View : 19 Download: 0

유럽의 近代敎育이 바우하우스 미술교육에 미친 영향 연구

Title
유럽의 近代敎育이 바우하우스 미술교육에 미친 영향 연구
Other Titles
(The) Study about the effect of European modern education of the Bauhaus' art education : focused on the 19th European(UK, Frace, Germany, US) idea and education
Authors
안상미
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
유럽근대교육바우하우스미술교육19세기사상교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In the 19th, due to the Industrial Revolution and the development of science, Europe had developed by organizational unit in the systematic realms such as politics, economy, society and culture with the remarkable economic development and the reformation over human life and culture. Based on the modernization, study and technology developed rapidly and the importance of education rose gradually. Consequently the public education was performed by the government. Currently, it is taken granted that people should have the right to be educated, however, it was not a simple matter in the human history. Education right was achieved by the means of reformation, struggle, and the progress of ideas and is positioned at the important part for historical development. So this study is intended to see how the European Modern education, in th 19th century, was progressed and developed as the education concept from the point of educational history. Before th 19th century, European education was limited to the educational barrier just for the high class. However, entering the 19th century, education was extended to the isolated people, so education was popularized. Consequently, in this study, I try to find out how European modern education as the human right was born, how the educational ideology was formed and which idea was pursued, and to study the modern education based on the 19th Europe. The objective of this study is to understand the educational system and the position of art education as the pedagogy by looking into the theoretical and ideological feature of the modern education based on the development and area of knowledge through the internal and external phenomenon of Europe in the 19th century. Art education has the short history as a pedagogy. Also it is just in the middle of the 19th century when it was established as the formal subject of education curriculum. As Art had many similar points to the education, it secured the unique area as the pedagogy. So this study has the significance to find the desirable direction for the current art education by exploring and analyzing European education and art education and reviewing how they affected the Bauhaus systematically based on the 19th century. The method of demonstration used in this study is based on the documentary materials and this study discusses about the Bauhaus' art education focused on European education and idea of the 19th century. Bauhaus affected the art education a great deal by accepting the stream of the modern education naturally, by exploring the new aesthetic function based on all the knowledge resource such as technology, science, intelligence and aesthetics, by approaching the practically educational problem and by establishing the educational liberty and active structure. Also up to now it pursues the new changes continuously not being satisfied with the current situation and makes the constant effort to be the indicator of basic art education and numerous formative educations, so it can be said to have the recent significance. As a result of this study, in the 19th century, European education showed the qualitative and quantitative growth in the field of education and contributed to raise the effect of education through scientific, psychological and systematic curriculums. In addition, Bauhaus has performed more professional art education through this modern education and has made effort to raise the art professionals through the link with industrialization. It also suggests the new direction for the recent art education and affects the formative art education a lot by approaching the curriculums and pedagogic more educationally.;19세기 유럽은 산업혁명과 과학의 발달을 원동력으로 참여 인간생활과 문화전반에 걸친 변혁, 그리고 눈부신 경제성장을 보이면서 정치, 경제, 사회, 문화등 제도적인 영역에서 조직단위로 발전하였다. 그리고 근대화를 기저로하여 학문과 기술에서 빠른 성장을 보였고, 교육의 중요성도 점차 높아지면서 국가주도의 공교육이 실시되었다. 오늘날 우리들에게 있어서 인간의 교육받을 권리가 있다는 당연한 생각이 인류역사에서 볼 때는 그리 간단한 문제가 아니었다. 그것은 개혁과 투쟁, 그리고 사상의 진보에 의해 이루어 진 것으로 역사적 발전에 중요한 위치를 차지하고 있다. 따라서 본 연구에서는 19세기 유럽의 근대 교육이 어떠한 양상을 띠며 교육개념으로서 어떻게 전개, 발전되었는가를 교육사적 입장에서 조명하자 한다. 19세기 이전까지의 유럽의 교육은 특권계층을 중심으로하는 교육적 틀에서 벗어나질 못했다. 그러나 19세기에 들어와서는 교육이 사회에서 소외된 계층의 사람들에게까지 관심을 기울이면서 교육의 대중화를 이룩하였다. 따라서 본 연구에서는 이러한 인간의 권리로서의 교육이 근대 유럽에 있어서 어떻게 생겨나게 되었는지, 또한 어떠한 목적을 추구하며 교육의 이념을 정립하였는지 고찰하여 19세기 유럽을 중심으로 한 근대교육을 연구해 보고자 한다. 본 연구의 목적은 19세기 유럽의 내적, 외적인 현상들을 통하여 학문적 지식의 발달과 그 범위를 중심으로 근대교육의 이론적, 사상적 특성을 살펴보고 교육학으로서의 미술교육의 위치와 교육체제를 이해한다. 미술교육은 역사적으로 보았을 때 교육학으로서 짧은 역사를 갖고 있다. 또한 교과과정에서 하나로 정식으로 성립된 것도 19세기 중엽에서부터이다. 미술은 교육 사이에 많은 공통점을 가지면서 교육학으로써의 독자적인 영역을 개척했으며 새로운 학문으로 탄생하였다. 따라서 본 연구는 19세기를 중심으로 하여 유럽의 교육과 미술교육을 탐구하고 분석하여 바우하우스에 어떠한 영향을 주었는지 체계적으로 정리하고 검토하여 현재의 미술교육에 바람직한 방향을 모색하는데 그 의의를 두고자 한다. 본 연구에 있어서 논증방식은 문헌적 자료를 기초로 하였으며, 19세기 유럽의 교육과 사상을 중심으로 하여 바우하우스 미술교육을 논하였다. 바우하우스는 근대 교육의 흐름을 자연스럽게 받아 들이면서 기술, 과학, 지성, 미학등의 모든 지적자원을 토대로하여 새로운 미적 기능을 탐구하였으며, 현실적 문제에 접근하여 교육의 자율성과 능동적인 구조체제를 확립함으로써 미술교육에 커다란 영향을 끼쳤다. 그리고 새로운 변화를 추구하면서 현실에 안주하지 않고 부단한 노력을 기울이면서 미술교육의 기초교육과 수많은 조형교육에 지침이 되었다는 점에서 그 현대적 의의를 찾을 수 있을 것이다. 이와 같은 연구를 통해서 본 결과 19세기 유럽의 교육은 근대화를 중심으로 교육의 질적, 양적인 성장을 보였고, 과학화, 심리화, 체계적인 교과과정을 통하여 교육의 효과를 높이는데 기여하였다. 따라서 바우하우스는 이러한 근대적 교육을 통해 보다 전문적인 미술교육을 실시했으며, 산업화와 연계하여 미술 전문가 양성에 힘썼다. 그리고 교육과정과 지도방법도 보다 교육적으로 접근함으로써 현대 미술교육에 대한 새로운 방향제시와 함께 조형교육에 커다란 영향을 주었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE