View : 749 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정진옥-
dc.creator정진옥-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022225-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173995-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022225-
dc.description.abstractThe most vulnerable ones among the intellectually disabled women are the one who have difficulties in handling with their sexuality and sexual problems. In order to keep them from possible danger surounding them, a sound sex education program is needed. To develop such program, it is crucial to understand and know how much sexual knowledge, attitudes towards sex and any sexual experiences they have. This survey offered such information as sexual knowledge, sexual attitudes and sexual experiences of 48 women aged 18-30 years with intellectual disabilities who live in institutions and community houses with their own families throughout Seoul/Keyoeng-gi along with Inchon areas. Two interview tools were used: 1. Sexual Knowledge Interview Schedule designed by Forchuk(l981). 2. Socio-Sexual Knowledge and Attitudes Test designed by Wish & Fiechtl(1976). Data on the subjects' response to the interview items(sexual knowledge, attitudes and experiences)were analyzed in terms of Frequency and Percentage, Chi-square and Person's simple product-moment correaltion coefficient among the institutionalized and the community-based groups. The results obtained from the present investigation are summerized as follows: 1. On sexual knowledge, women with intellectual disabilities had a lack of sexual knowledg. 2. On sexual attitudes, women with intellectual disabilities had negative sexual attitudes. 3. On sexual experiences, the one fourth of women with intellectual disabilities experienced sexual contact wanted or unwanted. 4. Significant differences existed in sexual knowledge and attitudes except experiences between the institutional and community residents. 5. No significant relationship existed between sexual knowledge and sexual attitudes of the subjects in the populations interviewed. 6. No significant relationship existed between sexual knowledge and sexual experiences. 7. Significant relationship existed between sexual attitudes and sexual experiences of the subjects in the population interviewed. Considerably significant positive relationships were exhibited between sexual attitudes on two domains of Masturbation and Sexual Intercourse and sexual experiences. In conclusion, the results of women with intellectual disabilities showed lack of sexual knowledge, negative sexual attitudes. and some sexual experiences of their own volition or forced will be useful information to develop and administer appropriate sex education program for them in the future.;인간의 性(Sexuality)은 출생에서부터 시작하여 생애에 걸쳐 지속되는 생득적인 특성으로서, 정신지체인이든 정상인이든 개인의 정신능력과는 관계 없이 모두 선천적인 性(Sexuality)의 범주 안에서 타인과의 관계를 이루며 살아가게 하는 것이다. 성적존재로서 일상적인 삶을 영위해 가는 정신지체인들에게 性은 간혹 위험하거나 금기로서 비춰지기도 한다. 그러나 정신지체 분야에서의 정상화, 탈시설화 및 통합의 흐름과 함께 정신지체인들의 인간으로서의 권리와 책임에 대한 관심이 성장하고 이들의 삶의 질을 강조하는 소리가 점점 더 높아질수록 이들이 박탈당한 성적인 권리를 찾아주기 위한 노력도 함께 커지고 있다. 이들이 통합된 사회 안에서 한 개인으로, 가족의 일원으로, 그리고 지역사회의 시민으로 건강하고 당당하게 살아가기 위해서는 이들에게 결핍된 성적인 지식과 태도 및 행동개발을 도울 성교육이 필요하다. 이들을 위한 적절한 성교육 프로그램을 개발, 제작하여 시행하기 위해서는 먼저 정신지체인들이 지닌 성지식, 성적태도 및 성적경험에 대한 전반적인 평가가 기초자료로서 필요하다. 따라서 본 연구는 이러한 요구에 기초하여, 성교육이 가장 절실히 필요하다고 여겨지는 정신지체여성을 중심으로 첫째, 이들의 성지식, 성적태도 및 성적경험이 어떠하며 둘째, 이 여성들을 거주지 특성에 따라 시설거주인과 자택거주인으로 나누어서 이 두 집단간에 성지식, 성적태도 및 성적경험에서 차이가 있는지를 살펴보고, 셋째, 피험자의 성지식과 성적태도, 성지식과 성적경험 그리고 성적태도와 성적경험간에 어떠한 관계가 있는가를 알아보기 위해 본 연구를 실시하였다. 이를 위하여 서울/경인지역의 수용시설에 거주하거나 또는 공, 사립기관을 이용하는 18-30세의 정신지체여성들을 대상으로 개별면담을 실시하였다. 조사도구는 Forchuk(1981)가 정신지체인들의 성지식과 성적경험을 조사하기 위해 사용했던 질문지와 Fiechtl(1976)이 자신의 연구에서 성적태도를 조사하기 위해 사용했던 질문지를 본 연구자가 우리나라의 문화에 맞게 번안, 수정하여 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 연구문제 1은 빈도와 백분율, 연구문제 2는 χ^(2) 검증, 그리고 연구문제 3은 피어슨의 단순적률 상관계수를 구하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 정신지체여성들은 성지식이 부족한 것으로 드러났다. 2. 성적태도에서는 전반적으로 부정적인 태도를 나타냈다. 3. 성적경험에서 약 30%의 대상자들이 성경험이 있는 것으로 밝혀졌다. 4. 시설거주인과 자택거주인간의 성지식과 성적태도에서는 유의한 차이가 있었으나 성적경험에서의 유의한 차이는 없었다. 5 정신지체여성들의 성지식과 성적태도간에 유의한 상관이 없었다. 6. 성지식과 성적경험간에 유의한 상관관계는 없었다. 7 성적태도와 성적경험간에 유의한 정적 상관관계가 있었다. 이상에서 제시된 정신지체여성들의 낮은 성지식, 부정적인 성적태도와 얼마간의 성적경험이 있는 것으로 나타난 이러한 결과를 통해 정신지체여성들이 올바른 성지식과 성에 대한 바른 태도를 지니게 하며, 해로운 성적경험과 성학대로부터 자신들을 보호할 수 있도록 도와 줄 적절한 성교육 프로그램을 계획, 제작하고 실시하는데 있어 중요한 기초자료로 활용될 수 있으리라는 점에서 이 연구결과의 의의를 찾을 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 5 C. 용어의 정의 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 性에 대한 역사적 조망 = 7 1. 초기: 1776-1880 = 7 2. 우생학적 운동(Eugenic Movement): 1880-1940 = 8 3. 1940-1960 = 8 4. 60년대 = 9 5. 70년대 = 9 6. 80년대 이후 = 10 B. 정신지체인의 성과 발달 = 11 1. 신체-성적발달 = 11 2. 심리-성적발달과 성역할의 발달 = 13 3. 성적욕구와 성적표현 = 15 4. 성지식과 성적태도 = 16 C. 정신지체인과 성교육 = 20 1. 반대견해 = 20 2. 지지적 견해 = 23 3. 성교육의 필요성 = 28 Ⅲ. 연구방법 및 철차 = 32 A. 연구대상 = 32 B. 연구도구 = 34 C. 자료수집 절차 = 38 D. 자료처리 방법 = 39 Ⅳ. 연구결과 = 44 Ⅴ. 논의 및 제언 = 74 A. 논의 = 74 B. 연구의 제한점 = 84 C. 제언 = 85 참고문헌 = 86 부록 = 98 ABSTRACT = 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3873014 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject정신지체여성-
dc.subject성지식-
dc.subject성적태도-
dc.subject성적경험-
dc.title정신지체여성의 성지식, 성적태도 및 성적경험에 관한 일 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle18-30세의 시설거주인과 자택거주인을 중심으로-
dc.title.translated(A) Survey of Sexual knowledge, Attitudes and Experiences of Women with Intellectual Disabilities : Among women aged 18-30 years abiding in institutions and community houses-
dc.format.pagex, 114p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 특수교육학과-
dc.date.awarded1997. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE