View : 582 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李馴姬-
dc.creator李馴姬-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000024258-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174060-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024258-
dc.description.abstractAlthough both Korea an China are in the same cultural area, they show significant difference in traditional furniture styles. Many environmental factors have cohesive influence upon the formation of furniture styles. These factors include geographical conditions, social customs, life style and technological level, to name just a few. Since in many of these factors Korea has her on uniqueness. Korea developed a furniture style quite different from that a China. The purpose of this work is to characterite salient features of traditional Korean furnitures which is unique from those of China. Fundamental characteristics of Korean and Chinese furniture styles are the simple shape containing natural beauty of wood in straight composition, the thorough understanding of proportions and the styles responsive to functions. The development of commercial culture beginning from the Ming Era of China, however, has influenced the decorative design of furniture. Since the 17th Century, the luxurious decoration arousing curisity has hurt the straight composition, and encroached upon the beauty of wood. We can see the shapes minute, defined and authoritative, produced by stilled craftsmen. In the mean time, Korean furniture has shown simplicity, dullness, irregurlarity and indifference to decorative design, since the production was limited to self-sufficiency far from manufacture for sale. Korean furniture was low and simple influenced by the way of living of sitting on the floor or room, While Chinese one was large, heavy and of two types, because the ways of living of sitting and standing existed together. The appearance of furniture structure in both countries was similiar. As for the inner structure, Korean furniture was of dual structure, inner and outer, while Chinese one was of triplex structure and minutels constructed. Lacquer furniture was used by special classes of Korea and China Colors of lacquer mainly used were vermilion and black in Korea while those were vermilion brown, reddish brown, dark green, black and gold in China. Viewing the technique of pattern expression, nacre inlay was solely handed down in Korea, while Carved lacquer, was lagely used and nacre inlay chiang-chin and painted lacquer were also used in the Ming and Ching of China. With referrence to general formative sense, Korean furniture was characterized by purity of not disploying techniques while Chinese one showed refined formative sense together with artifical authority. The foregoing differences are the characteristics established by the environmental elements from the 14th Century to the 19th Century.;韓國과 中國은 같은 文化圈에 속하고 있으나 傳統家具樣式에 있어서는 많은 差異點을 보이고 있다. 家具樣式의 形成은 風土氣候, 社會制度, 民族性, 生活狀態, 宗敎思想, 産出材料, 學藝科學, 技術, 才能 등의 여러가지 環境的 要因들이 유기적 統合體로 作用하여 영향력을 미치는 것으로 環境的 要因이 다른 韓國과 中國은 各自의 個性을 形成하게 되었다. 本 硏究의 目的은 韓國 傳統家具에 영향을 끼친 中國 傳統家具와의 比較를 통하여 순수한 韓國 傳統家具의 獨自的 特色을 발견하고자 하였다. 韓國과 中國 家具樣式의 基本的 性格은 直線構圖의 木材의 自然美를 살린 단순한 形態와 비례에 대한 확고한 理解, 그리고 機能에 符合되는 樣式을 보이고 있다. 그러나 전체적인 感性에 있어 韓國은 精妙端雅하고 中國은 雄建重厚한것이 특색이다. 이와같은 차이는 風土氣候 등의 自然環境의 영향으로 形成된 특색이다. 또한 商業文化가 不振하였던 朝鮮時代에는 家具에도 反映되어 細部에 無觀心한 製作態度를 보여 意匠에 있어 質朴하고 鈍厚하게 나타난다. 이에 反해 中國의 明代부터 시작된 商業文化의 발달은 家具意匠에 영향을 미쳐 17C에 들어서는 사람들의 호기심을 자극하는 번잡스러운 意匠으로 直線의 構圖를 상하게 하고 木材가 갖고있는 아름다움을 蠶食하고 있다. 그러나 細部까지도 완벽하게 표현하려는 製作態度를 보여 숙련된 匠人에 의하여 製作된 緻密하고 整齊된 形態를 보인다. 이외에도 韓國은 平坐生活의 영향으로 家具들은 충고가 낮고 간결하게 製作되었으며 中國은 平坐生活과 立式生活이 共存하여 家具에 있어서도 二重의 家具가 함께 使用되며 家具들도 크고 육중하게 製作되었다. 材料에 있어 韓國은 국내에서 生産되는 樹種은 많으나 巨木이 부족하고 材質이 대체로 연하고 약하였는데 中國은 먼 南方에서 輸入해온 巨木과 良質의 堅木材가 풍부하게 충당되었다. 構造의 전체적인 外形은 韓國家具의 경우 넓은 前面을 長方形의 좁은面들로 再構成 하였으나, 中國의 경우 前面이 넓은 板材와 기둥으로 構成되어 있다. 家具짜임새의 連結部分은 韓國과 中國이 대부분 장부이음법에 의하여 이루어졌으나 內部構造를 보면 韓國이 內外의 二重構造로 이루어진 반면 中國은 三重構造로 짜여졌다. 漆 塗裝에 있어서 韓國은 生漆, 朱漆, 黑漆이 주로 사용되었고 中國은 朱漆, 赤黃漆, 黃漆, 暗綠漆, 黑漆, 金漆을 사용하였다. 文樣의 表現技法은 韓國은 螺鈿象嵌만이 唯一하게 내려오는 반면 中國은 明·淸時代에 彫漆技法이 代表的으로 사용되었고 螺鈿象嵌 쟁금, 塡漆 등의 技法을 사용하였다. 金具裝飾의 材料는 韓國에서는 거멍쇠, 놋쇠, 백동이 使用되었고, 中國에서는 놋쇠와 백동이 使用되었다. 위와 같은 樣式의 차이는 14C∼19C의 여러가지 環境的 要因에 의하여 形成된 時代的 特質이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅹ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 3 B. 硏究範騷와 方法 = 3 Ⅱ. 自然環境과 時代的 背景 = 4 A. 自烈環境 = 5 B. 經濟 = 7 C. 社會文化 = 10 Ⅲ. 室內構成 = 13 Ⅳ. 家具樣式의 比較 = 24 A. 家具의 種類와 形態 및 機能 = 24 B. 材料 = 60 C. 構造 = 67 D. 塗裝 = 73 E. 裝飾 = 76 Ⅴ. 結論 = 96 參考文獻 = 101 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4247498 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject한국-
dc.subject중국-
dc.subject전통가구 양식-
dc.subjectTRADITIONAL FURNITURE STYLES-
dc.title韓國과 中國의 傳統家具 樣式의 比較-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle14C~19C 中心으로-
dc.title.translatedCOMPARISON OF TRADITIONAL FURNITURE STYLES IN KOREAN AND CHINA : from 14th to 19th Century-
dc.format.pagexi, 106 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1984. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE