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유치원의 교수매체 활용현황과 교사용 교재분석에 관한 연구

Title
유치원의 교수매체 활용현황과 교사용 교재분석에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Availability and Utilization of Instructional Media in Kindergarten and Analysis of Teacher's Textbook
Authors
천상옥
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원교수매체활용현황교사용 교재분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Instructional media is indispensable for early childhood education and curriculum, and its proper use has been proven to be very effective and efficient means in early childhood education. Therefore, It is essential for teachers to prepare many kinds of teaching materials and use in educational field. The purpose of this study is to analyze the type, current trend of utilization of instructional materials, and teacher's instructional mannuals which have been used among the kindergartens in Seoul. A questionnaire was mailed to 217 kindergartens in Seoul. Among then, four kindergartens were the subjects of case study about current holdings of instructional media. Publishing company and publications of the Ministry of Education were also the subjects about the tendency of the publication of the instructional mannuals for teachers in early childhood education. The results obtained through this study could be conduced as follows: 1. About a mejority of the kindergartens surveyed indicated that the degree of the satisfaction of the teachers connected with well being equipped instructional media is high only in the case of flannel board, picture, slidestrip and tape. According to the survey, other instructional materials was generally insufficient. 2. The Frequency of utilization of flannel board, Picture, slides-trip, and tape was high and bulletin board, tape recorder and slide projector was commonly used. Traditional teaching method was still used, and most of kindergartens used flannel board and picture very much, although many teachers recognized the efficiency of the instructional media, these materials were only used to the whole class because of the lack of tachers. 3. More than half of the kindergartens surveyed indicated that they have publications of the Ministry of Education. However, there are many problems of using the publications because of 'the lack of contents and variety' and 'excessive theory-centered education'. From now on, it is suggested that contents are more practional and concrete on the basis of fundamental conception and theory. To use these instructional materials efficiently teacher's, retraining and improvement of the quality must be required. 4. These results indicate that the ministry of Education published many kinds of instructional mannuals for teachers, but publishing company didn't provide many instructional mannuals for teachers. As a result of analysis of commercial resources like slides trip and tape synthetically, the development of various contents which deals with small conception required in early childhood education in needed more and more. 5. The results dearly indicate two kindergartens were in short of instructional materials, but the other groups were good as a whold. There are many differences between them. According to the survey, the facts that most of flannel boards and pictures were made by teachers shows much of their teaching activities were prevented from other activities. As these teaching aids are almost made up of conversations and fairy tales, the development of new instructional materials are required. These problems reflect practical teaching depends on the traditional method which teachs statements and nursery stories to a whole class.;교수매체는 유아교육이나 교육과정을 도와주는 역할만이 아니라 그 자체를 형성하고 결정지어주는 매우 중요한 역할을 한다. 그러므로 유아교육기관에서 다양하고 풍부한 교수매체를 준비하고 사용하는 것은 필수적인 것이다. 본 연구는 서울시내 유치원에서 사용되고 있는 교수매체의 유형과 활용현황, 유아교육교사를 위한 교재를 분석하는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 서울시내 217개 유치원에 각 1부씩 질문지 조사를 실시하였고. 4개 유치원을 대상으로 교수매체 보유현황에 관한 사례조사를 하였다. 또한, 출판사 및 문교부 간행 자료를 대상으로 유아교육관계 교사용 교재의 출판현황을 조사하였다. 설정된 연구문제에 따른 결과를 분석하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 유치원의 교수매체 보유현황은 게시판, 녹음기 (카세트 녹음기 포함), 융판, 라디오, 괘도를 가장 많이 보유하고 있는 것으로 나타났다. 구비상태에 대한 교사의 만족도는 융판자료, 그림자료, 슬라이드 필름, 카세트 테이프만이 응답 유치원의 과반수 정도가 교사 스스로 만족한 것으로 평가하고 있을뿐, 일반적인 보유 및 구비상태는 부족한 편이었다. 둘째, 각각의 교수매체의 사용빈도의 정도를 분석해 본 결과는 융판자료, 그림자료, 슬라이드 필림, 카세트 테이프 등이 비교적 사용빈도가 높은 것으로 나타났고, 다양한 교수매체 중에서 많이 사용하는 자료는 게시판, 녹음기, 융판 그리고 슬라이드 프로젝터였다. 아직 대부분의 유치원이 융판자료와 그림자료의 사용을 주로 하는 전통적인 교수형태를 취하고 있는 것으로 나타났으며, 사용상의 문제점으로는 「모든 단원과 관련이 있는 풍부하고 다양한 자료의 부족」이 가장 많이 지적되었다. 상당수의 교사들이 교수매체가 지니는 효과를 인식하교 있음에도 불구하고 위의 매체들을 주로 「학급 전체」를 대상으로 활용하게 되는 것은 특히 학급당 교사 : 유아의 비율이 높은 데에 기인한다고 볼 수 있겠다. 세째, 응답 유치원의 과반수 이상이 문교부 간행자료를 보유하고 있는 것으로 밝혀졌다. 지도자료 활용상의 문제점으로는 「내용과 종류의 부족」과 「지나친 이론중심」이 지적되고 있다. 앞으로는 기본적인 개념 또는 이론에 기초하면서도 보다 실제적이고 구체적으로 내용이 제시되는 자료의 개발이 필요하다고 하겠다. 아울러 자료들을 현장에 맞게 스스로 수정·보완하여 활용할 수 있도록 질적 향상을 위한 교사 양성 내지 재교육에의 요구가 시급하다고 본다. 넷째, 유아교육교재 현황을 분석한 결과 문교부는 각 활동영역별로 다양한 교사용 교재를 간행하고 있었으나. 출판사의 경우 대체로 간행된 교사용 지도자료는 별로 많지 않은 것으로 나타났다. 슬라이드, 카세트 테이프 등의 상업용 자료를 종합적으로 분석한 결과, 앞으로는 유아 지도에 있어 좀 더 많이 요구되는 기본적인 소(小) 개념들을 다루는 다양한 내용의 개발이 필요하다고 본다. 다섯째, 사례조사 결과 전체적으로 보면, 교회부설 유치원과 천주교 부설 유치원은 구비자료가 부족한 편이었고, 사립유치원과 대학부설 유치원은 구비상황이 비교적 양호하였으며. 그 차이는 큰 것으로 나타났다. 융판자료와 그림자료의 경우, 상업용 보다는 교사제작에 의한 것이 대부분으로 밝혀졌다. 교사 자신이 현장에 맞게 제작해 사용하는 적극적인 자세는 매우 바람직하나, 교사가 자료제작에 너무 많은 시간을 할해해야 하므로 담당해야할 다른 활동에 지장을 초래할 수 있다는 문제점이 제기될 수 있다. 또한 이들 자료들의 내용은 주로 담화나 동화에 치중하고 있어 좀 더 다양한 내용의 교수매체 개발이 요구되고 있다. 이러한 문제점들은 실제 현장에서의 지도방법이 유아 전체 집단을 상대로 담화나 동화를 주로 교수하는 전통적인 형태를 따르고 있음을 반영해 주는 것이라고 하겠다.
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