View : 20 Download: 0

과학적 사고력의 발달수준과 물리개념 이해정도와의 관계

Title
과학적 사고력의 발달수준과 물리개념 이해정도와의 관계
Other Titles
(The) Relationship between the level of the development of scientific thinking and the degree of the understanding of physical concepts : Dealing with the third year middle school students
Authors
김희영
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
과학사고력발달수준물리개념이해정도관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지금까지 수차에 걸쳐 과학교육과정이 개정되어 왔지만 어느때이건 중요한 교육 목표로서 다루어온 것은 "과학적 사고력의 신장"이었다. 이처럼 과학교육에서 빼어 놓을 수 없는 목표중의 하나는 "과학적사고력의 신장"임에 틀림없다. 그러나 오늘날 학교 현장에서는 지식을 주입시키는 데 주력하고 있는 실정이며, 탐구능력이나 과학적 사고력을 기르는 면을 소홀히 하고 있다. 따라서 과학교육의 목표인 과학적 기초개념의 이해와 과학적 탐구방법 및 과학적 사고력을 신장시키기 위해서는 과학적 사고력의 발달과 물리개념 이해정도와의 관계를 파악할 필요가 있다 따라서 본 연구에서는 다음과 같은 구체적 문제의 해답을 얻으려고 하였다. 1. 논리적 사고의 발달수준과 물리개념 이해정도와는 어떤 관계가 있는가? 2. 비례논리의 형성여부와 물리개념 이해정도와는 어떤 관계가 있는가? 3. 변인통제논리의 형성여부와 물리개념 이해정도와는 어떤 관계가 있는가? 4. 과학적 사고력의 발달정도와 물리개념 이해정도와는 어떤 관계가 있는가? 이들에 대한 해답을 얻기 위해 경기도 파주군내 중학교 3학년 남300명을 대상으로 논리적사고검사, 비례논리검사, 변인통제논리검사, 그리고 물리개념 이해도검사 등 4가지 도구를 사용하여 사고력의 발달과 물리개념 이해점도와의 관계를 규명하였다. 그리고 다음 4가지의 영가설을 설정하여 그 진위를 x^(2)-검사법으로 도출하였다. 1 . 논리적 사고의 발달수준과 물리개념 이해정도와는 의의있는 관계가 없을 것이다. 2 . 비례논리의 형성여부와 물리개념 이해정도와는 의의있는 관계가 없을 것이다. 3 . 변인통제논리의 형성여부와 물리개념 이해정도와는 의의있는 관계가 없을 것이다. 4 .과학적 사고력의 발달수준과 물리개념 이해정도와는 의의있는 관계가 없을 것이다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 우선 물리개념 이해정도는 과학적 사고력의 발달과 의의있는 상관관계를 나타내 주었다. 따라서 과학적 사고력의 발달정도는 물리개념 이해도를 예언하는 의의있는 준거라는 점이 밝혀졌다. 한편 본 연구의 영가설은 모두 통계적으로 의의있는 수준(P<0.0001)에서 부정되었다. 결론적으로 중학교에서 다루고 있는 물리개념의 이해정도는 과학적 사고력의 형성여부와 밀접한 관계가 있음이 밝혀졌다.;So far the curriculum of science education has revised many times but one of the most important aims of science education was "enlargement of scientific thinking". However, currently the science education in our education field mainly emphasizes the memorization of improve their ability to think scientifically. Therefore, to develop a better way to understand basic science concepts, scientific exploring method and to improve the power of thinking scientifically which are the goals of the science education, it is necessary to study the relationships between the development of the power of thinking scientifically and the degree of physical concepts. The study tries to answer the following specific questions. 1. What kind of the relationship is there between the Level of the development of logical thinking and the degree of the understanding concepts? 2. What kind of relationship is there between whether or not proportional logic of developing and the degree of the degree of the understanding of physical concepts? 3. What kind of the relationship is there between whether or not controlling variables of developing and the degree of the understanding of physical concepts? 4. What kind of the relationship is there between the level of the development of scientific thinking and the degree of the degree of the understanding of physical concepts? To answer the above question, the study employs four different tests, a logical thinking tests, a proportional logic test, a controlling variables test, and a understanding of physical concepts test. The study establishes four null hypotheses and test them using Chi square tests. The hypotheses are as follows. 1. There is no significant relationship between the level of the development of logical thinking and the degree of the understanding of physical concepts. 2. There is no significant relationship between whether or not proportional logic of developing and degree of the understanding of physical concepts. 3. There is no significant relationship between whether or not of controlling variables of developing and the degree of the understanding of physical concepts. 4. What kind of the relationship is there between the level of the level of development of scientific thinking and the degree of the degree of the understanding of physical concepts? To answer the above question, the study employs four different tests, a logical thinking tests, a proportional logic test, a controlling variables test, and a understanding of physical concepts test. The study establishes four null hypotheses and test them using Chi square tests. The hypotheses are as follows. 1. There is no significant relationship between the level of the development of logical thinking and the degree of the understanding of physical concepts. 2. There is no significant relationship between whether or not proportional logic of developing and degree of the understanding of physical concepts. 3. There is no significant relationship between whether or not controlling variables of developing and the degree of the understanding of physical concepts. 4. There is no significant relationship between the level of the development of scientific thinking and the degree of the understanding of physical concepts. The results of the study are as follows. First, the degree of the understanding of physical concepts has a significant relationship with the development of the power of thinking scientifically. It shows that the level of the development of the power of thinking scientifically is a significant indicator predicting the degree of the understanding of physical concepts. Second, all the hypotheses are rejected at the statistically significant level (f < 0.0001). In conclusion, it means concepts taught in the middle school is closely related with the ability to think scientifically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE