View : 574 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金銀貞-
dc.creator金銀貞-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000023126-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173966-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023126-
dc.description.abstractWhen the educational curriculum that was established and proclaimed by the Ministry of Education infact apply on the spot of education, to estimate that the intended objectives is being achieved and what should be improved by all means needs for the revise of a educational curriculum and the improvement of a instruction- study process. Here upon, I will try to carry out a part of research about the actual condition for the applience of a educational curriculum by analyses of the relation between the educational objectives and the achievement in the Geology Unit of current high school science textbook I(1989) The main conclusions of this work are as follows : 1. According to the result of an analysis about the Geology unit's objectives presented in the text book, the emphasis was shown in a little difference, it generally stressed on Comprehension (50.60%) and was distributed in Knowledge (30. 12%), Application (10. 84%) and Process of scientific inquiry (8. 43%). 2. According to the test of two times on the rate of objectives-achievement, it was observed that the rate of objectives- achievement is the highest (55. 8%) in Knowledge, (54. 4%) in Comprehension, (39. 1%) in Application and (37. 1%) in Process of scientific inquiry. 3. The rate of achievement in the type of objectives showed difference between a boys and a girls. The boys have a higher achievement than the girls and espacilly there is a great difference between the boys(57.5%) and the girls (32. 9%) in Application. 4. By x^(2)test it was obtained that the relation between the educational objectives and student's achievement. Conclusively, it could be interpreted that the Knowledge and Comprehension- objective category effected to the student's achievement just a s wished in the textbook, but the Process of scientific inquiry and the Application do not.;문교부에서 제정 공포한 교육과정이 실제 교육 현장에서 운영될 때 의도한 목표가 달성되고 있는지 그리고 개선될 것은 무엇인지를 평가하는 것은 교육 과정 개정과 교수-학습 과정의 개선을 위해 반드시 필요하다. 이에 본 연구에서는 우리나라 현행 고등학교 과학 Ⅰ (하) 교과서 (1988)에서 지각의 물질과 변화 단원의 교육 목표를 분석하고, 학생들의 목표 도달도를 측정하여, 교육목표와 성취도의 관계를 분석하여 봄으로써 교육과정 운영 실태에 관한 일부분의 연구를 수행하여 보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1. 교과서에 제시된 지질단원의 교육목표를 분석하여 본 결과, 각 교과서는 목표 유형별로 강조도가 다소간 차이를 보이나 전반적으로 이해(50.60%)영역을 가장 중시하였으며, 지식 (30.12%), 응용(10.84%) 그리고 탐구과정(8.43%)순의 분포를 보였다. 2. 2차의 평가지에 의해 학생들의 목표도달도를 측정하여 본 결과, 목표 유형별로 지식(55.8%)이 가장 높았으며 이해(54.4%), 응용(39.1%) 그리고 탐구과정(37.1%)의 순으로 측정되었다. 3. 목표 유형별 도달도를 남녀별로 구분하여 비교하면, 모든 목표 유형에서 남학생이 여학생보다 높은 성취도를 보이고 있으며 특히, 응용영역에서는 남학생이 57.5%, 여학생이 32.9%로 큰 차를 보인 결과를 얻었다. 4. 교육목표와 목표 유형별 도달도와의 관계를 x^(2) (chi-square)test의 통계 방법을 이용하여 얻었다. 분석결과는 지식과 이해 영역의 목표는 교과서에서 의도하는 대로 학생들의 성취도에 큰 영향을 미치고 있다. 반면, 과학의 탐구과정과 응용 영역의 목표에서 성취도는 교과서가 의도하는 바와 같게 나타나지 않았으며 학생들의 성취도에 교과서가 큰 영향을 미치지 않는다는 결과를 얻었다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구 문제 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 과학 교육 목표 = 4 B. 과학 성취도 측정을 위한 행동주의적 목표분류틀 = 6 C. klopfer의 과학교육 목표분류체계 = 9 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 12 A. 교육 과정 및 교과서의 교육목표 분석 = 12 B. 목표 도달도 조사 = 13 1. 목표 도달도 평가 도구 개발 = 13 2. 조사 방법 = 15 C. 교과서의 교육목표와 목표도달도(성취도) 관계 분석 = 15 1. 사전검사 결과 = 15 2. 검증 방법 = 16 Ⅳ. 자료분석 및 분석결과 = 18 A. 교육목표 분석 결과 = 18 B. 목표 도달도 측정 결과 = 28 1. 문항별 목표 도달도 = 28 2. 목표 유형별 교육 목표 도달도 = 36 3. 남녀별 교육목표 도달도 = 38 C. 교과서의 교육목표 유형과 목표도달도의 관계 분석 결과 = 39 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 A. 결론 = 43 B. 제언 = 45 참고문헌 = 46 부록. 목표 도달도 평가 문항 = 50 ABSTRACT = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1850679 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고등학교-
dc.subject과학-
dc.subject지질단원-
dc.subject성취도-
dc.title高等學校 科學 Ⅰ 中 地質單元의 目標와 成就度와의 關係 分析 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Objective Analysis and Survey of Achievement of Geology Unit in the Science Textbooks I of High School-
dc.format.pageviii, 57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야-
dc.date.awarded1991. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE