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유아기 자녀를 둔 아버지의 자녀교육관과 양육태도에 대한 조사연구

Title
유아기 자녀를 둔 아버지의 자녀교육관과 양육태도에 대한 조사연구
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF FATHER'S EDUCATIONAL VIEWS AND CHILD-REARING ATTITUDES
Authors
金明秀
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아기자녀아버지
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아기 자녀를 둔 아버지의 자녀교육관과 양육 태도는 어떤 경향이며 자녀교육관과 양육태도는 서로 어느정도 일치 하는지 알아보려는데 있다. 이러한 목적으로 관계문헌을 통하여 부모의 교육관과 양육태도의 유형, 아버지가 유아의 제 발달에 미치는 영향을 살펴본 후 현재 유아기 자녀를 둔 우리나라 아버지들의 자녀교육관과 양육태도를 알아보기 위하여 다음과 같은 문제를 설정하였다. Ⅰ. 아버지들의 자녀교육관은 어떠한가? ① 성인중심적인가 유아중심적인가? ② 환경적 요인, 즉, 연령, 직업, 학력, 종교, 거주지 등에 따라 경향성이 다르게 나타날 것인가? Ⅱ. 아버지들의 양육태도는 어떠한가? 아버지들의 양육태도는 애정적태도, 거부적태도, 자율적태도, 통계적태도면에서 볼때 아버지의 연령, 직업, 학력, 종료, 거주지 등에 따라 차이가 날 것인가? Ⅲ. 아버지의 자녀교육관과 양육태도는 서로 어느정도 일치할것인가? 문제분석을 위하여 본 조사는 서울과 원주의 유치원을 각각 네곳씩을 무선표집하여 그 유치원 아동의 아버지 400명을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 자녀교육관 및 양육태도의 5단계 측정척도 설문지를 통하여 아버지 자신이 기록하도록 하였다. 자료는 SPSS 통계처리 프로그램에 의해 전산처리 하였으며 일원변량분석, 공변량 분석법을 적용하였다. 조사결과 우리나라 유아기 자녀를 둔 아버지들의 자녀교육관은 전반적으로 성인중심적인 것으로 나타났다. 거주지에 따라 지방에 사는 아버지들의 자녀교육관은 서울에 사는 아버지들의 자녀교육관에 비해 상대적으로 성인중심적이었다. 양육태도는 중간수준에 못 미치는 것으로 해석했으며 아버지들의 연령에 따라 연령이 높아질수록 부정적인 양육태도를 갖는것으로 나타났다. 양육태도를 구조적으로 나누어 볼때 연령은 애정적태도에, 학력은 자율적태도에, 직업은 거부적태도에, 또, 연령은 통제적태도에, 영향을 미치는 변인으로 작용함을 파악할 수 있었다. 자녀교육관과 양육태도는 서로 일치하고 있지 않았다.;The purposes of this study are to determine the trend of child-rearing attitudes and educational views among fathers. In order to from the theoretical background of this servey, I referred to books concerning parents' educational views, child-rearing attitudes and father's influence on the development of children. Following questions were constructed with a view to establishing data on father's educational views and child-rearing attitude. 1. What is the general tendency of father's educational views? Assuming that the educational views consist of personal attitude education aim and methods , questions were devided to investigate how variables such as age, profession, place of life and religion are related with them. 2. What is the general tendency of father's child-rearing attitude, assuming that there are affectiveness, restrictiveness. autonomy. control-oriented attitudes, how those variables in question determine different childrearing attitudus. 3. Educational view and child-rearing attitude comply each other? For this survey, and kindergardens in Seoul and Wonjoo respectively were randomly sampled, and four hundred fathers from eight kindergarden were asked to answer the questionaire. The yardstick to measure parents' educational view of children and child-rearing attitude was devided to record five different answers for each question. Data obtained from the survey were coded and analyzed by SPSS computer programs. One-way ANOVA analysis and analysis of covariance and canonical correlation were applied. As a result of the survey, Korean fathers' view of child education turned out to be, as a whole adult-oriented. The degree of adult-orientation varied according to fathers' place of living, Those who live in Wonjoo, the provinces, proved to be more adult-oriented than inhabitants of Seoul. Child-rearing attitude was devided to measure the degree of affectiveness and restrictiveness, and control and autonomy. The survey showed that the attitude tends to be, in general, affectiveness is affected by father's age, restrictiveness is affected by father's profession, autonomy is affected by father's schooling, control-oriented is affected by father's age. View of child education and child-rearing attitude don't comply with each other.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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