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덧배기춤 연구

Title
덧배기춤 연구
Other Titles
(A) Study Dut Dae Gi Dance in Kyung Nam Province : Centering round Soo Yung's Ya Ryu Dook Ee Dance
Authors
金希宣
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
덧배기춤수영야류말뚝이춤
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 중요 無形 文化財 제43호 수영 야류의 말뚝이춤을 중심으로 그 구조분석을 통해, 경남 덧배기춤의 한 특성을 밝히고 탈춤에 있어서 춤이 가지는 극적 기능을 추출해 보는데 의의를 두고 있다. 수영 야류는 야류 오광대 중에서 비교적 固形에 속하며 특히 말뚝이춤은 원형을 잘 보존하고 있어 덧배기춤 본래의 일면을 찾아 우리나라 춤의 특성을 밝히는데 좋은 조건을 갖추고 있다. 춤은 一回的이고 무형이기 때문에 이들의 연희를 기록하여 資料化하는 현장조사와 舞譜作成이 무엇보다 중요한 일이고 특히 과학적이고 정확한 舞譜作成法을 개발하는 일은 남은 과제가 될 것이다. 우선 본 논문은 수영 야류의 傳承 및 사회문화적 背景 考察을 통해 수영 야류 춤사위의 생성요인을 살펴본 바 농·어업적 생활기반 및 경상도적 기질, 타지역의 탈춤이나 무속춤의 영향등을 들 순 있었다. 이를 토대로 하여 말뚝이춤의 동작분석을 통해 춤사위마다 지니고 있는 형태적 의미와 동원 매체와의 관련성을 살폈으며 아울러 경남 덧배기춤의 특징인 배김사위을 중심으로 여타 지방의 것과 비교를 시도해 보았다. 이를 종합적으로 요약하여 수영 야류 말뚝이춤의 춤사위나 구성상에서 나타나는 경남 덧배기춤의 일반적인 특징을 살펴보면 첫째, 진행구조상 동작선은 주로 원과 직선의 반복 형태이며 특히 덧배기의 특징인 배김사위의 전후에서 집중적으로 나타난다. 원과 직선의 동작선은 공간 형태를 구성하는데 있어 원초성을 엿보이는 것이며, 동질감을 토대로 한 순환속의 대립이며 맺고 풂의 한 방식이다. 둘째, 말뚝이춤은 동일한 몇개의 小節들로 구성되어 있는데 한 小節이 끝날때마다 배김사위가 배겨줌으로써 풀어지는 듯한 춤사위를 맺어준다. 팔 감기와 팔펴 돌기가 끝나고 나면 언제나 말채를 어깨에 메고난 다음에 큰 원을 그려주는 활개짓 뜀사위로 넘어간다. 세째, 활개짓 뜀사위의 발동작은 한발들어 뛰기와 모듬뛰기를 번갈아 가면서 하며 팔동작은 ○ 혹은 □형태로서 동작을 반복하는 가운데 변화를 엿보인다. 넷째, 배김사위는 덧배기춤의 역동적인 특성을 대표하는 사위이다. 오광대 계통의 고성춤에는 서서 배김사위, 굽혀 배김사위, 앉음 배김사위로 앞과 뒤에 배겨주는 사위가 있고 같은 야류 계통인 동래춤에는 배김사위, 겨드랑 배김사위, 겹 배김사위 등이 있음에 비해 수영 말뚝이춤의 배김사위는 앞으로 배기는 앉음 배김사위가 主調를 이루는데 이는 수영 야류 놀이판이 반월형이라는 데서 연유된 것으로 보이며 한편 수영 야류춤의 單純, 素朴한 면이 엿보인다. 다섯째, 수영의 배김사위는 고성의 것처럼 활개짓 뜀사위로 전진하는데 수영은 직선으로 왼발부터, 고성은 사선으로 오른발 부터 1박에 배겨주는 반면 동래는 제자리에서 얼러주어 3박에 배겨준다. 이때 수영의 팔동작은 팔을 자연스럽게 내리지만 고성과 동래의 팔동작은 허리에 손이 간다. 여섯째, 오광대 계통의 말뚝이탈이 비교적 작은데 만해 야류 계통은 탈이 큰 관계로 수영 말뚝이는 고개짓이 거의 없고 팔펴 돌기에서만 고개를 위로 들며, 춤사위의 방향은 왼발로부터 시작하여 이동방향은 왼쪽, 돌때는 시계 반대방향으로 된다. 일곱째, 수영 말뚝이춤은 야류 오광대 계통에서 가장 느린 굿거리 장단이고, 고성처럼 잔가락으로 휘몰아가는 배김가락이 없다. 수영은 동래처럼 수양반의 신호로 배겨주나 고성은 잔가락으로 휘몰아가는 배김가락이 배김의 신호가 된다. 여덟째, 양반춤이 一字 사위의 일률적인 평걸음이며 배김사위가 없는 것이 특징으로 기방춤을 대표한다면 말뚝이춤은 도무적인 춤사위로 마당춤을 대표하고 있다. 아홉째, 양반과 말뚝이의 대립관계는 같은 춤 공간과 같은 장단아래 추어짐으로 인해 각자의 춤사위, 동작선, 높낮이 등의 대조나 대칭, 충돌 등에서 부각될 수 있고 쌍방의 화해나 조화는 배김사위의 동시 진행으로 표현된다. 그리고 말뚝이 1인대 양반 5인이라는 수적대조에 변화를 줌으로 갈등의 내용을 다양화 하기도 한다. 열번째, 개방된 平面 圖形 舞臺는 관중과 거리감을 좁혀주어 동일 평면상의 공동감을 유발시킴으로서 춤에 있어서도 즉흥적이고도 현장적인 가변성을 가능케 해준다. 그러나 오늘날 원형 공간이 아닌 무대조건의 변화와 조명의 색다른 사용으로 춤사위 자체가 어쩔 수 없이 변질된 모습을 보이고 있다. 이러한 수영 야류 말뚝이춤의 일반적인 특징을 양반 과장의 극 내용과 결부시켜 탈출에서 춤이 지니는 극적 기능을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 대사내용의 구조를 5단락으로 나누어 양반의 위엄, 말뚝이의 항거, 양반의 위축, 말뚝이의 변명, 양반의 안심으로 분석해 보면 춤은 양반과 말뚝이의 대립과정을 마무리시키면서 아울러 양반 권위에 대한 도전을 성공적으로 표현해 준다. 둘째, 한단락의 극적 전개는 대사-불림-춤-대사-노래로 연결, 구성되어 있고 이때 대사 부분의 경계선으로써 인과관계없이 독립되어 있어 갈등이 도달한 결말을 더욱 의미있게 해준다. 셋째, 음악을 청하거나 끝맺음을 할때의 불림은 말뚝이 과장의 풍자적 내용을 요약한 문귀로 되어 있고 극을 매끄럽게 이어주면서 춤을 출 수 있게 유도하는 신호(cue)가 되고 있으며 춤의 신명을 불러 일으키는 역할을 한다. 네째, 말뚝이와 양반들의 대사나 노래에 맞춘 몸짓은 이를테면 판소리에서 딸림이나 너름새처럼 대사나 노래의 내용을 重疊시켜 强化해 주는 역할을 하는가 하면 대사가 하지 못하는 표현영역을 확대해 주어 극적 효과를 높여준다. 다섯째, 어느 탈춤에서나 마찬가지로 춤은 등·퇴장 방식으로서, 그리고 거리나 시간을 필요로 할때, 대사가 자리할 때, 대사와 대사 사이를 연결할 때, 장면을 전환할 때, 강조해야 할 부분이 있을 때 동원되고, 춤 자체로서 극적 상황이나 등장인물의 성격을 부각시켜 주는 극적기능을 수행한다. 수영 야류 말뚝이춤은 경남 일원의 덧배기춤과 동일성을 가지면서도 그 나름대로 독특한 특수성을 지니고 있다. 이는 나아가 한국 전통춤의 동질성을 밝히고 지역단위의 특수성을 찾는데 중요한 단서가 된다.;The thesis aimed for focusing MAL-DOOKee Dance of Soo-yung YA-RYU which is one of the Korea's weighty intangible properties item No 43, and through its structure analysis, We are going to Clarify a characteristics of DUT-BAE-Gl Dance of Kyung-Nam province, and could find a meaning from extract its dramatic function from the masque dance. The Soo-Yung YA-RYU relatively belong to the old types out of the YA-RYU O-KWANG Dae and especially the MAL DOOKEE Dance was so well preserved its original form that, it will have a good condition to clarify the characteristics of our traditional dances by pursuing the original side of DUT-BAE-Gl Dance. Because of the dance is occuring only once and intangible, it is important to record the plays and to materialize, to do an on the spot probe and describe dancing figure, and especially, it would be one of the remaining tasks to develop correct describing dancing figure as sientific methods. First of all, we studied the formation factor about CHOOM SA-WEE(dancing movement) of the S00-YUNG YA-RYU through the transmission of the S00-YUNG YA-RYU and also through the background of social culture, we could understand that it was influenced by the foundation of agriculture, fishery and temper of KYUNG-SANG DO, and was influenced by mask's dance of other areas and the dance of witch. Based on this principle, we studied and investigated through the movement analysis by the MAL DOOKEE Dance the relation between the formative meaning and the mobilized mediums which the dance itself have possessed by the CHOOM SA-WEE(dancing movement), and in addition, we tried to compare with other districts, centering around the BAE KIM SA-WEE which is characterized by the KYUNG-NAM DUT-BAE Gl CHOOM(dance). If we synthetically summarized this and investigate the general characteristics of KYUHG-NAM DUT BAE GI CHOOM(dance) which appear in the CHOOM SA-WEE(dancing movement) of the SOO-YUNG YA-RYU MAL DOOKEE Dance or the organization, we could understand the characteristics of th dance as follows : First, as a structure with Proceeding, the movement line is repeating type of mainly a circle and a straight line, especlally, it appears centrally at the front and the rear of the BAE KIM SA-WEE which represent characteristics of the DUT-BAE GI Dance. This is the concept of original space figure and supposedly might be orginated from the old type and a kind of the confrontation within a circulation which based on the sense of homogeneity, and a kind of method of the binding and to be liberated. Second : The MAL DOOK EE Dance is consisting with some same the little measure and when each of the measure is ending, it links the CHOOM SA-WEE(dnacing movement), by hardening BAE KIM SA-WEE which is going to be loosened. After the motion of PAL GAM GI(arms winding motion) and PAL PYU DOL Gl(turning motion with arms spreaded) finished, whenever you have to shoulder on the horse whip switch and after then, turn to the next step of the DDYIN SA-WEE of HWAL GAE JIT(swinging of arms) which draws big circle. Third ; the DDYIM SA-WEE of HWAL GAE JIT is frequently appearing and this motion of foot is leaping with holding one foot and leaping on both feet alternately, without repition of motion and the motion of arms show some change of motion by doing repetion of or ∞ types. Forth, The BAE KIM SA-WEE represents energetic side of the DUT-BAE KI CHOOM(dance) but, the GO SUNG CHOOM(dance), which is a kind of 0-KWANG DAE, there are hardening to the front and rear of the SA-WEE of such as; standing BAE KIM SA-WEE. sitting BAE KIM SA-WEE, bending BAE KIM SA-WEE. But at the DONG-RAE CHOOM(dance), which is the same source of YA-RYU, there are "front BAE KIM SA-WEE" and "side BAE KIM SA-WEE" while, the BAE KlM SA-WEE of SOO-YUNG MAL DOOK EE CHOOM(dance) is consisting as a main current with "sitting-BAE KIM SA WEE" and this seem to be orginated from the S00 YUNG YA-RYU'S outing place was semicircular place, and on the other hand, it shows the simpleness and naivety of the nance of SOO YUNG YA-RYU. Fifth; the S00-YUNG'S BAE KIM SA-WEE proceeds with the HWAL GAE JIT(swinging of arms) DDYIM SA-WEEL like as the GO-SUNG CHOOM and then, SOO YUNG Dance proceeds with left foot straightly and GO-SUNG Dance proceeds with right foot with an oblique line at one beat step while, DONG-RAE'S Dance proceeds with a marking time and stepping three beats : at this time, arms motion of SOO-YUNG Dance put hands down naturally, while arms motion of GO-SUNG and DONG-RAE CHOOM(dance) hold their hands an the waist. Sixth; the masks of MAL DOOK EE of the lineage of O-KWANG DAE, are comparatively small size, while, the masks of lineage of the "YA-RYU" are somewhat bigger than that of previous masks that, the S00-YUNG MAL DOOK EE Seldome wave their heads but, hold their heads up only at the time of position of the spread arms turning, and direction of CHOOM SA-WEE begin with left foot with counter clockwise. Seventh ; the Dance of SOO YUNG MAL DOOK EE is the latest tempo of an exorcism tune out of the YA-RYU O-KWANG DAE lineage and there is no BAE KIM GA-RAK which leads of low tune like as GO-SUNG. The S00 YUNG Dance have hardened the Soil with the singal of S00 YANG BAN, just as DONG-RAE CHOOM(dance), but GO-SUNG CHOOM was motivated as the signal of hardening by the BEA KIM GA-RAK. Eighth the YANG BAN CHOOM(A dance of the nobility) was characterized by without BAE KIM SA-WEE as a uniform flat walking of IL-JA SA-WEE and this represents the dance of "Kl BANG", while, the MAL DOOK EE Dance represents MA DANG CHOOM as a leaping CHOOM SA-WEEL. Ninth; The antagonistic relationship between the YANG-BAN(the nobility) and the MAL-DOOK EE could be embossed with each others the CHOM SA-WEE, the line of motion, the comparison of high and low, symmetry and conflict, by perform under same dancing space and same tune and, it was expressed their reconciliation and accord by performing simultaneous proceeding of BAE KIM SA-WEE. And that, there was diversified contents of discord by doing numerical comparison of the one MAL DOOK EE versus five noble men. Tenth; Opended Plain round stage would be narrowed the gap with the spactators by inducing the sense of CO-operation on the same plane and make posibility of fiexibility as well as extemporary and on the spot scene. But, in these days, the CHOOM SA-WEE itself was somewhat changed by the stage condition and using different illumination. When we compare in relation to the contents of drama, which has exaggerated the nobility, and general characteristics of the MAL DOOK EE CHOOM(dance) at the SOO YUNG YA-RYU, We understand, that the CHOOM(dance) has possessed, the mask dancing(TAL-CHOOM) would be as follows : First; We could analyze the contents of the lines with five consecutive steps; such as, the dignity of the noble man → MAL DOOK EE'S protest, → the noble man's atrophy, MAL-DOOK EE'S excuse → and the noble man's relief, and then the CHOOM finalize confrontation process between YANG-BAN and MAL DOOK EE, and together with, it successively inspire challenge against the YANG-BAN'S authority. Second; the dramatic development of one step consecutively connected with; the lines → BOOL RIM → CHOOM(dance) → the lines and song, but at this time, CHOOM is boundary of the lines parts and have independed and no Co-relation. So, it enhances more meaningful to the result of the dircord reached. Third : The BOOL RIM which appear at the time of the song was requested or at the finish time, was summary described phrases as sarcastic contents, that have exaggerated to the MAL DOOK EE, and also, it is one of Cue by which the CHOOM is dnacing smoothly and serving the CHOOM would do its role as enthusiastically. Fourth; the movement of the body that coincided with the lines and song of MAL DOOK EE and YANG-BAN is doing its role of empharsizing the contents of the lines or song repeatedly, like as BAL RIM of "PAN SO-RI" and "NU RUM SAE" and is enhancing it's dramatic effect by expand expression area of which the lines couldn't achieve. Fifth; As same as any mask dances, the CHOOM of Mask dance is mobilized according to the method of entrance and withdrawal the stage and if there requires a blank of time, or distance or when shifting the scene, ana when there is any emphersized parts and perform dramatic function of which the characteristic of the "dramatis personae" or dramatic situation is to be embossed. The structure of beauty on SOO YUNG YA-RYU MAL DOOK EE Dance has its unique characterisities having its identity with the general Kyung Nam's DUT BAE Gl Dance. This, further, clarify the identity of Korea's traditional dance and it would become a important clue to discover the characteristics of the region unit.
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