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中學校 數學科 敎育課程 分析 및 敎科書 分析

Title
中學校 數學科 敎育課程 分析 및 敎科書 分析
Other Titles
STUDY ON THE CURRICULUM AND THE TEXTBOOK OF MIDDLE SCHOOL MATHEMATICS : FOCUS ON THE SEVENTH GRADE TEXTBOOK
Authors
李根玉.
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학교수학과교육과정교과서
Publisher
梨花女子大學校 敎育大學院
Degree
Master
Abstract
In this paper, the fourth revision of middle school math curriculum which was publicized on December 31, 1981 was reviewed and the relationship between the curriculum and the textbook that have been used since 1984. Scientific math education, which was established by worldwide modernization of math education in nineteenfifties, emphasized set, mathematical structure, topology, and logic. Although this modernization program had various merits, it has been cleared to have weakneww which was not appropriate to reality since the end of nineteenseventies. Hence in all nations including U.S.A., the scientific math education which is based on the structualism transformed to the new math education based on the humanism gradually, and especially it began to emphasize on the problem solving method that developed the ability to solve the various problems at one time. The form of this fourth revision of math curriculum was established on the assumption that reduce the quantity of the teaching factors according to revision and supplement, and that make the level to fit the developmental stage of students. The goal of this study is to be a future reference for continuous work of the math curriculum and the textbook in middle school level through analysis whether math curriculum agree with these basic directions or not. Follows are pursued in these regards. 1. The factors which cause revision of the math curriculum historical change and current situations-were reviewed. 2. Revised middle school math curriculum in this condition was analyzed. 3. Middle school math textbooks of seventh grade which was made in accordance with this curriculum were reviewed. In conclusion, this fourth revision of math curriculum excludes the faults of the modernized math education which emphasizes the logic and the structure, and the textbook is composed of the contents that have regard for the intellectual development of students.;本 論文은 1981年 12月 31日 公布된 第4次 中學校 數學科 敎育課程을 分析하고, 이 敎育課程에 따라 편찬되어 1984年부터 사용되고 있는 중학교 1학년 교과서를 分析하여 敎育課程과 敎科書의 상호관계를 硏究檢討한 것이다. 1950년대 凡 世界的으로 일어난 數學敎育의 現代化連動이 불러일으킨 학문중심적인 수학교육은 集合, 數學的 構造, 位相數學, 論理의 嚴密性 등을 강조하였다. 이러한 수학교육의 現代化運動은 여러가지 長點을 지니고 있었으나 한편으로는 現實에 부합되지 않는 缺點들도 지니고 있음이 1970년대 후반에 와서는 漸次로 뚜렷하여졌다. 그리하여 미국을 비롯한 세계 각국에서는 構造主義에 입각한 지나친 學文爲主의 수학교육에서 점차로 人本爲主의 수학교육으로의 전환이 시도되었고 특히 여러가지 문제를 폭넓게 解決할 수 있는 힘을 啓發하기 위한 문제풀이 위주의 수학교육이 강조되기 시작하였다. 이 제 4 차 수학교육과정의 구성은 이러한 問題點을 修正補完하는 수준에서 지도 내용 要素量을 縮小하고 수준을 學生의 心身發達段階에 適正化한다는 전제하에 改正되었다. 본 연구는 수학과 교육과정이 이러한 기본 방향과 일치되고 있는가 分析하여 봄으로써 중학교 수학교육과정과 교과서에 대한 계속적인 硏究作業에 도움을 주고자 하는 목적으로 着手하였다. 이와같은 연구를 하기 위하여 첫째, 수학과 교육과정이 改正적게 된 수학교육 時代的인 背景과 現在의 狀況을 考察하였고, 둘째, 이러한 狀況에서 改正된 중학교 수학과 교육과정을 分析하였다. 세째, 이 교육과정에 의하여 편찬된 중학교 1학년 교과서를 분석 검토하였다. 分析한 결과 敎育課程에는 수학교육 現代化에서 나타난 缺點인 수학교육의 지나친 論理性과 構造性 非除되었고, 학생들의 知的 能力發達段階를 考慮하여 構成되어 있으며 이와같은 점은 교과서에도 잘 반영되어 있음을 알 수 있었다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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