View : 22 Download: 0

신체표현을 통한 초등음악개념학습 프로그램 개발

Title
신체표현을 통한 초등음악개념학습 프로그램 개발
Other Titles
(A) program to develop 6th graders musical concepts understanding through movement
Authors
홍성연
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
신체표현초등음악개념학습프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness and improveness of program, after choosing the goal of program through movement and carrying out it according to its goal. The process for developing the program is based on Tyler's rationale for curriculum development. The program's gods were decided on the basis of a survey of learners, social, experts and each learning experience was chosen and organized on the basis of these goals. The goals of the program were : 1) to understand a piece's dynamics through movement 2) to understand a piece's tempo through movement 3) to understand the instrument's timbre and characteristics through movement 4) to understand the characteristics of rhythm through movement 5) to understand the characteristics of melody through movement 6) to understand harmony through bodily movement 7 ) to understand a piece's form 'through movement 8) to creative expression in singing, playing instruments, creating and listening activities through understanding of the music concept 9) to gain interest in both western & Korean classical music 10) to train an attitude toward of enjoyment and understanding in everyday life. The contents to achieve the goals of the program were selected : 1) dynamics 2) tempo 3) timbre 4) rhythm 5) melody 6) harmony 7) form. The learning process consisting mainly of movement was designed to allow the experience of a variety of other expressive activities. In organizing a chosen learning experience, three learning stages, aesthetic appreciation, musical aesthetic activities, valuation were defined according to Bruner's theory. The program was implemented to a class of 37 at the P Elementary School in Songpa-Gu Seoul. The evaluation of this program consists of children's formative evaluation and evaluation by teacher's observation. Children's ability to understand music concept is improved after carrying out this program and the results from administration of the program showed a statistical meaning (p<.01). Children's attitude and interest toward music was improved. As per researcher's comments this program 1) to make children experience various kinds of movement 2) to make children learn various kinds of songs which is not listed in textbook 3) to make children enjoy music class and increase their creativeness. But the controversial points as follows 1) not sufficient in considering an individual difference 2) children's movement was limited by confined space 3) insufficient materials 4) children have a tendency to copy other's movement. Through this program, children can achieve goals and get a affirmative effectiveness. As this program was conducted to 37 children and for only 3 weeks to generalize this result, there is some limitation. But, if the controversial points discovered by music concept program solved, the attitude and interest toward the music concept can be increased furthermore.;이 연구는 신체표현을 통한 음악개념학습 프로그램의 목표를 선정하고, 목표에 따라 효과적인 프로그램을 개발·실시한 후 그 프로그램의 효과와 개선점을 평가하는데 목적이 있다. 프로그램 개발과정은 Tyler의 교육과정 개발모형에 기초하였다. 이 프로그램의 교육목표는 학습자, 사회, 교과전문가의 요구조사를 토대로 설정하였고, 목표에 따라 학습경험을 선정 조직하였다. 신체표현을 통한 음악 개념학습 프로그램의 목표로는 1) 악곡의 셈여림을 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 2) 악곡의 빠르기를 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 3) 악기의 음색과 특징을 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 4) 리듬의 특징을 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 5) 가락의 특징을 신체표현을 통해 이해할 수 있다 6) 화음을 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 7) 악곡의 형식을 신체표현을 통해 이해할 수 있다. 8) 음악개념 이해를 통해 가창, 기악, 창작, 감상활동에 창의적인 표현을 할 수 있다. 9) 우리 음악과 서양 음악 모두에 관심을 갖는다. 10) 일상생활에서 음악을 즐기고 이해하는 태도를 기른다. 가 선정되었다. 음악개념학습 프로그램의 내용은 1) 셈여림 2) 빠르기 3) 음색 4) 리듬 5) 가락 6) 화음 7) 형식으로 선정하였고, 학습활동은 신체표현을 주로 하고 다양한 표현활동을 경험할 수 있도록 선정하였다. 선정된 학습경험을 조직할 때는 Bruner의 교수이론을 참고하였고 학습단계를 미적감지, 음악미적행위, 가치화의 3단계로 구성하였다. 프로그램을 개발하여 서울시 송파구 P초등학교 6학년 37명을 대상으로 프로그램을 실시하였다. 프로그램 평가는 아동의 형성평가를 통한 프로그램 평가와 프로그램 실시자에 의한 평가로 나누어 이루어졌다. 아동의 형성평가를 통해 본 결과 아동의 음악개념 이해 능력이 프로그램 실시 이전에 비해 프로그램 실시 이후에 향상된 음악개념 이해능력은 통계적으로 유의미한 차이 (p<.01)를 보였다. 또 음악에 대한 태도와 흥미도 향상되었다 실시자의 평가에 의하면 1) 기존에 사용하던 신체표현에 비해 좀 더 다양한 신체표현을 경험할 수 있고 2) 교과서 이외의 곡을 다양하게 접할 수 있으며 3) 음악수업을 즐겁게 여기며 창의적인 표현력이 늘어나는 효과를 볼 수 있었다. 그러나 문제점으로는 1) 아동의 개별화 고려가 부족했고 2) 학습공간의 협소로 신체표현이 제한되었으며 3) 학습 자료가 부족하고 4) 아동의 신체 표현의 모방 등이 나타났다. 이 프로그램을 통하여 아동은 학습목표를 달성할 수 있었고, 여러 가지 긍정적인 효과를 볼 수 있었다. 그러나 3주라는 짧은 시간에 걸쳐 실시되었고, 37명 한 학급만을 통해 이루어진 학습이라 결론을 일반화시키는 데에는 제한점이 있다. 단, 신체표현을 통한 음악개념학습 프로그램 실시 후 나타난 문제점을 보완한다면 음악개념 이해와 음악에 대한 흥미와 태도를 놓일 수 있으리라 본다. 더 나아가 우리의 생활에서 음악을 즐기고 이해할 수 있는 태도를 기를 수 있으리라 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE