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아동의 읽기능력과 가정환경에 관한 연구

Title
아동의 읽기능력과 가정환경에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Reading Ability and the Home Environment
Authors
김은경
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
아동읽기능력가정환경Reading Ability
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 아동의 읽기와 읽기에 크게 영향을 미치는 가정환경의 지위변인과 과정변인에 관하여 알아보는데 있다. 본 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. 1. 아동의 읽기능력은 다음과 같은 가정의 지위변인에 따라 차이가 있는가? 1-a 부모의 학력 1-b 보호자의 직업 2. 아동의 읽기능력은 다음과 같은 가정의 과정변인에 따라 차이가 있는가? 2-a 부모-자녀의 친밀도 2-b 자율·통제적 태도 2-c 애정·적대적 태도 위의 문제를 조사하기 위해 서울시내 4개 국민학교 2학년 아동 91명 (읽기우수아 47명, 읽기부진아 44명)과 그들의 부모를 연구대상으로 하였다. 대상 아동에게는 읽기능력검사를 실시하였고 그들의 부모에게는 가정환경을 질문지법으로 조사하였으며, 수집된 자료는 x^(2)검증에 의해 통계처리를 하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 읽기능력은 부모의 학력이 높을수록, 보호자의 직업수준이 높을수록 높게 나타났다. 둘째, 아동의 읽기능력은 부모-자녀간의 친밀도가 높을수록 높게 나타났으며 자율·통제적 태도, 애정·적대적 태도와는 유의한 차이가 없었다. 세째, 아동의 읽기능력은 본 연구에서 정의된 가정의 지위변인(부모의 학력, 보호자의 직업)보다 과정변인(부모-자녀의 친밀도, 자율·통제적 태도, 애정·적대적 태도)에서 더 큰 차이를 나타냈다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 아동의 읽기능력은 부모의 학력, 보호자의 직업, 부모-자녀의 친밀도에 따라 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 아동의 읽기능력을 증진시키기 위한 가정환경의 교육적 분위기 조성이 요구되며, 읽기의 강요보다는 지원과 격려가 따르는 부모-자녀간의 상호작용을 통하여 이해와 사랑으로 아동을 배려해야 함을 시사하고 있다.;The purpose of this study is to examine the relationship between the children's reading ability and their hone environment. The specific research questions are as follows; 1. Are there differences in the children's abilities with different home environments such as parent's educational background and occupation? 2. Are there differences in the children's abilities with different degree of process variables such as parent-child interaction, parent's autonomous attitude, and affective attitude? There are two kinds of data collected for the study. One is concerned with the levels of children's reading ability measured by a test. The other is about the children's home environment surveyed by a questionaire. The ninety one students of four elementary schools located in Seoul were randomly selected. The data were analyzed by the x^(2) statistics. As the results presented previous tables, the following facts were observed ; 1) The children's reading ability is positively related to their parent's educational background and occupation. 2) The children's reading ability is also positively associated with the degree of interaction between parent and child. There are no remarkable differences between children's reading ability and their parent's autonomous and affective attitude. 3) The children's reading ability depends more on the process variables than on the status variables of home environment. Therefore, it might be concluded that parent's educational background, their occupations, and parent-children interaction were highly related to the levels of children's reading ability. The results suggests that parents may improve their children's reading ability by increasing their interaction with child, given the condition of fixed educational beckground and occupation.
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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