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관광상품의 포장디자인 개선에 관한 연구

Title
관광상품의 포장디자인 개선에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the improvement of tourism product package design focusing on Kyong-Ju area
Authors
이윤숙
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
관광상품포장디자인개선경주지역
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to suggest the patterns of tourism product package design which can show local images, taking world-famous tourists' attraction, Kyoung-Ju area which has old history and unique cultural characteristics as the subject. In this study, I preform the literature study on Kyoung-Ju area's culture and practical study including visiting the area and surveys to tourists there simultaneously. The process of this study was done as follows. First, I suggested reasons why local characteristics should be considered in tourism product package design through the literature study, Because most of tourists want to experience something different from other areas, tourism resources should also have local characteristics, and in the same sense, tourism products and package design should display CI(community identity). Second, in results of collecting and analyzing the package ware and paper of tourism products by personally visiting Kyong-Ju area, only the prints of 'memory of Kyong-Ju touring' were the image of the area, which is the very primary level. Third, I suggested the items to consider in developing packing design which shows community identity. For this, I first extracted the local, cultural characteristics of Kyong-Ju area, and also design peculiarities based on the beauty of shilla Dynasty compared and analized with the art works of the Koguryeo and Paekche Dynasty. Also, I grasped the tourist's needs about Kyong-Ju area's package design and improvement directions by doing surveys-questionnaire papers and interviews to tourists and sellers of tourism products. Fourth, I made a work with the pattern of Kyong-Ju area's tourism product 'packing papers' by imaging the characteristics of kyong-ju into a 'symbol'and a 'logo' based on the above investigation. This study is expected to contribute to Korean package design in the following aspects. First, a new approach to formulating the future tourism product and package design is suggested in that this study experienced the process of developing the symbol or logo on the basis of each tourism area by picking up the local and cultural design characteristics. Second, this can be utilized as the new development strategies of tourism industry in that it attempts to build up the differentiated image through making the whole community the same devised design patterns used by the whole community, not by each product or company. Third, in light of the fact most souvenir sellers who have been "re-packing" the tourism products each time of sale, with the common design packing wrap can reduce the additional burden by eliminating the "re-packing'' process and expect economic effect of cutting down the cost for producing packing paper from mass production. Fourth, by developing package design patterns which positively accept both the opinions of suppliers and the demands of consumers, the development model of package design (thinking highly of 'consumer-oriented marketing' and 'communication') is suggested to us. The development direction of better tourism product package design based on this study is that the process of accepting majority's opinion in deciding symbol and logo and taking out 'community identity' through public hearing are needed. Also, there should be the development of the tourism product itself which shows wide-ranged package design and local characteristic based on the results of this study, the development of packing paper.;영문초록 수록;이 연구는 오랜 역사와 문화적 특성이 잘 배어 있고 세계적인 관광지로 널리 알려진 경주지역을 대상으로 하여, 지역적 이미지를 살릴 수 있는 관광상품 포장디자인의 패턴(pattern)을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 이 연구에서는 경주라는 지역적 이미지에 맞는 '특성'(local identity)을 도출해 내기 위하여 경주지역의 문화에 대한 문헌연구와 함께 현장방문 및 관광객에 대한 설문조사 등의 실증연구를 병행하였다. 이 연구의 진행과정은 다음과 같다. 먼저, 문헌연구를 통하여 관광상품의 포장디자인에서 왜 지역적 특성을 고려해야만 하는가 하는 이유를 제시하였다. 관광객 대부분은 관광지에서 색다른 환경과 함께 다른 지역과 차별화된 독특한 문화를 경험하길 원한다. 때문에 관광자원도 지방의 특색을 지녀야 하며, 같은 맥락에서 관광상품과 포장디자인도 지방의 특성(CI: community identity)을 살린 것이어야 한다. 둘째, 경주지역을 직접 방문하여 관광상품 및 관광상품에 사용되고 있는 포장 용기 및 포장지 등을 수집하여 분석한 결과, 다른 관광지역과 제품 및 포장디자인이 동일했으며, 오직 '경주 관광 기념'이라는 글자만이 경주의 지역 이미지를 나타내는 극히 초보적인 수준에 있음을 확인할 수 있었다. 셋째, 경주라는 지역 특성을 살릴 수 있는 포장디자인의 개발에서 고려해야 할 사항을 제시하였다. 먼저 문헌연구를 통해서는 경주지역이 갖는 지역적·문화적 특성을 추출하였으며, 고구려·백제 미술품과 비교 분석하여 신라의 미를 바탕으로 디자인적 특성을 도출하였다. 또한 관광객 및 관광상품 판매업체에 대한 설문조사 및 면접을 실시하여 경주지역의 포장디자인에 대한 그들의 요구와 개선방향을 파악하였다. 넷째, 위의 조사결과를 근거로 경주지역의 특성을 살리는 '심볼'(symbol)과' 로고'(logo)를 도출, 형상화하여 경주지역 관광상품의 '포장지'를 중심으로한 포장 디자인 패턴(pattern)을 작품으로 제시하였다. 이 연구는 다음과 같은 면에서 한국포장디자인에 기여하리라 생각된다. 첫째, 관광권역별로 지역적·문화적·디자인적 특성을 도출하여 심볼이나 로고 등의 포장디자인 패턴을 개발하였다는 점에서 앞으로의 관광상품 및 포장디자인의 개발에 새로운 접근방법으로 활용될 수 있을 것이다. 둘째, 관광상품의 포장디자인을 개별 상품이나 업체별로 달리 고안하여 사용하던 종래의 방법이 아니라, 관광권역별로 그 지역의 특성을 살리는 패턴을 디자인하여 지역 전체가 공동으로 사용하도록 하여 종합적인 시각적 통일성을 추구하여 관광권역의 차별화된 이미지를 구축하려고 했다는 점에서 앞으로의 관광 상품 마케팅 및 포장디자인의 개발, 나아가 관광산업의 진흥에 새로운 발전 전략으로 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 대부분의 관광상품 판매업체에서 관광상품를 판매할 때마다 '재포장'을 한다는 사실에 비추어 볼 때, 지역내에서 공통으로 사용할 수 있도록 디자인된 포장지를 사용하면 별도의 추가적인 비용부담이 없을 뿐만 아니라, 포장지의 대량생산으로 포장지 제작비용을 줄일 수 있는 경제적 효과도 기대할 수 있다. 넷째, 소비자인 관광객의 요구와 공급자인 판매업체의 의견을 적극적으로 수용한 포장디자인 패턴을 개발함으로써, 소비자 중심의 마케팅과 커뮤니케이션(communication)을 중시하는 포장디자인 개발 모형을 제시하였다. 이 연구를 바탕으로 보다 나은 관광상품 포장디자인의 발전 방향으로 제시될 수 있는 것은 공청회 등을 통하여 지역의 특성을 도출하고 심볼과 로고를 결정하는데 다수의 의견을 수렴하는 과정이 필요하다는 점이다. 또한, 이 연구의 성과인 지역 특성을 살린 '포장지' 디자인 개발을 바탕으로, 광범위한 포장디자인과 지역 특성을 지닌 관광상품 자체의 개발이 이루어져야 하겠다.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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