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TV유아교육 프로그램의 제작형태에 따른 유아의 주의집중도 및 이해도

Title
TV유아교육 프로그램의 제작형태에 따른 유아의 주의집중도 및 이해도
Other Titles
CHILDREN'S ATTENTION AND COMPREHENSION ALONG THE FORMATS OF EARLY CHLDHOOD EDUCATION PROGRAMS ON T.V.
Authors
안실
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아교육유아주의집중도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 방영되고 있는 TV 유아교육 프로그램의 제작형태 중 반복, 속도, 등장인물에 대한 주의집중도와 이해도는 어떻게 다르게 나타나는지를 알아보고저 하며, 또한 어린이의 TV 시청에 있어서 시각적 주의집중도와 이해도 사이에는 어떤 관계가 있는지를 알아보고자 한 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 반복적인 제작형태와 한번 제시한 제작형태에 따라 유아들의 주의집중도 및 이해도에는 차이가 있는가? 2. 빠른 속도의 제작형태와 느린 속도의 제작형태에 따라 유아들의 주의집중도 및 이해도에는 차이가 있는가? 3. 인형극 제작형태와 이야기 형식의 제작형태에 따라 유아들의 주의집중도 및 이해도에는 차이가 있는가? 4. 어린이의 TV 시청에 있어서 시각적 주의집중도와 이해도는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내의 조사 대상 유치원의 원아 145명 중 무작위 추출한 60명 이었다. 추출된 표본의 평균 연령 분포는 만 5∼6세 이었다. 본 연구의 자료는 한국방송공사(KBS)에서 제작 방영한 “TV 유치원” 프로그램으로 1989년 3월 10일에 방영된 프로그램 중 “바람” “생각해 봅시다” “꾀많은 당나귀” 세편의 유형을 사용하였다. 실험은 1989년 4월 6일과 4월 7일 양일간 8시간 40분 동안 총 24회에 걸쳐 실시 하였다. 본 연구 문제에 따라서 프로그램의 제작형태에 따른 주의집중도와 이해도를 규명하기 위해 t 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. TV 유아교육 프로그램의 제작형태중 반복에 따른 유아들의 주의집중도 및 이해도를 보면 글자 제시를 위하여 반복적인 형태와 한번 제시한 형태가 주의집중도에서는 통계적으로 별 의미있는 차가 없는 것으로 타나났으나, 이해도는 반복 제시한 형태에서 더 높게 나타났다(p<.1). 2. TV 유아교육 프로그램의 제작형태 중 속도에 따른 유아들의 주의집중도 및 이해도를 보면, 빠른 속도와 느린 속도의 형태에 따른 주의집중도는 통계적으로 별 의미있는 차가 없는 것으로 나타났으며, 이해도 또한 의미가 없는 것으로 나타났다. 3. TV 유아교육 프로그램 제작형태 중 등장인물에 대한 주의집중도 및 이해도를 보면, 인형극 제작형태가 구체적인 형태를 사용하지 않고 이야기를 들려 주었을 때 보다 주의집중도가 높은 것으로 나타났으나(p<.01), 이해도는 별 의미있는 차가 없는 것으로 나타났다. 4. TV에 대한 어린이의 시각적 주의집중도와 이해도의 관계는 pearson의 상관 계수로 산출한 결과 r=.10.로 나타나, TV에 대한 주의집중도와 이해도는 지극히 낮은 상관관계가 있는 것으로 해석된다. 이러한 결과는 주의집중도와 이해도는 서로 영향을 미치지 않고 있다는 것을 말한다.;This study is to see how children's attention and comprehension varies with the repetion, speed and characters among the formats of early childhood education programs televised at present, and define the relationship between children's visual attention and comprehension in TV program. And the subjects that have been of selected for this study are as follows: 1. Dose children's attention and comprehension vary with the repetive and once presented formats? 2. Does children's attention and comprehension very with the fast and slow formats? 3. Does children's attention and comprehension vary with the puppet show and storytelling formats? 4. What relationship is there between children's attention and comprehension in viewing TV? The subject of this study was the children in the kindergartens in Seoul, and sixty children among one hundred and forty-five ones have been selected randomly. The average age of the random samples was between five and six. Three program televisedfrom KBS on March 10, 1989 as one of the "TV kindergarten" programs, i.e., "The wind," "Let's think" and "The clever donkey" are used for this study. And the experiment has been carried out total twenty-fourth times for eight hours and forty minutes in two days, April 6-7, 1989. To define children's attention and comprehension according to the formats of those programs, I have applied t-test. And the results of the study are as follows: 1. As for the children's attention and comprehension along with repetition among the formats of early childhook education programs on TV, statistically the variation of children's attention with the repetive formats presenting letters and once presented formats wasn't significant, but in the case of comprehension, it certainly was higher with repetive formats than with those once presented(P<.1). 2. As for the children's attention and comprehension along with speed among the formats of early chilhood education programs on TV, statistically the variation of children's attention with fast and slow formats was'nt significant, and their comprehension didn't vary with such formats. 3. As for the children's attention and comprehension along with characters among the formats, children's attention was high when they were viewing the puppet show formats than story-telling formats without any concrete form (P<.01), but their comprehension didn't vary with such formats. 4. Calculating the relationship between children's visual attention and comprehension with pearson's coefficient of correlation, the result was r=.10, which means that the interrelation between attentin and comprehension is extremely low. Such result signifies that attention and comprehension does not influence each other.
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