View : 686 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오윤미-
dc.creator오윤미-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:35Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:35Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000024023-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174201-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024023-
dc.description.abstractHelping the learning disabled children be included naturally into a regular class and have cooperative interaction for the same goal show the application of cooperative learning to a special education. This thesis intends to apply the cooperative learning, which has been researched for several decades, to a classroom as a way of disabled children's inclusion in a regular class. This study was devised to see if the existence of intergroup competition has any significant difference on academic achievement and social acceptance. For this purpose, 20 learning disabled children in fifth grade from B elementary school were selected. Selected 2 classes of the same grade, in which 10 students were randomly assigned, had social studies classes, and these classes were divided into two type according to the existence of intergroup competition. Each cooperative learning group is composed of 1 learning disabled child and 3 nondisabled children. Classes had been administered 4 times a week for 4 weeks. As measuring tools, pretest and post-test of Social Studies achievement in the first semester of 5th grade, and social acceptance questionaires by roster-and-rating scale were used. ANCOVA by SPSS/PC+ was used to analyze the collected data of the post-test in social studies achievement utilizing pretest score as covariance. T-test was used to analyze the collected data in the social acceptance questionaires. The results obtained from this study are summarized as follows: 1. Significant differences were found in the social studies achievement of included learning disabled children according to the existance of intergroup competition. That is, the result of the included disabled children with intergroup competition was higher than that of the included disabled children without intergroup competition. 2. As to the social acceptance of nondisabled children toward included learning disabled children, there was a significant difference between two groups. That is, the result of. the included disabled children without interjg-oup competition was higher than that of the included disabled children with intergroup competition in the social acceptance. Thus, the results in the present study suggest that cooperative learning with intergroup competition is much more efficient type for learning disabled children to study in a regular class. Regarding the social acceptance of nondisabled children toward disabled children, this study shows that cooperative learning without intergroup competition is the effective type. Consequently, this study shows the evidence of influences of Cooperative learning of included learning disabled children on academic achievement and social acceptance.;장애아동이 일반학급의 수업시간에 자연스럽게 통합되어 일반아동과 공동의 목표를 위해 협력적인 상호작용을 하며 함께 수업할 수 있도록 도와주는 것은 협동학습을 통합의 한 방법적인 전략으로 특수교육에 적용한 것이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 그 동안 일반 교육 현장에서 활발하게 연구되어 왔고 특수 교육 분야에서도 새로운 관심을 받고 있는 협동학습을 이용하여 일반학급에서의 장애아동 통합의 한 방법으로서 현장에 적용해 보고자 하였다. 본 연구에서는 협동학습의 다양한 유형 중에서도, '집단내 협동-집단간 경쟁'의 특성을 지닌 "집단 경쟁 협동학습"과 '집단내 협동-집단간 협동'의 특성을 지닌 "집단무(無)경쟁 협동 학습"의 두 가지 조건으로 학습장애아동을 일반아동과 일반학급에서 수업하게 하 였을 때, 학습장애아동에게 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 즉 집단경쟁 협동 학습 유형과 집단무경쟁 협동학습의 유형에 따라, 학습장애아동의 사회과 학업성취와 학습장애아동에 대한 일반아동의 사회적 수용에 미치는 효과에서 유형간 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여, 서울 B 초등학교의 5학년 학습장애아동 20명을 동학년에서 선택된 두 개의 일반학급에 각각 10명씩 무선배치하여, 각각 집단경쟁 협동학습과 집단무경쟁 협동학습 유형으로 사회과 수업을 받게 하였다. 협동학습 집단구성은 학습장애아동 1명에 일반아동 3명이 한 팀이었다. 수업은 1주일에 4차시씩 4주간 진행하였다. 측정 도구는 5학년 1학기 사회과 학업성취도 사전, 사후검사와 또래 평정에 의한 사회적 수용 질문지였다. 사회과 학업성취 사후검사 결과 처리는 사전검사 점수를 공변인으로하여 SPSS/PC+에 의한 공변량 분석(ANC0VA)을 실시하고, 사회적 수용은 사전검사와 사후검사 차이를 두 유형간에 t 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 집단경쟁 협동학습에 속한 학습장애아동과 집단무경쟁 협동학습에 속한 학습 장애아동간 사회과 학업성취에 유의한 차이가 있었다. 즉, 집단경쟁 협동학습 유형으로 학습한 학습장애아동의 사회과 학업성취 사후검사 결과가 집단무경쟁 협동학습 유형으로 학습한 학습장애아동의 사회과 학업성취 사후검사 결과보다 유의하게 더 높았다. 2. 집단경쟁 협동학습에 속한 학습장애아동과 집단무경쟁 협동학습에 속한 학습장애 아동에 대한 일반아동의 사회적 수용에는 유의한 차이가 있었다. 즉, 집단무경쟁 협동 학습 유형의 학습장애아동에 대한 일반아동의 사회적 수용이 집단경쟁 협동학습 유형의 학습장애아동에 대한 일반아동의 사회적 수용보다 유의미하게 향상이 되었다. 이러한 결과는 집단경쟁 협동학습 유형이 집단무경쟁 협동학습 유형보다 학습 장애아동의 학업적인 면에서 일반학급 수업상황에 효과적으로 통합될 수 있는 유형임을 시사하고, 집단무경쟁 협동학습 유형이 집단경쟁 협동학습 유형보다 학습 장애아동에 대한 일반아동의 사회적 수용 면에서 효과적으로 통합될 수 그는 유형임을 시사한다. 이러한 결과를 근거로 특수학급이 있는 일반학교 현장에서 협동 학습을 적용하고 활용할 수 있는 경험적 자료를 제시하였다는데 본 연구의 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문 개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제와 연구가설 = 4 C. 용어의 정의 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 협동학습의 개념 및 유형 = 8 1. 협동학습의 개념 = 8 2. 협동학습의 유형 = 9 B. 협동학습의 연구 경향 = 15 1. 집단경쟁 협동학습과 집단무경쟁 협동학습 = 15 2. 협동학습과 학습능력별 학습자의 학업성취 = 19 C. 장애아동 교육에 있어서 협동학습의 활용 및 효과 = 21 1. 협동학습과 사회과 학업성취 = 24 2. 협동학습과 사회적 수용 = 26 Ⅲ. 연구방법 = 29 A. 연구 대상 = 29 B. 측정 도구 = 32 C. 연구 절차 = 34 D. 연구 자료 처리 = 43 Ⅳ. 연구결과 = 45 A. 결과 = 45 Ⅴ. 논의 및 제언 = 50 A. 논의 = 50 B. 제한점 = 55 C. 제언 = 56 참고문헌 = 58 부록 = 65 ABSTRACT = 99-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3991550 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject협동학습-
dc.subject학습장애아동-
dc.subject학업성취-
dc.title협동학습 유형이 학습장애아동의 사회과 학업성취와 사회적 수용에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedInfluences of Cooperative Learning of Learning Disabled Children on Social Studies Achievement and Social Acceptance-
dc.format.pagevii, 102p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 특수교육전공-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE