View : 656 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김미자-
dc.creator김미자-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:38Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000024545-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174227-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024545-
dc.description.abstract본 연구는 영 유아기 동안 종일제 기관 탁아경험이 있는 유아들과 종일제 탁아 경험이 없는 유아들간의 사회정서적 행동에 유의한 차이가 있는지를 밝혀보려는 데 목적이 있다. 본 연구 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 사회적 행동에서 종일제 탁아경험이 있는 유아와 종일제 탁아경험이 없는 유아의 집단간은 유의한 차이를 보이는가? 2. 유아의 정서적 행동에서 종일제 탁아경험이 있는 유아와 종일제 탁아경험이 없는 유아의 집단간은 유의한 차이를 보이는가? 3. 사회적 행동에서 탁아경험 유.무에 따른 유아의 성별에 따라 유의한 차이를 보이는가? 4. 정서적 행동에서 탁아경험 유.무에 따른 유아의 성별에 따라 유의한 차이를 보이는가? 본 연구는 서울시에 소재한 종일제 탁아 프로그램과 반일제 프로그램을 함께 병행하고 있는 6개 어린이집의 만5세 유아 70명을 대상으로 하였다. 이들은 양육형태에 따라 만5세 이전에 2년6개월의 종일제 기관탁아경험이 있는 유아와 종일 탁아경험이 없는 유아로 나누어 그들을 6개월이상 지도한 각반의 담임교사들이 연구대상 유아의 사회정서적 행동을 2개의 평정척도에 의해 평가 하였다. 측정도구중 사회성 발달을 보기 위해서는 Schwarz, Strickland와 Krolick기 유아용 행동 척도(Preschool Behavior Rating)를 사용하였고 정서 발달을 보기 위해서는 Stringfield의 유아용 행동 질문지(Preschool Behavior Questionnaire)를 사용 하였다. 자료분석은 t검증, 2way - ANOVA(이원변량분석)을 적용, 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1 . 교사평정에 의한 유아의 사회적 행동은 집단간에 유의한 차이가 발견되지 않았다. 2 . 유아의 정서적 행동은 집단간에 유의한 차이가 발견되었는데 탁아경험이 있는 유아들이 탁아경험이 없는 유아들 보다 불안 / 두려움, 과민성 / 주의산만 요인에서 통계적으로 유의하게 높은 점수를 보였다. 즉 탁아경험 집단이 더 많은 정서적 문제를 갖고 있는것으로 평가되었다. 3 . 사회적 행동은 탁아경험 유 . 무에 따른 유아의 성별에 있어서 유의한 차이가 발견되지 않았다. 4 . 탁아경험 유 . 무에 의한 유아의 성별에 따른 정서적 행동을 각요인별로 살펴보면, 불안 / 두려움 요인에서는 탁아경험이 있는 유아 남 . 여 모두가 탁아경험이 없는 유아들 보다 불안하고 두려움이 많은것으로 유의한 차이를 나타냈다. 과민성 / 주의산만 요인에서도 탁아경험이 있는 유아 남 . 여 모두가 탁아경험이 없는 유아들 보다 과민하고 주의가 산만한 것으로 유의하게 높게 나타났다.;This study analyses the sociological behavior and emotions of the child which has experienced an all-day child care center before entering school. The following objectives have been set for the study. 1. The sociological behavior of children who have been in day care centers were compared to the children raised at home the two groups were analysed in order to differentiate significant deviations according to sex. 2. Do the sub-elements of sociological behavior show significant differences according to the two groups and sex? 3. Does the mother's child raising methods show differences between those who subject their children to day care centers and those raise the children at home? 4. The environment at home, quality of the day care center, sex of the child, child raising skills employed by the parent, etc. could be other variables that affect a child's violent behavior, how do they factor in? The subjects for the study were 70 children and their parents in 6 day care centers for children aged 5 years of age located in Seoul. The children were divided into two groups according to the difference child raising techniques employed by the parents. The teachers who were responsible for the children for over a 6 month period observed their sociological behavior patterns. The analysis was carried out by utilizing the Behar and Springfield Preschool Behavior Questionnaire and the Schwarz, Strickland and Krolick Preschool Behavior Rating. Behar's sub-elements of social behavior are aggressiveness-violence, anxiety-fear, oversensitivity-confusion. The PBR test explains that sub-elements are anti-social behavior, proclamation of identity and intelligence. The parent's child raising technique had been chosen according to the Schaefer model of Maternal Behavior Research Instrument and Won Young Lee's model which is dervied from it. The T-test and 2-way Anova, hierarchical regression analysis model analyse the relativity among elements in the study. The results of the study are as follows. 1. The social behavior of the two groups differ in the fact that the children raised at day care centers suffer from social problems more than the children raised at home. The sexual difference pointed toward boys being more aggressive in their anti-social behavior than girls. 2. For the sub-elements, the difference was markedly pointing towards the day care center group as scoring high on aggressiveness, fear, confusion and also intelligence. The boys were significantly more violent than girls. 3. The child raising techniques of the parents in both cases did not show significant differences. Nor did they differ for the sex of the child. 4. The home environment had a 15% effect on the violent sociological behavior of children while the quality of the day care center accounted for 8% and the parent's controlling attitude was 6% and the variables of grouping 3% and sex 7% decided the violence factor.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 탁아경험이 유아의 사회성 발달에 미치는 영향 = 6 B. 탁아경험이 유아의 정서 발달에 미치는 영향 = 17 C. 탁아경험이 유아의 성별에 미치는 영향 = 23 Ⅲ. 연구방법 = 27 A. 연구대상 = 27 B. 연구도구 = 28 C. 연구절차 = 30 D. 자료분석 = 31 Ⅳ. 결과 및 해석 = 33 Ⅴ. 논의 및 결론 = 41 A. 논의 = 41 B. 결론 = 43 참고문헌 = 47 부록 = 54 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2033364 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject영유아기-
dc.subject탁아경험-
dc.subject사회정서-
dc.subject유아교육-
dc.title영ㆍ유아기 탁아경험이 사회정서적 행동에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the effects of day care centers on the sociological behavior of young children-
dc.format.pageviii, 59p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded1996. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE