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십장생을 소재로 한 도자 조형 연구

Title
십장생을 소재로 한 도자 조형 연구
Other Titles
(A) Study of Ten Longevity Symbols as Form of Expression in Ceramic Art
Authors
홍선미
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
십장생도자조형Ten Longevity Symbols
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
우리 문화가 지니고 있는 배후세계를 깊이 이해하고 공감해 본다는 것은 문화유산의 가치성을 알고, 동시에 전통문화 계승의 중요성과 방향을 가늠해 볼 수 있다. 그러나 우리의 전통미술에 대한 연구는 소홀한 점이 없지 않아 서양미술관으로 비평하려는 인식과 태도를 가지고 있다. 따라서 길상 의미의 십장생무늬가 소재로 된 옛것을 살펴봄은 의의가 있다고 생각한다. 이러한 관점에서 본 연구의 목적은 우리 민족의 예술성이 반영된 십장생이라는 소재의 외형뿐만 아니라 그 안에 내재되어 있는 상징성과 의미, 조형성, 발생·변천을 문헌을 통해 이해하고, 헌대 미술에 나타난 십장생 소재 사례를 참고하여 연구자의 감성과 주관이 재구성되어 평면 문양에서 입체적 공간 도자 조형으로서 예술적 가치를 부여한 생명력을 나타내고자 하는 것이다. 중국으로부터 신선사상과 장생사상의 영향을 받은 우리나라는 불로장생을 바라는 마음이 강하여 삼국시대 고분벽화에서 십장생 소재들이 나타나고 있고, 형태를 이룬 것은 고려시대이나, 서민적으로 양식화되어 널리 사용된 것은 조선시대부터이다. 이러한 조선시대의 사회 환경은 불안과 위축의 사회였기 때문에 세상을 밝게 비춰주는 양(暘)의 구체적 본질인 해, 세속을 벗어나 풍류를 즐기는 듯 흘러 평안과 낭만을 주고 비가 되어 만물을 소생시키는 구름, 밝고 깨끗함을 일러주어 마음을 씻어준다는 물, 의연한 자태의 산, 힘찬 기상과 늘 푸르름을 간직하는 소나무, 곧고 강한 의지의 대나무, 장생불변의 의미를 가진 불로초, 수호와 복을 상징하고 신령스러운 동물인 거북, 영적인 존재로서 탈속하여 높은 기상을 지닌 학, 선과 평화를 상징하고 높은 벼슬을 의미하는 사슴으로 이루어져 삶의 이상적인 면을 그려내어 그들의 생활공간을 장식한 것이라 할 수 있다. 십장생 소재표현을 위해 석기질토를 사용하여 말아올리기(coiling)기법을 위주로 다양한 미적 효과를 얻으려 하였다. 유약은 불투명 청색유·불투명 녹색유·불투명 반점의 연갈색유·반광택 백유로 시유하거나 매트백유에 안료를 첨가하여 분무법으로 시유하였다. 소성은 0.3㎥의 전기가마에서 750℃로 1차 소성후, 2차소성은 도염식가마에서 1250℃로 산화염 소성하였으며, 전기가마에서 1000℃나 1250℃로 3차소성하였다. 결론적으로 십장생은 단지 외형적 표현만 아니라 시대의 사회적 배경과 당시에 요구되는 미의식을 반영하고 있음을 알았다. 또한 십장생 안의 생명력은 훌륭한 예술창작의 재료이므로 무늬의 평면성을 벗어나 입체 조형물로서 접목시키는 것은 충분한 미적 효과를 얻을 수 있었다. 앞으로도 개성 있는 작품이 제작되도록 여러 작가들의 역량과 연구의 노력이 십장생 소재의 도자 조형작품을 통해 나타나기를 바란다.;This study concentrates on the cultural heritage of a particular nation. It aims to observe the fundaments and the preciousness of the Korean culture. In order to do this, it is important to dwell deeply into its tradition, background and its development, In actual fact, it is evident that the traditional culture of Korea has not been persistently researched. Rather it has been preconceived and analysed with a westernized perception. Therefore a way of studying the tradition of Korea, this study has focused on the ten longevity symbols. These symbols are also considered to bring fortune to people. For this study, I have not only researched on the shape of the symbols but I have also taken into account their individual meanings. Seeing how different symbols depict a culture, I have divided them as follows: symbols based on all forms of nature, specific plants and animals. I began my study by trying to grasp and understand the meaning of each symbol, and then with my interpretation I have expressed each one on clay. The primitive wall painting of an ancient tomb, done during the United Three Kingdom Period in Korea, shows that the Korean people have always believed in keeping their youth. This belief has been influenced by the Chinese theories on extreme goodness and longevity. The symbols began to take the form of different objects and this occurred in the Koryo period. In the Chosen period the symbols became more modest and people practising to become enlightened, began realizing their limits. The social situation of the Chosen period was complicated. The symbols create an optimism in such a dire condition hence the sun is symbolizing the Yang and it brightens the world. The clouds speak of a life in easy retirement, comfort and sentiments, escaping from the social world into a prosperous place. The rain means life, and element which helps the existence of life. Water, being clear and bright, always cleanses our spirit. The mountains are bold with strength. The pine trees are symbols for perseverance and purity by maintaining its greenness. Strong and firm beliefs are shown by the bamboo tree, longevity by the elixir of life, a waterway, patience and luck by the turtle, the crane as a mediator of heaven and humans, the deer, is for goodness, peace, dignity and longevity. The civilians' suppression was expressed using these ten longevity symbols. The symbols have been made into patterns. The symbols have been observed through printed materials and photographs. With the emphasis in the importance of culture and the ten symbols, I have researched on their discovery, transition and their aesthetic qualities as well as their importance as a means of expression in clay. My work was made using the stoneware clay body and I have used the coiling technique. The work was glazed in an opaque blue, an opaque yellow, dotted brown opaque, semi-gloss white glaze and a matt glaze mixed with different oxides. The glazes were sprayed and bisquit fired in an 0.3㎥ electric kiln at a temperature of 750℃. The second firing was done using a gas kiln and it was fired in an oxidation firing, at a temperature of 1250℃. Some of the works have been fired 3 times. The third firing was done in an electric kiln at 1000℃ and 1200℃. Through this study I have learned that the ten symbols also reflect the aesthetics of the period as well as the social conditions. Therefore it was impossible of simply concentrate on the forms of the symbols. The symbols have not only been expressed two dimensionally but they have been transformed sculpturally in three dimension. I have taken into account the works different artists who use symbols in their work. This study has enabled myself to understand form in an abstract manner using symbols. It will further my studies in the future opening many possibilities and grounds for future development.
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