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선인장을 이미지화한 도자조형 연구

Title
선인장을 이미지화한 도자조형 연구
Other Titles
(A) Study on Ceramics of Forms with Image of Cactus
Authors
장윤주
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
선인장도자조형이미지화
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
예술의 역사를 살펴보면 인간 삶의 터전이 되어온 자연은 인간의 미의식과 예술창작활동에 지대한 영향을 끼쳐 왔다. 따라서, 자연은 예술에 있어서 가장 많은 관심의 대상이 되어 왔고, 관찰과 모방을 통하여 새로운 표현양식과 자연의 재창조가 이루어졌다. 즉, 예술가는 자연에서 전달된 이미지를 대상자체의 질서와는 다른 새로운 질서를 가지게 되며 표현을 통하여 재구성하는 것이며, 예술로 표현되기 위해서는 그 주제는 불가피하게 어떤 변형을 가져오며, 예술가의 상상력에 의해 새로운 감정으로 표현되는 것이다. 본 연구의 목적은 연구자가 자연물 중 선인장에서 느낀 주관적 감성 이미지를 새롭게 재구성하여 조형화 하는데 있다. 본 연구에서 선인장의 아름다움을 연구자의 주관적 심상의 재해석을 통한 형상화를 이루기 위하여 이론적 배경으로 자연과 예술의 연관성을 살펴보고, 이미지의 형상화 과정을 통하여 의미를 재인식하였으며, 선인장의 일반적 고찰을 통하여 연구대상에 대한 주관적·객관적 인식의 폭을 넓히고, 선인장을 이미지화한 현대도자 조형작품들을 살펴봄으로서 연구의 참고로 삼았다. 작품 디자인 과정에서는 선인장의 기본형에서 연구자가 부여한 내적인 아름다움의 재해석을 위하여 단순화, 변형, 장식적 표현등을 선택적으로 응용하는 과정을 거쳐 주관적인 선인장의 이미지를 표현하였다. 작품제작에 있어서 성형방법은 연구자가 의도한 자유로운 표현을 위하여 압축성형, 말아올리기, 속파기 등의 기법을 병행하였고, 태토로는 점력이 좋고 수축률이 적은 석기질토를 이용하였다. 유약처리는 <작품 1, 5, 6, 8, 9>는 흑유를 분무시유하고, 부분적인 채색을 위하여 닦아 내었으며 <작품 2, 3, 4, 7, 10>은 바탕색감으로 흑유를 분무시유하여 준후 채색효과를 주었다. 그리고 선인장의 화려한 이미지효과로 백화장토에 10%의 고온 안료를 혼합한 색화장토를 수동 분무하여 준 후 유면형성을 위하여 투명유를 얇게 분무시유하였고, 전체적 명암효과와 풍부하고 안정된 분위기를 위하여 흑유를 분무시유하여 마무리하였다. 그리고 표면질감의 표현을 위하여 성형시, <작품 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10>은 음각과 양각의 적절한 효과를 주고 유약처리시, <작품 1, 5, 6, 7, 8, 9-2>는 발수제를 바르고 백매트유, 또는 상아유를 분무시유하여 의도한 요철효과를 주었다. 소성은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 850℃에서 8시간 1차 소성하였고, 2차소성은 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 1250℃에서 9시간 산화염 소성하였다. 본 연구를 통하여 이미지화한 선인장의 형상화에 있어서 자연의 생명력을 지닌 소재로써 표현가능성을 인식하였고, 연구자의 주관적인 시각적, 정신적 내적 체험의 조형언어로 표현될 때 진정한 예술적 가치가 있음을 알 수 있었다.;When history of arts are analysed nature which has been grounds for life of human beings left a great impact upon their aesthetic consciousness and creative art activities. For this reason nature in connection with art has been most engrossing subject and through observation upon and imitation of nature new forms of expression appeared and nature was recreated. In short, artists came to possess new order of transmitted image different from order of the object itself and through expression they are re-constructed. In the course of artistic expression their main theme underwent some inevitable changes thus through imagination of artists natural objects came to possess completely new character. The purpose of this study is to re-constructing subjective and sensitive image cactus which are material for artistic works by this researcher. For providing theoretical background in connection with creating new forms through subjective interpretation of psychological imagery of cacti by the researcher the relationship between nature and arts was studied. Meaning of image by lending forms on them is refurbished and through general study on cactus breadth of subjective and objective perception on subject of research is broadened and modern ceramics works created through imagery of cacti are studied as reference. In the process of designing works for the purpose of re-interpretation of internal beauty of primary form of cactus by the researcher subjective cactus image is expressed through a series of process of subjectively applying simplification, deformation and decorative expression. For producing works serving freedom in expression intended by the researcher techniques of extrusion casting, coiling and modeling etc. are employed concurrently. As clay stoneware clay which has excellent viscosity and low in contraction was used. As glaze for black glaze was sprayed and for coloring such black glaze was partially wiped off and for as basic color black glaze was sprayed and coloring effect added later on. For the purpose of creating effect of colorful image of cactus color engobe being produced through blending white engobe with l0% of fine stain and sprayed then for creating glazed surface transparent glaze was sprayed very thinly and then for creating overall effect of brightness and darkness as well as rich and stable atmosphere black glaze was sprayed to finish it. To express surface texture a t the time of casting for proper effect of intaglio and relief was created and then at the time of application of glazing for demoisturing agent was applied then white mat glaze or ivory glaze sprayed and intended indentation effect was created. For firing work 1.5㎥ down draft gas stove was used for the first firing and firing lasted for 8 hours a t a peak temperature of 850 degree C and for second firing 0.5㎥ gas stove was used and firing lasted for 9 hours at a peak temperature of 1250 degree C. Through this study it can be discovered ceramics being created from imaged cactus have true artistic value when it is perceived as possible matie`re with natural vitality and expressed in a language of formative arts couched in subjective, visual, mental and internal experience of the researcher.
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