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가정문화캠페인 표현에 의한 기업PR연구

Title
가정문화캠페인 표현에 의한 기업PR연구
Other Titles
(A) Study of Company PR as home culture campaign expression
Authors
남금주
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
가정문화캠페인표현기업pr
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
These days, communication has been changing very significantly because massmedia has grown up rapidly. Almost same level with a merchandize design, price competition and distribution in the market, a company have to give confidence to customer for distinction of own policy. It means whether company can give confidence that is about brand and merchandize etc, to customer is caused of the company distinction. This confidence has concept which can match with the company image, therefore many companies has been developing company PR continuously for own marketing image. It means various mass media activities as well as advertisement and integration of promotion, new media, various novelty, brochure, package and event etc, plus advertisement via 4-media. Then, they can give a confidence to customer by their activities. It is very difficuit that company PR of the time induces a customer to buy via 4 media, then it must be tried to connect with customer directly. The purpose of this study can be satisfied with customer in attendance upon social role and suggested morality to our society. The way of this study is publication of home culture campaign brochure that is correspond to company policy of social welfare role as Life Insurance company PR. The progression of this study is as follows. First, Set the purpose and scope of study and describe the way. Third, Company PR and adverisement Company PR is an activity that pursue extensive understanding and affection in comprehensive relationship with multi-layer for the consistent company image maintenance. On the contrary, Outlay for advertisement is paid mass media to buy time and space. Company advertisement support benefit about management principle and information to company. It is very useful to Insurance Company and hospital which mass media are regulated especially. It can make good relationship between company and society. third, Company PR Life Insurance Life Insurance has two characteristics. One is merchandize characteristic that gereral contractor hard to comparable and the other is industrial characteristics of a social securtion. Company PR activity in a Life Insurance is under control for the reason of overheating competition and reduction of business expense, This is kind of social public good for corporate identity and it carry out cultural activiity of sport indestry support, concert continually. Fourth, Company PR distinction stratrgy in the KYO-BO Life Insurance The company image is its social impression. With the love about the policyholder' s family and life, the Life Insurance inderstry is growing. The company PR is to make aware of the importanceof life and family in proposing the several bad practice and family culture correctly, to conduct a home clture campaign and make the brochures. The direction of design is soft color and witty illustration. Therefore it makes us to feel homely warmth in the flood of refined and colorful impressions and to similar in the dry and complex society. so it presents effective impression of domestic culture campaign. The size of brochure is made neaiy regular square getting out of a standard in order to emphasize on close relaionship. To advance social role of company PR activities effectively, Design industry must be make customor properly and happily. Therefore we find the meaning of this study.;오늘날 대중매체는 급속히 성장되어 커뮤니케이션의 형태 또한 매우 복잡하고 정교하게 변화되어 가고 있다. 비슷한 수준의 상품디자인과 가격정책, 유통등 동등한 시장상황에서 소비자에게 진정한 차별화를 이루기 위해서는 기업에 대한 믿음을 소비자에게 심어주어야 한다. 즉, 소비자가 기업과 브랜드, 상품등에 대해 어떤 믿음을 갖고 있느냐가 차별화의 요인이 된다. 이 믿음은 기업이미지와 상통하는 개념을 가지게 되고 기업이미지제고를 위해 다수의 기업들이 적극적인 기업PR을 전개하고 있다. 통합마케팅(IMC)적 사고에서 기업PR은 광고뿐만 아니라 소비자 측에서 발상 된 다차원의 매체활동임을 말하고 있으며 4대 매체를 통한 광고만이 아닌 프로모션, 뉴미디어, 각종노벨티, 브로슈어, 패캐지, 이벤트 등 여러 매체를 통합 전개하는 것을 의미하는데 이런 활동을 통해 기업이미지가 소비자의 마음에 깊이 각인되는 것을 말한다. 현재의 기업PR에서는 4대매체에만 의존해서는 여러 계층의 직접적 소구를 얻기 힘들며 직접 소비자와의 접촉을 시도해야 한다. 이 연구는 기업이 PR을 통해 기업의 사회적 역할을 수행함으로써 소비자에게 기쁨을 주고 우리사회의 올바른 도덕성을 제시하는 것이 연구 목적이다. 본 연구의 구체적 방법으로는 생명보험회사의 기업PR로 사회복지기능의 회사특성에 부합하는 가정문화캠페인 브로슈어를 제작하였다. 연구의 과정을 요약해 보면 다음과 같다. 1. 연구의 목적과 범위를 설정하고 방법을 기술하였다. 2. 기업PR과 기업광고 기업PR은 통합커뮤니케이션의 수단으로 기업의 일관된 이미지관리를 위해 다양한 계층과의 포괄적 관계형성을 만들어 소비자들의 이해의 폭을 넓히고 사랑받기를 추구하는 활동이다. 이에 비교해 기업광고는 매체가 정한 광고료를 내고 지면 또는 시간을 사서 게재 또는 광고하는 것으로 회사의 경영이념이나 기업에 관한 정보 등을 광고해 기업에 이익을 제공하는 것이다. 기업의 있는 그대로를 사회에 알려 기업과 사회의 관계를 좋게 하는 기업PR은 특히 매체 광고가 규제되고 있는 보험회사나 병원등의 경우 유용하다. 3. 생명보험사의 기업PR 생명보험은 복잡한 수리적 기초위에 형성되므로 일반 계약자가 이해하기 어려운 상품적 특성과 한편으로는 사회보장기능의 산업적 특성이 있다. 과열경쟁과 사업비절감등을 이유로 업계자체내에서 광고를 규제하고 있는 생명보험사들의 기업PR활동은 기업이미지제고를 위해 펼쳐지고 있으며 구체적 활동으로는 사회공익사업의 일환으로 스포츠사업지원, 음악회등의 문화활동을 꾸준히 전개하고 있다. 4. 교보생명보험사의 기업PR 차별화전략 기업이미지란 기업의 사회적 인상이다. 보험계약자의 가족에 대한 사랑과 삶에 대한 애정으로 생명보험산업은 꾸준히 발전해가고 있다. 현대 가정의 여러 가지 잘못된 관행과 가족문화등을 바르게 제시하여 소비자에게는 삶과 가족의 소중함을 일깨우고 올바른 정신문화를 심어줄 수 있는 가정문화캠페인을 기획해 홍보용 브로슈어를 제작하였다. 디자인의 방향은 부드러운 색감과 위트있는 일러스트레이션으로 세련되고 화려한 표현들의 홍수속에서 가정의 따뜻함을 느낄 수 있고 메마르고 복잡한 사회에서 미소지을 수 있는 디자인으로 가정문화캠페인의 효과적 표현을 하였다. 브로슈어의 size는 친밀감을 강조하기 위해 정형성을 탈피해 정사각형에 가깝게 제작하였다. 기업PR활동의 사회적기능을 효과적으로 전개하기 위해서는 내용의 의미와 함께 소비자를 즐겁게 할 수 있는 디자인 작업이 함께 되어야 하며 그런 의미에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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