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웹에 있어서 스포츠사이트 디자인에 관한 연구

Title
웹에 있어서 스포츠사이트 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Sports Sites Design in the Web
Authors
김정혜
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 디자인학과  광고디자인전공
Keywords
스포츠사이트디자인Web
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인터넷상에 있어서 구조적으로나 디자인적으로 아주 제약적인 스포츠 웹사이트에 관한 연구이다. 인터넷상의 웹사이트는 전 세계를 연결하는 글로벌 네트워크로서 모든 사람들에게 정보제공의 기회를 부여하고 있으며 인터넷이 제공하는 정보의 시각성은 인쇄매체 못지않은 디자인 활용 가능성을 제시하고 있다. 더구나 웹사이트는 정보전달을 위한 최종 결과물이 컴퓨터 화면이기 때문에 전달 효과를 높이기 위한 인터넷 시각정보의 접근방향과 가능성을 디자이너에게 중요한 의미를 준다. 인터넷은 네트워크라는 환경상의특성과 그것이 아직 미숙한 발달단계에 있으므로 이제까지는 주로 데이터베이스에 관한 기술적인 측면이 주요 관건이었고 내용과 이를 위한 디자인은 부수적인 문제로 여겨져 왔다. 사실 인터넷은 정보공유를 주목적으로 하고 있고 초기의 정보형태는 텍스트 위주였으므로 시각정보로서 디자인의 필요성을 인식하지 못하였던 것이다. 텍스트 환경에서 디자인 의식의 부재현상은 웹의 등장 후에도 영향을 끼쳐서 일률적 형식의 사이트들이 대부분을 차지하고 있었고 디자인에 대한 도전은 미비한 정도였으며 창조적 사고의 범위는 기술력에 의존하는 수준이었다. 그러나 이제는 정보원으로서 웹의 기능성을 추구하는 것만으로는 더 이상 눈길을 끌 수 없으며, 보다 감각적인 차원에서 사용자에게 부각될 수 있는 사용환경이 요구되고 있다. 더구나 하루에만도 300∼500개의 웹 사이트가 새롭게 생성되고 있는 상황에서 보다 시각적으로 차별화된 이미지를 구축하기 위한 디자인의 필요성이 더욱 증대되고 있다. 인터넷은 등장이래 바른 기술적 성장을 거듭하여 보다 향상된 소프트웨어와 더욱 빨라진 접속속도, 그리고 여러 신기술의 출현으로 멀티미디어의 이용 가능성이 높아지고 있다. 현재 우리는 인터넷에서 동화상과 사운드가 쉽게 지원될 수 있는 소프트에어와 하드웨어의 환경적 변화의 국면에 놓여 있다. 또한 디자인적 측면에서도 과거의 테이블에 묶어진 레이아웃에서 벗어나 과감한 비쥬얼과 텍스트로서 읽기 위한 Body Type이 아닌 Display Type으로 인식하여 흥미있는 사이트들이 속속 등장하고 있다. 약 2∼3년 전만 하더라도 아예 없다시피한 분야가 바로 웹 디자인 분야이다. 한동안 새로 등장한 디자인 영역을 감당하지 못해 전 세계적으로 갈팡질팡 하였지만 이제는 여러 가지 대안으로 방법을 모색해 나가고 있다. 즉 다른 디자인적 대안을 인쇄매체와 비교해 같은 디자인적인 접근방법을 시도하고 있고 웹의 장점인 멀티미디어 기능인 GIF 89a, animated. GIF, GIFB udlder 등의 형식으로 비쥬얼적인 측면을 강조하고 있다. 그러나 텍스트 만큼은 인쇄매체에 근거하기는 힘들다. 왜냐하면 스크린상의 제한점이 있기 때문이다. 이러한 문제점이 있음에도 불구하고 기존의 스포츠 사이트는 빽빽한 텍스트의 기능으로 기존의 타 사이트에 비해 너무나 흥미없고 지루한 정보제공형의 레이아웃으로 시각적, 구조적으로나 사용자 네비게이션을 정보제공에만 맞춘 제한적인 사이트라 할 수 있다. 따라서 본 논문은 기존의 스포츠 사이트의 사례조사를 통하여 문제점을 재인식하고 타 사이트의 유형분석을 통하여 디자인적인 접근법과 사용자 인터페이스를 고려한 개성있는 스포츠 사이트를 최종적 모델로 제시하고자 한다. 본 스포츠 사이트 디자인은 정보의 일관성을 위해 몇개의 섹션으로 구분하여 스포츠 잡지의 성격을 띄고 있으며 웹의 사용자가 젊은 영상세대 위주인 점을 감안하여 사용자 인터페이스적인 측면을 강조하였다. 즉 사용자가 직접 접촉하여 일어나는 변화(마우스 클릭효과, 애니메이션 GIF, 프레임, 팝업윈도우등)를 찰용하고자 하였으며 시각적인 면에서는 텍스트보다는 시각비쥬얼로 이야기 하고자 한다.;The purpose of this study is to review the sports web sites which have been very limited on the InterNet in both terms of structure and design. The web sites on the InterNet, or the global network connecting every corner of the world, provide numerous users with the useful information. Moreover, the visuality rendered by the InterNet suggests the possibility of using as much designs as printed media. On the other hand, since the web sites may well be the computer screens showing the final results created to be transmitted, their approaches to or feasibility of enhancing the transmitting effects of InterNet's visual information must be very important to designers. As the InterNet is still limited by its environmental properties and is at its infant stage yet, the major key so far has been the technological aspect of database, while the contents and designs thereof have been regarded as auxiliary matters. Indeed, since the InterNet aims at sharing the information which consisted primarily of tests at its initial stage, the importance of design for image information was not much acknowledged. Even after the webs emerged, such a poor recognition of design subsisted, while stereotyped sites prevailed with the poor sense of challenge for designs and the scope of creative thinking limited by the technological development. However, the conditions have changed now; The functionality of a web as source of information can no longer attract visitors, requiring a user's environment attractive to users in terms of human senses. Under the circumstance that 300 ~ 500 web sites are being created every day, the demand to design the sites by differentiating the visual images is increasing more. Since the emergence of InterNet, the availability of multi-media has ever increased owing to improving software technology, accelerating interfacing speed and other newer technologies. Now, owing to the rapid development of softwares and hardwares, animations and sounds are easily supported on the InterNet. As for design, the conventional layouts or the body type for read-only are being rapidly replaced by bold combination of visuals and tests or "design types" resulting in interesting sites. Web sites could rarely been seen only 2 or 3 years ago. Web sites once experienced much confusion or trials and errors for a while due to the poor adaptation to design areas, but now they are being explored in diverse ways. In other words, different design alternatives are reviewed in comparison of their counterparts for printed media, while such multi-media advantages of web as GIF 89a, animation, GIF, GIFB builder, etc., are used to highlight the visual aspects. The conventional sports sites full of text functions are characterized by the information-prevailing layout too dull and exhaustive to attract visitors. Such a site seems to focus on users' navigation in both terms of visuality and structure. With the above conceptions in mind, this study is aimed at finding the problems of the sports web sites through a survey and thereupon, analyzing the types of other web sites to suggest a final model of individualistic sports site reflecting efficient design approaches and user's interfaces. This sports site design may feature a sports magazine because it is divided into several sections for information consistency, while emphasizing the aspects of user's interface for the majority of web visitors or the "young image generation". That is, such changes occurring when users activate some functions (mouse click effects, animation GIF, frame, pop-up window, etc.,) are taken into considerations, while image visuals (narratives) rather than texts are highlighted.
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