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신·구 고등학교 화학 교과서의 비교 연구

Title
신·구 고등학교 화학 교과서의 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study of High School Chemistry Textbooks Currently Used and Previously Used
Authors
이신정
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
신구고등학교화학교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find out differences of the composition and the contents between text books currently used and text books previously used. Science Ⅱ(literary course) and Chemisty (science course) in the new high school chemistry textboks ('90) were malyzed and compared by Chemistry Ⅰ (literary and science in common) and Chemistry Ⅱ(science course only) of Chemistry textbooks used from 1984 to 1989. The conclusions by studying four kinds of high school Chemistry textbooks between old and new ones, limited in literary course curriculum are as follows. According to the conclusion of quantity analysis, there is decrease of page number both literary and science courses. But the new textbooks have a little more in the frequency of figure and table. And the numbers of experiments have decreased by 6.2% in literary course and 15.2% in science course. Accourding to compa of the contents, the Chemical education pays an emphasis on the parts of Chimical basis and theoritical concepts and Chemical reaction, there are no differences in deeping and veriety of the contents of textbooks both currently used and previously used.;본 연구는 1990년에 새로 개정된 제5차 교육과정에 따른 인문·사회계열의 교과서 과학Ⅱ(하)와 자연계열의 교과서 화학을, 제4차 교육과정의 교과서 인문·사회계열과 자연계열 공통의 화학Ⅰ과 자연계열의 화학Ⅱ와 비교·분석함으로써 교육과정에 따른 신·구 교과서의 구성과 내용의 차이점을 파악하고 이를 통해 교육현장에서 보다 효과적인 화학교육이 이루어지는데 도움이 되고자 하였다. 이를 위해 신·구 화학 교과서중에서 지은이가 같은 4종류를 택하여 인문계고등학교 교육과정에 국한시켜 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 양적인 분석결과에 의하면 신 교과서의 면수가 인문·사회계열과 자연계열 모두 감소하였으며, 그림과 표의 빈도수는 신 교과서에서 보다 높은 비율을 나타내었으며, 평균 실험수는 인문·사회계열에서는 신·구 교과서가 15, 16회로 비슷하였으나, 자연계열에서는 신 교과서가 15.2%의 감소를 보였다. 이는 실험실습을 중시하여 실험기구의 사용기능과 제작기능등의 습득을 명시한 신 교육과정의 목표와 비교할때 다소 상이한 결과를 나타내었다. 내용을 비교해 보면 신·구 교과서 모두 화학의 기초 및 이론적 개념 영역과 화학반응 영역이 높은 비중을 차지하고 있으며, 신·구 교과서의 뚜렷한 심도차이나 계열별 내용의 다양성, 종류별 교과서의 특색등이 충분하게 나타나고 있지 않았다.
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교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
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