View : 63 Download: 0

고등학교 공통과학의 물리내용이 필요로 하는 수학적 수준과 수학교과서와의 연관성

Title
고등학교 공통과학의 물리내용이 필요로 하는 수학적 수준과 수학교과서와의 연관성
Authors
이시은
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
고등학교공통과학수학교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회의 급증하는 과학 기술과 정보는 과학교육의 중요성을 부각시킨다. 과학교육을 효과적으로 이루기 위해서는 무엇보다도 학생들의 흥미와 수준에 대한 교사들의 이해와 적절한 지도가 필요하다. 많은 학생들이 물리교과가 어렵다고 말하고 있으며, 물리교과에는 수학교과와 관련하여 경험될 수 있는 장애들이 있다. 수학은 물리교과 안에서 중요한 한 부분을 이룬다. 본 연구에서는 '공통과학'과목의 물리영역을 담당하는 교사들과 이를 배운 학생들의 의견을 분석하고, 교과서 분석을 통하여 고등학교 물리교과가 필요로 하는 수학적 내용과 수준이 주로 인문·사회계로 진학할 학생들에게 적절한지를 살펴보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대다수의 고등학생들은 물리교과가 어렵다고 느끼고 있으며, 그 원인 중의 하나는 물리교과에서 필요로 하는 수학적 방법이 어려운 데 있다. 2. 물리교과와 수학교과는 내용면에서 밀접한 관계에 있으나 물리교과의 학습에 필요한 수학 내용의 일부는 물리교과보다 나중에 배우는 데 문제점이 있다. 3. 물리교사들은 수학내용을 과학 수업에 적용시킬 때, 나름대로 재구성하며, 가장 많은 경우가 벡터와 관련된 내용이다.;These days, the amount of information is increased rapidly in natural science and engineering area. This makes the roll of science education more important. For the efficiency of science education, it is necessary for the teachers not only to understand the interest and the knowledge level of the students but also to give appropriate instructions to them. Many students, say that Physics is very hard to understand due to many difficulties related to mathematics. Because many theories and formulas in Physics are derived using mathematical methods, Mathematics plays an important roll in Physics. The purpose of this study is to find out if mathematical concepts and knwoledge needed for Physics are appropriate for the students that will not specialize in natural science or engineering. For this purpose, this study tries to make some analysis on the text book of Physics in 'GENERAL SCIENCE' and the opinions of teachers and students in high school. The results of this study are: 1. Most of the high school students feel that Physics is hard to understand because they have some difficulties in understanding the mathematical concepts and methods needed for Physics. 2. Even if Physics is closely interrelated to Mathematics, some of the mathematical concepts and methods are not tought together with Physics, in reality. Due to this, the students have some difficulties in understanding Physics. 3. When teachers of Physics apply mathematical concepts and methods to Physics, they rearrenge mathematical concepts.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE