View : 19 Download: 0

幼稚園과 國民學校 1學年 科學敎育 課程과의 比較分析

Title
幼稚園과 國民學校 1學年 科學敎育 課程과의 比較分析
Other Titles
(A) STUDY ON THE ARTICULATION OF SCIENCE CURRICULUM BETWEEN KINDERGARTEN AND THE FIRST GRADE OF PRIMARY SCHOOL
Authors
崔順信
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원국민학교1학년과학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
유치원과 국민학교 과학교육 과정과의 연계성을 위한 본 연구의 목적은 유아 과학교육 과정과 국민학교 1학년 과학교육 과정을 분석하여 교육 과정의 연계성에 관한 근거를 찾아 보는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 다음과 같은 문제를 규명하고자 한다. 1. 자연영역에 있어 유치원과 국민학교 저학년 사이에 연계성이 이루어지고 있는가? 2. 산수영역에 있어 유치원과 국민학교 저학년 사이에 연계성이 이루어지고 있는가? 본 연구의 대상은 4년제 대학을 졸업한 서울 시내 교사 30명으로 제한하였다. 연구 도구는 국민학교 1학년용 '슬기로운 생활'의 교사지도서를 사용하여 면접 질문 내용을 작성하였다. '슬기로운 생활'의 단원 순서에 따라 영역별(자연, 산수)로 연구된 자료는 빈도수와 백분률(%)로 통계 처리 되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자연영역에서 유치원과 국민학교 1학년 사이에 중복되는 내용이 많으며, 단원의 사례에서 보면 유치원에서 심화학습 정도가 더 높다고 하겠다. 이로써 자연영역에서는 유치원과 국민학교 1학년 사이에 연계성이 잘 이루어지지 않고 있다. 2. 산수영역에서 유치원에서는 개념단계와 연결단계를, 국민학교 1학년에서는 연결단계와 상징단계를 다루고 있다고 하겠다. 이로써 산수영역에서는 유치원과 국민학교 1학년 사이에 연계성이 잘 이루어지고 있다.;The object of this study for the articulation of science curriculum between kindergarten and the first grade of primary school is to analyze the science curriculum of kindergarten and primary school. To realize the above object, it was surveyed the following problems in this study. 1. Is there articulation of nature study between kindergarten and the first grade of primary school. 2. Is there articulation of arithmatic study between kindergarten and the first grade of primary school. Data for articulation was collected by 30 teachers who have 4 years teacher training courses and 3 years teaching experience. The items of question used on interview was constructed with teaching contents "Slgiloun Saengwhal" of the first grade of primary school. These data are analized throughly for frequency and percentage. The results of these analysis for this study are as follows: 1. In nature study, there is much repeated contents between kindergarten and the first grade of primary school. In an example of unit, it is higher level of enrichment in the kindergarten. Also it is indicated that there is no articulation of nature study between kindergarten and the first grade of primary school. 2. In arithmatic study, it is taught the concept level and connection level in kindergarten and it is taught the connection level and symbol level in the first grade of primary school in Baratta Lorton's term. Also it is indicated that there is articulation of arithmatic study between kindergarten and the first grade of primary school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE