View : 1958 Download: 0

모래놀이,물놀이가 유아의 인지발달에 미치는 영향

Title
모래놀이,물놀이가 유아의 인지발달에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Water Play and Sand Play on the Cognitive Development of Child
Authors
박진옥
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
모래놀이물놀이유아인지발달
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 모래놀이, 물놀이에 대한 이론적 근거에 입각하여 물놀이와 모래놀이의 활동을 선정하여 그 실시효과를 인지적 발달의 측면에서 알아보고자 하는 것이다. 유아의 인지발달 정도를 알아보기 위하여 "모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 각 하위개념 (수보존개념, 물질량보존개념, 기간개념, 공간개념)별 발달 정도가 높을 것이다"라는 가설을 설정하였다. 연구대상은 만5세 유아 32명을 실험집단 통제집단으로 각 16명씩 무선표집 하였다. 연구도구로는 전 윤식, 임 재택의 「표준화 삐아제식 유아용 지능검사(A형)」과 Piaget의 연구에 근거하여 연구자가 제작한 시간개념, 공간개념, 검사도구를 사전검사에 사용하였다. 사후검사에는 동형검사인 「표준화 삐아제식 유아용 지능검사(B형)」과 시간개념, 공간개념, 검사도구를 색깔을 바꾸어 사용하였다. 연구는 모래놀이, 물놀이 활동의 선정, 시간개념, 공간개념 검사도구 제작, 교사교욱, 사전검사, 프로그램 실시, 사후검사의 절차로 진행되었다. 자료처리는 실험집단과 통제집단 간의 사전, 사후 검사의 차이점수를 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. [가설1]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 수보존개념 발달정도에 있어서 α가 5% 수준에서 유의하게 차이가 있다. [가설2]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 물질량보존개념 발달정도에 있어서 α가 1% 수준에서 유의하게 차이가 있다. [가설3]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 연속량보존개념 발달정도에 있어서 α가 5% 수준에서 유의한 차이가 발견되지 않았다. [가설4]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 무게보존개념 발달정도에 있어서 α가 5% 수준에서 유의한 차이가 있다. [가설5]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 불연속보존개념 발달정도에 있어서 α가 5% 수준에서 유의한 차이가 있다. [가설6]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 사건의 연속성개념 발달정고에 있어서 α가 5% 수준에서 유의한 차이가 발견되지 않았다. [가설7]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 기간개념 발달정도에 있어서 α가 5% 수준에서 유의한 차이가 있다. [가설8]에 의해서, 모래놀이, 물놀이를 한 실험집단은 통제집단과 비교하여 공간개념 발달정도에 있어서 α가 1% 수준에서 유의한 차이가 있다. 따라서, 본 연구는 모래놀이, 물놀이가 유아의 인지발달에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 밝히고 있다.;The objective of this research is to explore the actual effects of the activities chosen on the theoretical basis of the water play and sand play with respect to the cognitive development. In order to examine the extent of child development a hypothesis was established that, "There is some difference between the experimental group of water play and sand play and the controlled group". The experimental subjects were randomly chosen group of five year-olds organized into two groups, experimental and control, with thirty two and sixteen children respectively. For the experimental tools, Chun Yun Shik and Yim Jae Tak's "Standardized Piaget's Format of Infants' Mental Test," form A; and the duration tests and the spacial perception tests constructed by researchers based on Piaget's research, were used for the pre-tests. As for the post-tests the paralled tests of "Standardized Piaget's Format of Infants' Mental Test," form B; and the same duration tests and spacial perception tests with only the colour variation were used. The research was carried out with the programming of the water play and sand play : the construction of duration tests and spacial perception tests; instructor's training ; the actual pre-tests and post-test respectively. The data of pre-tests and post-tests of the experimental and controlled group were processed with the "T-test". The results were as the followings with respect to: Hypothesis 1. the development of the concept of numerical conservation the experimental group differed with the controlled group by an acceptable degree of 5% : hence may accepted. Hypothesis 2. the development of the concept of volumetric conservation experimental groups differed with the controlled group by an acceptable degree of 1% ; hence may be accepted. Hypothesis 3. the development of the concept of conservation of continuity, of the experimental group differed with the controlled group by an unacceptable degree of less than 5% ; hence may not be accepted. Hypothesis 4. the development of the concept of conservation of weight, of the experimental group differed with the controlled group by an acceptable degree of 1% ; hence may be accepted. Hypothesis 5. the development of the concept of conservation of
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE