View : 26 Download: 0

문화재를 이용한 스크린세이버 디자인 연구

Title
문화재를 이용한 스크린세이버 디자인 연구
Other Titles
(A) Study on the Screen Saver Design with the Images of Our Cultural Heritage
Authors
김혜주
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
문화재스크린세이버디자인Screen Saver
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현재와 미래는 과거의 그 어떤 수단보다도 더 빠르고 명쾌한 커뮤니케이션 매체를 원한다. 컴퓨터의 빠른 보급률도 이러한 현상을 더욱더 가속화 시키고 있다. 한편 현재 사용되어지는 전자 상거래와 배너 광고 및 홈페이지를 이용한 광고 외에도 요즈음 새롭게 우리에게 다가서고 있는 것이 스크린세이버이다. 본래 스크린세이버란 PC를 켜놓은 상태에서 작업을 중단했을 때 일정시간이 흐르면 화면이 바뀌어 모니터를 보호하려는 차원에서 처음 개발되어 WINDOWS 또는 문서 프로그램 내에 속해있는 작은 유틸리티에 불과했으나, 정보화의 발전은 컴퓨터 사용자의 PC 작업 환경을 새롭게 바꾸고자 하는 끊임없는 욕구를 충족시켜주어 다양화되고 새로운 기능을 갖춘 스크린세이버들을 많은 사람들이 공유할 수 있게 하였다. 이런 특성으로 인해 근래에 들어서는 기업들이 스크린세이버의 제작에 나서 자사의 홍보 수단 및 상품광고 수단으로 사용하는 예가 늘고 있으며 그 방법도 점차 다양해지고 있다. 이미 홍수처럼 쏟아지는 정보의 다양한 자극들에 면역이 되어버린 현대인에게 전통적인 매체나 표현으로 신선한 감동을 전달하기란 참으로 어려운 일이다. 그러므로 효과적인 정보의 전달과 표현의 신선감은 새로운 매체의 사용에 있다고 볼 수 있다. 이러한 환경하에서 스크린세이버의 다양한 표현을 통한 매체적 접근은 신선한 감동과 충격이 될 수 있을 것이다. 새로움과 독특함을 추구하는 현대인들에게 있어서 더욱 새로운 매체로 다가서고 있는 것이다. 스크린세이버의 매체적 이용가치는 상당히 높으며 더욱 다양한 용도로 쓰여질 수 있는 가능성이 풍부하다. 이러한 가능성을 뒷받침하는 스크린세이버의 특장점으로는 첫째, 화면을 보호하는 유틸리티의 차원에서 새로운 커뮤니케이션 매체로서 성장하고 있는 것이다. 둘째, 스크린세이버는 컴퓨터를 통하여 작동되기 때문에 멀티미디어의 구현이 자유롭다. 세째, 인터넷 온라인 망을 통해 전세계로 빠르게 확산될 수 있으며 신속한 업그레이드 및 피드백 효과를 볼 수 있다. 네째, 자유롭고 다양한 표현전략으로 흥미유발과 화제성을 줄 수 있다. 다섯째, 정보화 시대에 맞추어 다양한 정보전달 매체로 성장하고 있다. 이러한 특징들은 스크린세이버의 활용의 범위를 더욱 광범위하게 하여 뉴스 및 각종 정보전달 스크린세이버, 게임등의 오락성을 띤 스크린세이버, 기업홍보 스크린세이버, 지역 및 문화홍보 스크린세이버 등으로 개발되고 있다. 더 나아가 새로운 상품의 홍보용으로 제작되어 다양하게 배포되고 있으며, 해외에선 자체로서의 당당한 상품으로 개발되어 그 가치를 인정받고 있다. 컴퓨터가 대중적 매체로 중요한 역할을 하고있는 지금 스크린세이버 제작에 있어서 다양한 시도와 접근이 필요한 때이다. 스크린세이버 개발업체도 점차 전문화되어지고 있으므로 앞으로의 가능성은 더욱 높아질 것으로 예상한다. 물론 스크린세이버는 컴퓨터가 켜있는 상태에서 사용자가 사용을 중단했을때 작동되는 소외될 수도 있는 매체이므로 이를 잘 활용하기 위해서는 좀더 세심한 접근이 필요하다. 기술의 변화와 정보전달 방식의 변화는 새로운 발상을 요구하고 있고 앞으로 스크린세이버도 제자리 걸음만하고 있을 수는 없다. 좀더 다양한 접근과 발상의 시도만이 새로운 기회를 창출할 수 있다. 세계를 변화시키는 기회는 언제나 우리 주위에 머물러 있는 것이 아니고 금방 사라져 버린다. 오늘날 접근력, 다양성, 재정회수를 손상시키지 않는 범위내에서 새로운 커뮤니케이션 체계를 형성할 기회는 드물다. 본 작업에서는 단순화된 일러스트레이션과 함께 흥미로운 전통적 소재를 과학 문화재와 접목시켜 구성하였고 이를 새로운 매체로 부상되고 있는 스크린세이버로 제작하여 우리의 문화재 홍보용 스크린세이버로서의 상품성을 높여봄으로써 또 다른 가능성을 제시하였다. 미디어망의 국제화에 따른 문화적 상호이해에 대응하며 도전적인 자세로 임한다면 또 다른 기회로서 스크린세이버가 활용될 수 있을 것이다.;The demand on a more speedy and more unmistakable communication medium than any device developed in the past is widespread at present and also expected in the future. The rapid popularization of computers has accelerated the need. In addition to the presently pervaded interactive tools of Electronic Commerce and the banner advertisements, the screensaver is newly emerging toward us. The screensaver was originally developed as a small utility equipped in WINDOWS or program files to save the screen by being displayed on the monitor after a certain duration of pause when the PC is on, but the growth in computer and telecommunication area has made it possible to satisfy computer users' ever-arising desire for enhancing their working environment and to allow various screensavers with new functions available for more people. In this context, an increasing number of companies is using the screensaver as their company and product advertisement agent and method of their utilization is gaining variety. It is not easy at all to deliver fresh impression to modern individuals, who have experienced enough of flooding information and stimulation to be dull and indifferent. Thus, to effectively transmit information and express freshens, we should depend on the use of novel media. Due to its capability of containing numerous types of expression, a media approach through the screensaver will be able to provide a fresh impression and a shock. It is becoming a new medium that satisfies modern people's need for the new and the distinctive. The applicative potential of the screen saver as a transfer medium is very strong and its variety is highly open. Its specifics as a growing communication medium equipped with screen saving utility even more support the potentialities. First, as a screen saving utility, it is growing into a new medium of communication. Second, because it is operated through the computer, it can hold multimedia contents. Third, through the internet network, not only a rapid worldwide distribution but also a swift upgrade or an instant feedback is possible. Fourth, with a numbers of expressional strategy allowed in its property, it is capable of attracting people's interest and attention. Fifth, it progresses together with the development of communication by holding the quality as a medium of various information. In this context, the screen saver has acquired multi faces as; information medium delivering news and other data; entertainment medium of games; promotional medium inserting company names; and P.R. medium conveying regional and cultural presentation. It's being further used as an advertising stage of brand new products. Acknowledging the value it possesses, foreign enterprises regard the screen saver as a product independently developed and evaluated. In this age of public computer use, we also have to take various approaches and tests in developing screen savers. Now that ventures for the screen saver are getting more specified, it is expected that sooner or later they will expand the present boundaries. For sure that tactful care have to be taken not to isolate the screen saver into its original function of being turned on only when users leave their computers. Rapidity in technical shifts and data transfer changes requires ever renewing concept and it also is true for the screen saver. Only the wider diversity and the more daring trials may allow novel chances. The chances to lead the changes of the world doesn't wait for us but swiftly disappears. In these days, we are seldom allowed to form a new communication system with accessibility, variety, and capital collectability kept undamaged. The screensaver under this scheme was structured with an attractive traditional assets as subject materials, simple illustration, and specified ways of expression tuned seperately to each of the assets to make, as a whole, a competitive promotional screensaver for our culture. However, if we can cleverly manipulate the existing scheme in regard to the municipal cultural understanding that the globalized media network enabled, we will be able to draw out a full opportunity from the screen saver.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE