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생명을 주제로 한 조형 주전자 연구

Title
생명을 주제로 한 조형 주전자 연구
Other Titles
(A) Study of Life Translated Into The Teapot Formation As An Expression in Ceramic Art Cocentrating on Female and the Plants Figure
Authors
한연선
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
생명조형주전자여체식물
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
자연은 아주 오래 전부터 예술의 소재로 이용되어 왔고 이러한 자연의 조화로운 아름다움과 원초(原初)적인 생명력은 예술적 영감의 원천(源泉)으로써 예술가들에게 찬사와 모방의 대상이 되어 왔다. 생명에 관한 인간의 관심과 욕구는 무한(無限)해서 언제나 활기찬 생명력에 대한 욕망과 동경을 가지고 있다. 이러한 맥락(脈絡)에서 본 연구는 자연에서 얻은 생명의 이미지 즉, 여인의 풍만한 곡선 안에서 식물의 줄기가 자연적 역경(逆境)을 이겨내면서 아름답고 역동적으로 피어나는 것을 주전자의 형상으로 이미지화 시키는데 그 목적(目的)이 있다. 이에 자연과 인간의 생명력 상호관계(相互關係)를 연구하면서 파생되는 이미지 유사성을 인식하고, 신비로운 생태계의 순환적 조화로움을 고찰하여 본 연구 논제(論題)인 여체와 식물의 조화로운 생명력 형상화(形象化)의 이론적 배경을 정립(定立) 하였다. 또한 자신의 몸을 유지하고 자손을 만들 수 있는 생명의 기본 개념 및 끊임없이 작가들에 의해 표현되어지는 생명력의 의미를 연구하여 예술에 있어서의 생명력 표현이 인간 내면(內面) 세계와의 결합임을 살펴보았다. 주전자의 이론적 배경으로는 본 연구의 주제에 의해 비기능(非機能)적인 주전자를 중심으로 개념(槪念) 및 유래를 통하여 주전자의 변천과정을 고찰하였다. 다른 생활 용기에 비해 개인의 주관적인 감성으로 형상화 되어 장식적인 면이 많이 보이는 조형적인 주전자를 살펴보고, 현대미술의 영향을 받아 작가의 조형언어에 의해 형상화 되는 흐름과 점차적으로 형태로써만의 주전자로 가시화되는 현상을 연구하여 현대예술에 있어서 주전자의 조형성 측면을 고찰하여 이론적 배경을 구축하였다. 디자인 과정은 생명을 잉태하는 여인의 아름다운 곡선을 자연(自然)의 생명력으로 이미지화 시키면서 식물(植物)의 줄기가 생명의 성장 과정을 보여 주고 있다. 생명력의 강인함을 가시화 시키기 위해 자연재해로 인한 고통으로 손상을 받으면서 그것을 이겨내고 힘차게 뻗어 가는 역동성을 표현하였다. 이에 여체의 곡선이 주전자(酒煎子)의 몸체로 형상화(形象化) 되고 식물의 줄기가 수구, 손잡이로 시각화 된다. 소지는 작품의 성형 난이성으로 인하여 성형능력이 우수한 석기질 태토를 사용하였고, 제작기법은 부드러운 이미지를 재현하기 위해 말아올리기(Coilling) 기법으로 성형하면서 여체의 풍만한 생명력을 덩어감으로 표현하기 위해 Modeling 기법을 병행하였다. 시유는 먼저 흑유를 분무하고 닦아낸 후 고화도 안료와 백매트, 코발트유, 크롬유 등을 분무법으로 시유하였다. 가마는 0.5㎥크기의 도염식 가스가마로, 1차소성은 800℃까지 7시간 동안 소성하였고, 2차소성은 1250℃를 최고온도로 12시간 동안 소성하였다. 소성 분위기는 작품에 따라 산화염과 중성염으로 분리하여 소성하였다. 이와 같은 과정을 통하여 얻은 결론은 본 연구자의 내면의식(內面意識)과 예술과의 관계를 자연에 대한 체험(體驗)과 반응에 의하여 생명력의 율동, 고통, 역동 등으로 표현하여 유기적인 관계를 이끌어 내었고, 생명의 윤회와 잉태에서 성장까지를 형상화 하여 여성으로써의 생명력을 재 인식시킬 수 있었다. 또한 본인의 생명(生命)에 대한 의지와 감성 언어로 주전자의 형태로 조형화 시킴으로써 표현 범위의 영역(領域) 확대의 가능성을 제시하였으며, 앞으로 본인의 창작(創作) 세계를 모색할 수 있었다. 여인(女人)의 아름다운 곡선을 생명력으로 이미지화 시키면서 연구자의 주관적 감성(感性) 표현이 무한함을 느끼면서 앞으로 나올 주전자(酒煎子) 형태에 대한 연구에 도움이 되었으면 한다.;Since the beginning of mankind, nature has been an endless source of inspiration for art. Its beauty and as well as its basic form of life builds the fundamental grounds for artists to appraise and imitate. Human being's interest and desire about life is limitless. Humans incessantly iong and aspire for a more full life. This study concentrates on natural imageries. I have used used the vast pleature of earth to symbolize the curves of a female body and in order to express the strong survival qualities in nature. I have combined beatiful and strong plants imageries with the female figure. They show the strength of natural growth, resisting any outside distraction. All these imageries have been combined into the teapot form. For this study, I have reserched on the teapot form, the female figure and the ways in which life have been portrayed in art. I have examined the different ways in which each of these subject have been expressed in art. The concept of the teapot has been approached with concentration on the form rather than its function. The teapot form has been transformed form its original shape. Its transformation has been carefully observed. Also the history behind the teapot form and the effect of the teapot form in contemporary cermic art has been studied, and this together with my own aesthetics, has been expressed in clay. Using both the form and the surface. The forms, which I have made, are complex. Due to this fact I have used a white stoneware clay which is very plastic and easy for creating difficult forms. Also in order to express the smooth curves and linear forms found in the female body. I have applied the coiling technique. To show the stong survival will for life in the female figure, I have used the modeling method. The work was first fired to a temperature of 800℃ for 7 hours. Then the work was glazed. I have used a black glaze, a matt white glaze, cobait glaze and a glaze with iron oxide. Stains have also been mixed into the glazes to achieve various differant effects. The glaze firing took 12 hours and it was fired to a temperature of 1250℃. Works <6,9> have been fired 3 times. The third firing took 12 hours and reached a temperature of 1250℃. For this study I have altered the teapot formation to express a person's purpose and emotion in life. This will widen my creative world and will also encourage the developent of my future works. The forms which can be made from a teapot is limitless and I hope to researching on them.
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