View : 694 Download: 0

유아 성적 학대 예방 교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 현황 연구

Title
유아 성적 학대 예방 교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 현황 연구
Other Titles
Study of the presedent conditions and kindergarten teachers' recognition of the preventive programs against thr child sexual abuse
Authors
신현정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유아성적학대 예방교육유치원교사인식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
사회적으로 유아를 대상으로 한 성적 학대 사건의 횟수가 점차 증가하고 있는 시점에서 유아들을 성적 학대의 위험으로부터 보호하기 위한 예방 프로그램의 필요성이 절실히 요구된다. 특히 유아교육기관 교사가 성적 학대 예방 교육에 대해 필요성을 느끼고 실제로 프로그램을 실시하고 적용할 때 유아들은 성적 학대에 대해 대처하는 기술이 향상된다. 그러므로 유치원 교사의 유아 성적 학대 예방 교육에 대한 인식과 실시 현황을 살펴보고 이에 따라 적합한 유아 성적 학대 예방 교육을 위한 프로그램들이 개발되어야 할 것이다. 따라서 본 연구는 유치원에서의 유아 성적 학대 예방 교육의 실시 여부에 대한 실태와 유아 성적 학대 예방 교육에 대한 교사들의 인식을 조사하여 유아교육 관계자들에게 유아 성적 학대 예방 교육에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. '유아 성적 학대' 개념 및 유형에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원에서의 유아 성적 학대 예방 교육 실시 여부 및 실시 후 기대되는 효과에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 유아 성적 학대 예방 교육의 실시 내용 및 방법에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 유아 성적 학대 예방 교육 실시 방향에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 서울 시내에 위치한 유치원에 재직 중인 교사 250명을 무작위로 표집 하여 질문지를 배부하였다. 250부 중 최종 193부를 연구 자료로 삼았다. 자료 분석은 SPSS PC+ 프로그램에 의해 통계 처리하여 빈도수에 따라 백분율로 살펴 보았다. 본 연구를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 성적 학대의 개념에 대한 이해 정도에 있어서는 유아보다 연령이 많은 사람이 성적인 만족을 위하여 무방비 상태에 있는 유아에게 행하는 모든 성적인 행위라고 규정하는 교사들이 가장 많았다. 유아 성적 학대의 유형에 해당하는 것에 대한 교사들의 인식에 있어서는 직접적인 신체적 접촉이나 가해를 보이는 경우일수록 관련 정도가 높게 나타났으며, 언어적인 행위나 직접적인 신체 접촉이 없는 정신적인 가해 행위에 대해서는 관련 정도가 좀 더 낮게 나타났다. 둘째, 현재 유치원에서의 성적 학대 예방 교육 실시 여부와 실시 여부에 따른 이유에 대한 조사 결과에 의하면 현재 유치원에서 유아 성적 학대 예방 교육을 실시하고 있는 경우(51.3%)와 그렇지 않은 경우(48.7%)가 비슷한 수준으로 나타났다. 실시하는 경우는 주로 사회적으로 성폭력 사건이 발생되었을 때로 나타났으며 실시하지 않고 있는 이유는 성적 학대 예방 교육을 어떻게 실시해야 할지 몰라서인 경우가 많았다. 근무하고 있는 유치원에 유아 성적 학대 예방 교육과 관련된 자료가 충분한지에 대한 조사에서는 대부분이 충분하지 않거나 전혀 없는 것으로 나타났다. 성적 학대 예방 교육 실시 후 유아의 행동 변화에 기대되는 효과에 대해서는 유아가 자신의 몸에 대한 정확한 명칭을 알게 되고, 자신의 몸을 보호하는 방법에 대한 기술이 습득될 것으로 생각하고 있는 교사가 가장 많았으며, 유아의 자기 방어 행동 능력이 향상되리라는 행동적인 면에 효과가 있으리라고 기대하는 교사도 많은 것으로 나타났다. 셋째, 유아 성적 학대 예방 교육시 포함되어야 할 내용에 대해서는 위압적인 상황에서 자신의 생각을 명확히 밝히기, 좋은 접촉과 나쁜 접촉의 차이점 알기, 괴롭힘이나 협박에 대해 성인에게 알리기 등이 중요한 내용이 되어야 한다는 교사가 많은 것으로 나타났다. 유아 성적 학대 예방 교육시 교사들이 바람직하다고 생각하는 지도 방법에 있어서는 이야기 나누기, 극놀이, 동화, 개별활동, 소그룹 게임, 노래의 순으로 나타났다. 유아 성적 학대 예방 교육을 위해 기존에 실시되고 있는 자료에 대한 교사의 인식을 살펴본 결과 69.4%에 해당되는 교사들이 전혀 알지 못하는 것으로 나타났다. 유아 성적 학대 예방 교육 후 유아의 행동 변화를 알아보기 위한 방법으로는 교사들은 대 ·소그룹 이야기 나누기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 넷째, 유아 성적 학대 예방 교육의 필요성에 대한 조사에서는 대부분의 교사가 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 성적 학대 예방 교육이 필요한 이유에 대해서는 성적 학대로부터 자신을 보호하기 위해서라고 생각하는 교사들이 가장 많은 것으로 나타났다. 교사 연수 경험에 대한 조사에서는 대부분의 교사들이 유아 성적 학대 예방 교육을 위한 연수를 받은 경험이 없는 것으로 나타났으며, 그 이유에 대해서는 교사 연수가 없었거나 정보가 없어서 유치원 사정상 참여하기가 어려워서 둥으로 나타났다. 유아 성적 학대 예방 교육을 위한 교사 연수에 대해서는 대부분의 교사들이 필요하다고 생각하고 있었으며, 연수 받고 싶은 내용에 있어서는 성적 학대 예방을 위한 효율적인 지도 방법, 성적 학대 예방 교육의 내용, 유아 성적 학대의 실태 순으로 나타났다.;At this point of time when th number of child sexual abuse increases everyday, the necessity of preventive programs to protect children form the danger of being sexually abused is urgent. In particular, if teachers in the child education institutes feel the necessity of the preventive programs against sexual abuse and carry out and actually apply those programs, children's ability to cope with sexual abuse will improve. Therefore, we should examine kindergarten teachers' recognition of the preventive programs against the child sexual abuse and SPSS PC+ program and discussed in percentage by the frequency. And the results of this study are as follows: First, as for the degree of teachers' understanding about the definition of child sexual abuse, most teachers think that nay sexual behavior by the elder toward the defenseless child to satisfy his sexual desire can be regarded as sexual abuse. And in teachers' understanding about the types of sexual abuse, direct physical contact of assult is revealed as related with sexual abuse in higher degree and words of mental wrongdoings without direct contact is related in somewhat ower degree. Second, according to the researches on the execution of the preventive programs and the reason of it, kindergartens presently carry out preventive programs (51.3%) and those don's (48.7%) are in the similar level. Primary reason of carrying out is to prevent further occurrence of the sexual assult after it happened and the reason of not carrying out is only because of now knowing how to carry out. Examining whether data relevant to the preventive programs are sufficient, most cases they are insufficient of absent. As for the expected effects of carrying out the preventive programs, many teachers think that because of those programs children begin to know the exact names of each part of their body and can learn how to protect their body, and lots of teachers are expecting the programs will bring positive effects on children's defending ability and behaviors. Third, as desirable items for children's behavior which should be included in the programs, most teachers think that guide to clear expression of one's thinking in the moment of crisis, knowledge of the difference between the good contact and bad one, report harassment of threat to adults is important. And as desirable ways of guiding the children, teachers think communication, role play, fairy tale, individual activity, small group game and singing is effective in that order. Investigation teachers' knowledge about the existing programs for preventing the child sexual abuse, 69.4% of them didn't know any of them. For knowing children's behavioral changes after the execution of the preventive programs, teachers mostly prefer communicating in big or small group. Fourth, as for the necessity of the preventive programs, most teachers admit the necessity. As the reason of that necessity, most teachers answered to protect children from sexual abuse. Examining whether a teacher had na experience of receiving a training, most teachers didn't receive the training for preventing child sexual abuse and the reason was mainly because there wasn't any training program or it was difficult to participate in the training due to the difficult conditions of kindergarten. As for the necessity of training for the preventive programs against the child sexual abuse, most teachers think that it is necessary and like to receive a training about efficient methods of guiding children to prevent sexual abuse, details for preventing and actual state of the child sexual abuse in that order.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE