View : 921 Download: 0

중학교 2학년 음악 창작지도 방안에 관한 연구

Title
중학교 2학년 음악 창작지도 방안에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on teaching strateges of Music Creation
Authors
황금란
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
중학교음악창작지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This Study has a good to grasp for creation teaching strateges for activating creation education based on the analysis of creation contents system manifested in the curriculum and the creation contents of eight kinds of music textbooks. As a theoretical background, It was first examined the present situation of creation education in middle school music through related literature and analyzed the contents of creation part in the sixth music curriculum of middle school. Also, It was made a summary of creation part among eight kinds of music textbooks with a contents system table by the curriculum. The results of analyzing creation part contents in the curriculum are as follows. First. there was not much clear to show the curricular liason between grades. Second, there was no systematic order and establishment in the suggestion of learning element Third, in the most part of creation teaching contents it doesn't hve concrete explanation. Fourth, there was lack of relationship between a creation activity and a conceptual practice. In result of analyzing creation contents in eight kinds of textbooks, the creation contents were different in each textbook, and there was no systematic relation or order. Also, there was no relation to the creation contents table of the curriculum. To supplement these problems and activate creation activity in school music education, it followes to classify the conceptual practices which contains time, rhythm, form, tonality etc. In a comprehension part, factors of the creation activity - a impromptu expression, a making melody on the word of song, a impromptu expression with a story, a making melody by form, melody and harmony, arrangement, traditional melody, and presentation and criticism - are systematically divided and organized for applying the present class work. It suggests teaching plans for covering these problems which based on the analysis of the 2nd year text books in the middle school. This study suggested a specific and systematic creation plan based on the curriculum, but there should follow teachers' recognition and efforts on the importance of creation activity for activating creation education.;본 연구는 제 6차 중학교 음악과 교육과정에 명시된 창작내용의 체계 및 8종 음악 교과서의 창작내용을 분석하고 이를 바탕으로 창작교육의 활성화를 위한 창작지도 방법을 모색하는데 목적이 있다. 이론적 배경에서는 중학교 음악과 창작교육의 실태와 지도방안에 대한 연구를 기존의 논문이나 보고서 등의 참고 문헌을 통하여 조사한 다음 제 6차 중학교 음악과 교육과정에 나타나 있는 창작영역의 내용을 살펴보았다. 그리고 각 학년의 8종 음악 교과서의 창작내용을 제 6차 중학교 음악과 교육과정에 명시된 창작내용 체계표에 의해 분석하였다. 제 6차 중학교 음악과 교육과정의 창작내용 체계를 분석한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 학년간 교육과정 내용의 연계성이 명확하게 제시되어 있는 경우가 드물었다. 둘째, 학습요소의 제시에 있어서 교육계획 수립을 위한 대략의 순서 체계가 없었다. 셋째, 창작지도 내용에 있어서 대부분 구체적인 설명을 수반하지 않았다. 넷째, 개념학습과 창작학습간의 연관성이 부족하였다. 8종 음악 교과서의 창작내용 분석 결과, 교과서마다 창작내용이 달랐으며 그 내용들이 체계적으로 제시되어 있지 않았고 순서가 없었다. 또한, 교육과정 창작내용 체계표와의 관련성이 많지 않았다. 이와 같은 문제점을 보완하고 학교 음악교육에서 창작활동을 활성화시키기 위하여, 본 논문에서는 박자, 리듬 형태, 조성 등 개념학습에 해당하는 이해영역을 토대로 교육과정에 명시된 창작학습의 요소들-즉흥적 표현, 가사에 가락짓기, 즉흥음악으로 이야기 표현, 형식에 의한 가락짓기, 가락과 화음, 편곡, 전통적 가락, 발표 및 평하기 -이 보다 단계적, 체계적으로 수업에 적용될 수 있도록 중학교 2학년을 대상으로 하는 창작지도 방안을 제시하였다. 본 연구에서는 교육과정을 바탕으로 구체적이고 단계적인 창작지도 방안을 제시하였으나, 창작교육의 활성화를 위해서는 우선적으로 창작활동의 중요성에 관한 교사의 인식과 노력이 뒤따라야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE