View : 18 Download: 0

유치원의 문자학습방법에 관한 연구

Title
유치원의 문자학습방법에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ABOUT METHODS OF WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN KINDERGARTEN
Authors
정진화
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원문자학습방법학습 활동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
유치원 교육과정의 문자의 기초기능의 학습은 국민학교에서의 문자학습에 도움이 될 수 있는 준비학습을 의미한다. 그러나 유치원 시기의 아동의 문자학습 즉 한글학습의 방법에 대한 연구보고나 책자가 없는 상태에서 자칫 형식적인 문자학습으로 오도될 우려가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 유치원의 문자학습방법을 살펴보고, 국민학교와의 중복여부에 관해 조사함으로써 유치원의 문자학습의 올바른 방향제시를 위한 기본자료로 삼고자 한다. 본 연구를 위하여 유치원의 문자학습방법에 관한 문헌조사를 하였으며 유치원 교사 20명을 면담 하였고, 국민학교 1학년 학급의 수업을 참관하였고, 그 학급의 교사를 면담하였다. 문헌연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원의 읽기학습은 준비도를 위한 활동과 다양하게 문자에 접하는 활동을 통해 조직되는 것이 바람직하다. 2. 유치원의 쓰기학습 역시 준비도를 중심으로 이루어져야 하며 시작단계에서는 커다란 종이와 부드럽고 선이 굵은 필기구를 주는 것이 좋다. 3. 유치원의 문자학습의 개별적이고 비형식적이어야 하며 직접적이고 형식적인 문자학습은 바람직하지 않다. 관찰과 면담의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원의 문자학습은 시각과 촉각으로 문자에 접하는 다양한 기회를 가진 후 형식적인 쓰기학습을 하는 경향이 많았다. 2. 유치원 아동에게 읽기를 시작하는 활동으로는 자모음의 모양이나 이름을 익히는 활동이 많았으며, 읽기지도 방법은 단어를 중심으로 학습하였다. 3. 유치원에서 쓰기학습을 하는 곳이 많았으며 공책과 연필을 사용한 옮겨쓰기의 방법을 사용하였다. 형식적 쓰기학습은 2월에 시작하는 곳이 많았다. 4. 국민학교 1학년 3월의 문자준비학습은 모든 내용을 60%이상의 유치원에서 학습하고 있었다. 쓰기지도에 사용되는 방법도 허공에서 써보기, 자모음 알기, 자모음으로 글자 만들기, 획순알기등은 70%의 유치원이 사용하고 있었다. 유치원의 문자학습이 유치원 교육과정의 수준보다 높으며 국민학교와 많이 중복되는 문제를 해결하기 위하여 유치원시기의 문자학습에 관한 연구, 특히 한글학습에 관한 실험적 연구가 많이 나와야겠다. 또 문자를 습득하고 국민학교에 입학하는 아동에 대한 배려도 아울러 있어야겠다.;To learn basic functions of written language in kindergarten means preparation which is benefit for written language learning in elementary school. However, lack of reports of books about written language learning of Korean scripts for kindergartener's prevents them from the correct way to learn written language in kindergarten. Therefore the purpose of this study, through inquiring methods of written language learning in kindergarten and repetitions of those with elementary school, is to indicate correct direction of written language learning in kindergarten. In order to study this subject, I interviewed with 20 teachers in kindergartens and visited three teachers and their classes in elementary schools. Results of this study are as followings. 1. Written language learning in kindergarten tends to practice hand writing formaly after getting opportunity of infants to contact with language using sense of tough and vision. 2. Activities to start infants reading in kindergarten are mainly to practice shapes or names of consonants and vowels, and most of them use words to instruct reading for children. 3. It is common to learn hand writing in kindergarten, they use a transwriting method with a pencil on a notebook. Lots of kindergartens begin formal learning for hand writing from Feburuary. 4. More than 60 percent of kindergartens perform all contents of preparations for written language learning that should be learned at March in first grade of elementary school. In 70 per cent of kindergartens children learn written language through such activities; writing with finger in empty space, drilling consonants and vowels, assembling written symbols with consonants and vowels, practicing correct storke order. To solve the problem that the level of written language learning in kindergarten is higher than it's curriculum and it has lots of repetitions with elementary school, we should bring out in large quantities studies for written language learning in kindergarten, especially experimental studies about Korean scripts learning And we have to take care of the children who have learned written language before entering into elementary school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE