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브레이딩(Braiding)기법을 응용한 복식디자인 연구

Title
브레이딩(Braiding)기법을 응용한 복식디자인 연구
Other Titles
(A) STUDY OF FASHION DESIGN APPLIED THE BRAIDING TECHNIQUE
Authors
조형자
Issue Date
1998
Department/Major
디자인대학원 디자인학과  의상디자인전공
Keywords
브레이딩Braiding복식디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
As the form of art, dress and its ornaments in. involve human aesthetic value with a specific product of creation closely related to daily life. Modern dress and its ornaments have interest in expressing creative texture of material as one of these aesthetic expression modes. Accordingly, this study is intended to design unique dress and its ornaments requiring new modeling characters by retranslating and recreating handcraft skills as well as harmonizing relief modeling according to material and texture with human body applied by braiding skill. When it comes to the method and contents of this study, general examination on interlacing, one of the oldest handcraft skills, is done as a theoretical background, and modeling art which relief texture has is also looked into. Also, the concept, history, method and kinds of braiding are examined through literature study, and the examples of applying braiding from the past to now are suggested. Based on these theoretical background, I produced 8 works of modeling clothes with modern sense. The basic item of materials used for the works are semi-transparent see-through silk and silk satin with beautiful gloss, and polyester material is used for designs with skills. The results of this study are as follows. First, by introducing handcraft skill to clothing design, we can produce high quality clothes, escaping uniform clothing production caused by machine civalization. Second, braiding, handcraft made without special intruments, can be easily applied to the liberal lines and aspects of dress and its ornaments, and relief-like texture can be drawn from it. Third, braided belts can be applied to the third-dimensional shape harmonixzed with human body by restructuring them on dress form. Fourth, the limits of insecure shape caused by soft material are overcome by inserting enamel copper wire into loop with a bias form. This makes it possible to develop design for art to wear with high quality. As a result, dress and its ornaments applied by braiding skill have their advantage in that they can express an artist's unique artistic individuality. Accordingly, I can expect the possibility of broad creative creation expanded to the area with new value of overcoming the limits of handcraft skills.;예술의 한 형태로 복식은 생활과 밀착된 구체적인 창조의 소산으로 인간의 미적 가치관을 내포하고 있다. 현대복식은 이런 미적 표현 양식의 하나로 소재에 대한 창의적인 재질감의 표현에 많은 관심을 기울이고 있다. 따라서, 본 연구에서는 수공예적인 질감표현의 하나로 브레이딩(Braiding)기법을 응용하여, 브레이딩의 종류, 재료, 그리고 질감에 따른 부조적 조형미를 인체와 조화시키는 동시에 수공예적인 기법을 현대적으로 재해석하고 재창조하여 보다 새로운 조형성을 요구하는 독창적인 복식을 디자인하고자 하였다. 본 연구의 내용 및 방법에 있어서 이론적 배경으로는 가장 오래된 수공예기법이라 할 수 있는 엮음기법(Interlacing)에 대해 일반적인 고찰을 하고, 브레이딩의 개념과 역사, 방법과 종류 등을 문헌자료를 통해 살펴보고 과거에서 현대에 이르기까지 브레이딩이 응용된 사례를 제시하였다. 그리고 부조적 질감을 응용한 조형예술에 대해 그림자료를 제시하며 검토해 보았다. 이러한 이론적 배경과 연구를 토대로 총 8점의 현대적 감각의 조형적 의상을 실물 제작하였다. 작품에 이용된 소재에 있어서 기본적 Item은 반투명한 실크노방과 부드럽고 우아한 광택을 가진 실크공단(Satin)을 이용했고, 브레이딩 기법에 사용된 소재로는 가볍고 마찰강도가 우수하고 초기탄성회복율이 커서 구김이 잘 생기지 않는 폴리에스테르 소재를 이용했다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론을 종합하면 다음과 같다. 첫째, 수공예적인 기법을 의복디자인에 도입함으로써 기계문명의 발달로 인한 획일화된 의복생산에서 벗어나, 독창적이고 개성있는 고품격의 고부가가치가 있는 고급의복으로의 제작이 가능하였다. 둘째, 특별한 도구없이 손에 의해 작업이 이루어지는 브레이딩은 복식디자인의 자유로운 선과 면의 조형적인 표현방법에 손쉽게 적용될 수 있으며, 부조적인 재질감을 이끌어낼 수 있었다. 셋째, 브레이딩된 띠는 실제 인대(Dress Form) 위에서 입체적인 구성이 가능하므로 인체의 곡선을 입체적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 부드러운 소재로 인한 형태의 불안정에 있어서 바이어스로 제작된 루프(loop)속에 에나멜 동선을 넣어 제작함으로써 형태불안정의 한계를 극복하였다. 이로 인해 예술성이 높이 평가되는 예술의상으로 디자인을 개발할 수 있었다. 이상의 결과로 브레이딩의 기법을 응용한 복식은 조형예술로서 작가의 독창적인 개성을 표출할 수 있다는 장점을 가진다. 따라서, 수공예기법의 한계를 극복하는 재창조의 개념으로 현대 복식 디자인에 있어서 새로운 가치를 지닌 영역으로 확대되는 폭넓은 창조적 표현의 가능성을 기대해 본다.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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