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J. Brahms의 「R. Schumann 주제에 의한 변주곡」 op.9에 대한 분석

Title
J. Brahms의 「R. Schumann 주제에 의한 변주곡」 op.9에 대한 분석
Other Titles
(An) analytical study on Johannes Brahms' Variation on a theme of Robert Schumann op.9
Authors
강지우
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
BrahmsSchumann변주곡Variation브람스슈만
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 J. Brahms의 "슈만의 주제에 의한 변주곡" op.9(1854)에 대한 분석적 연구이다. 본 논문의 이론적 배경을 고찰하기 위해서 J. Brahms의 변주곡의 작품분포와 제반 음악적 특징을 살펴보았으며, 그의 작품에서 보여지는 변주기법도 알아 보았다. J. Brahms의 변주곡은 바로크(Baroque)와 고전주의 전통을 이어받고 있으며, 그 범위는 피아노곡, 실내악곡, 관현악곡 등에 걸쳐 넓게 나타나고 있다. 본 논문의 연구대상인 J. Brahms의 "슈만 주제에 의한 변주곡" op.9는 민요풍이면서 단순히 슈만주제의 형식적 구조나 화성에 얽매이지 않고 전체적으로 자유로운 변주를 시도함으로써 성격변주의 전형을 보여 주고 있다. 주제선율이 상성부에 재현될 뿐만아니라, 베이스(Bass) 선율선도 중요하게 부각되며 때로는 상성부에 나타나기도 한다. 오스티나토(Ostinato), 모방과 같은 대위법적 기법이 많이 응용되었고 특히 후행 선율이 장식된 캐논(Canon)이나 상성과 베이스의 투영 캐논(Mirror canon)에 의한 대위적 악장도 특징적으로 나타난다. 다양한 리듬으로 인한 새로운 음형들이 각각의 곡에 성격을 부여하고 있으며 조성은 으뜸음조와 이명동음조, 원격조가 사용되고 있다. 또한 박자와 빠르기는 각 변주의 독립성과 특성을 부각시키는데 크게 기여하고 있다. 각 변주는 에튜드(Etude), 카프리치오(Capriccio), 코랄(Choral), 스케르쪼(Scherzo), 무언가(Lieder ohne Worte)등의 악곡을 연상하게 하는 각 변주에서 브람스 특유의 '성격변주'를 보여 주며, 바로크 음악의 엄격함과 결합된 자유분방한 낭만적 정서를 잘 보여주고 있다. 이상과 같이 그는 절대음악의 이상을 추구했던 낭만주의 작곡가였으므로, 이 변주곡에서는 절대적으로 고전적 기법을 기초로 하면서도 내용에 있어서는 낭만주의적 성격 변주의 양상을 보여주는 것이다.;This thesis is aimed to analyze Johannes Brahms' Variations on Q theme by Robert Schumann op.9. For probing the theoretical backgrounds, the general features and the principal variation techniques in Johannes Brahms' variations are surveyed. Brahms' variation techniques, which are rooted in the Baroque and Classical tradition, are widely applied to his works including music for piano, chamber music, and orchestral pieces. Variations on a theme by Robert Schumann op.9 consists of 16 Variations, which are characterized by folk-music melodies and do not strictly adhere either to the formal structure or to the harmonization of the theme, but are intended to be free variations, so those are classified as the character variations. The bass melody is embellished. Sometimes the bass melody appears at the top voice. The contrapuntal techniques such as Ostinato and imitation are introduced and especially characterized by the canon which is embroidered by the following melody, as well as the cantrapuntal movement that is composed by mirror canon of treble and bass. New style figures caused by a variety of rhythm impose a specific character on each work. Tonality is composed by tonic key, enharmonic key and remote key, Beat and speed contribute to forming the independency and characteristic of each variation. Each variation illustrates the character variation, exclusively owned by the Brahms', which is the imagination of Etude, Capriccio, Choral, Scherzo, Lieder ohne Worte. In this Work, J. Brahms succeeds in combining the strictness of Baroque music with fanciful flavor of Romanticism. After all, he is a composer of the Romantic period, therefore by this Variation he shows the Romantic character variation on the basis of classical techniques.
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