer behavior through the process above, and proved the possibility of restructuring and reorganizing of a new concept with a new translation of sale environment. Accordingly, I suggested a sale environment model as a life space ofr satisfying the desires of the consumers for improssion and freshness, and it has a meaning in suggesting a direction by the view of human beings, not profit pursuit.-
dc.description.tableofcontents목차 1. 서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구의 방법 및 범위 = 2 2. 마케팅의 철학적 변화와 소비자 지향경향 = 3 2.1 마케팅 경향의 변화 = 3 2.2 소비자 지향적 판매환경 디자인의 필요성 = 6 3. 소비자행동론과 판매환경 = 9 3.1 소비자행동론의 개념 = 9 3.1.1 정의 = 9 3.1.2 소비자행동 연구의 접근방법 = 10 3.1.3 소비자행동 영향요인 = 13 3.2 판매환경에서의 소비자행동 = 29 3.2.1 공간행동과 공간선택 = 29 3.2.2 공간이동의 동기와 결정요소 = 37 3.2.3 점포선택행동 = 40 4. 판매환경의 이해와 소비자행동론적 분석 = 47 4.1 판매환경의 이론적 이해 = 47 4.1.1 판매환경의 조형요소 = 47 4.1.2 공간의 밀도와 치수 = 50 4.1.3 조형 밀도 = 55 4.2 판매환경 요소의 분석 = 58 4.2.1 판매환경 분위기 = 58 4.2.2 판매환경 분위기와 소비자행동 = 59 4.2.3 판매환경분위기의 구성요소 = 60 4.2.4 판매환경분위기 구성요소의 선호도 = 66 5. 판매환경디자인 과정 = 70 5.1 디자인 전제 = 70 5.1.1 디자인 목표 = 70 5.1.2 디자인 기본방향 = 71 5.1.3 디자인 범위 = 72 5.1.4 디자인프로세스 = 73 5.2 디자인 연구단계 = 74 5.2.1 대상 소비자 분석 = 74 5.2.2 대상업종의 분석 = 75 5.2.3. 매장형태의 유형 = 76 5.3 디자인 계획 및 도출과정 = 77 5.3.1 공간계획의 개념적 접근 = 77 5.3.2 평면도출과정 = 81 5.4 디자인 적용단계 = 85 5.4 종합 및 검토 = 103 6. 결론 = 105 참고문헌 = 107 ABSTRACT = 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4263622 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject소비자행동론-
dc.subject기초-
dc.subject마켓팅-
dc.subject전략-
dc.subject판매환경디자인-
dc.title소비자행동론에 기초한 마켓팅 전략으로서의 판매환경디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE UNDERSTANDING AND APPLICATION OF CONSUMER BEHAVIOR FOR THE SALE ENVIRONMENT DESIGN AS A MARKETING STRATEGY-
dc.format.pageviii, 112p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과실내디자인전공-
dc.date.awarded1998. 2-
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