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北韓의 「聯邦制」 統一案에 관한 批判的 硏究

Title
北韓의 「聯邦制」 統一案에 관한 批判的 硏究
Other Titles
(A) Critical Study on the Federal System Unification plan proposed by North Korea
Authors
賈惠景
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공국민윤리교육분야
Keywords
북한연방제통일안국민윤리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is aimed to understand the nature of and the approaches for the issue of Unification of Korean peninsula and federal system through a systematic analysis and evaluation of federal system unification plans suggested so far. The category of this study consists of the representative contents out of several proposals for the federal system for Unification since 1960. Compared the unity-logic by South Korea which has pursued the real integration possibility of nation with discourse and inter-change, the unity-significance by North Korea means the communization-unity in the "the condition exercizing the regime right of people's republic of Cho Sun Democracy" For this purpose, North Korea suggested the fact that a federal system can be applicated to the political intergration of South and North Korea as a systematical method for the political intergration at the first in the 1960s. But this suggestion has changed its emphasis-point and content according to the change of conditions in time and domestic or foreign situation. In the 1960s the federal system of transitional quality was insisted through a general election by South and North Korea till the achievement of unity, coming in the 1970s the content of federal system such as the U.N. entrance with the single name of a country, or 'Korea-federal republic' was embodied. In the 1980s, North Korea claimed the federal system itself as a final form of unity-nation not as the transitional federal system, the federal system which has argued in turn can be seen one of as a transitional conduct to unity. Such a federal system by North Korea recognized the existence of existing different. political system and their independent activities of both government, and thus in this situation meant the achievement of ultimate unity through such a mediation organization of 'The Supreme Nation Federal Conference' made with the representatives in the same number who are recognized by both government. Also we can see here the fact that North Korea persisted the requirement of pro-communist admission and the withdrawal of the U.S. Armed Forces retained in South Korea. We South Korean regarded these conditions as "a logic of South Cho Sun liberation" so-called, and therefore it is a reality that the federal system by North Korea originated the hard apprehenions unable to admit. And compared the conception in terms of international law, the federal suggestion by North Korea was an device of strategy in order to give the impression of peacecoexistenee to the foreign and so as to give one of unityinclination advocating 'federation' in the interior of nation, which was literally 'Cho Sun style's federal system' neither federation nor confederation. From this viewpoint, it has been criticized. This proposal of federal system presented the pre-condition for the purpose of communization and overthrow of whole Korea peninsula, and also the suggestion of '10 Correction-principle' as a realization-principle of federal system was not a unity-logic in terms of the agreement with the strategical slogan against South Korea. AS a result, the federal suggestion which was intended to unity by improving the relation between South and North and it is thought that North Korea has used it as a strategy to construct the basis of communization of Korean peninsula and recover at the same time the diplomatical inferiority by blocking the unity policy of South Korea and withdrawing the U.S. Armed-Forces.;본 論文은 지금까지 제시된 「聯邦制」統一案의 변천과 종합적 분석을 통하여 한반도의 統一問題와 연방제안의 본질을 이해하는데 目的을 두고 있다. 이 연구범위는 1960년 부터 지금까지 제시된 연방제통일방안의 대표적인 내용을 담고 있다. 북한의 통일개념은 남한의 對話와 交流로서 민족의 진정한 統合의 가능성을 찾는 것인데 비해 북한이 의미하는 것은 「조선민주주의인민공화국의 통치권이 행사되는 조건」에서의 共産化의 統一을 말한다. 북한이 政治的 統合의 한 제도적 방안으로 주장하고 있는 「연방제」 통일방안은 1960년 광복 15주년 기념 김일성연설에서 처음 제의되어 1971년 제 4기 제 5차 최고인민회의에서의 허담연설, 1973년 체코 공산당 총비서 후사크 환영 김일성 연설을 거쳐, 1980년 노동당 6차당대회 김일성 연설에서 제의된 「高麗民主聯邦共和國」方案으로 집대성 되었다. 이 연방제안의 특징은 北과 南의 사상과 제도를 그대로 두고 두 정부가 인정하는 동수의 대표로 하나의 국정기구인 「최고민족연방회의 」를 만들어 이 조정기구를 통하여 궁극적인 통일을 이루는 것이며, 1960년대에는 통일에 이르는 과도적인 조치로서의 연방제를 주장하였으나 1980년대에 이르러는 과도적 성격을 갖는 연방제가 아니라 연방제 자체를 최종의 統一國家 形態로써 주장하고 있다. 국제법상의 개념에서 볼 때 북한이 제의한 연방제안은 연방도 국가연합도 아닌 북한식 연방제로서 민족내부용으로 「연방」을 표방하며 통일지향적 인상을 주고 대외적으로는 평화공존적 상을 주려는 전략의 산물이었다. 북한이 연방제 실현을 위하여 전제조건으로 시종일관 주한미군의 철수, 남한에서의 용공정권수립등을 제시하는데 이는 전한반도의 공산화와 전복에 목적을 두고 있음을 알 수 있다. 이러한 관점에서 북한의 연방제안은 批判을 받고 있으며 理論上의 문제점을 지니고 있다. 結論的으로는 思想과 制度의 차이를 그대로 두고 통일하자는 연방제안은 남북관계를 개선하여 평화통일에 이르려고 하는데 그 目的이 있는 것이 아니라, 평화적인 남한의 통일정책을 봉쇄하고 주한미군을 철수케 함으로써 한반도의 적화통일의 기반을 조성하는 동시에 대내외적으로 고립시키고 그들의 외교적인 열세를 만회 시키려는 전략적인 것으로 판단되어진다.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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