View : 391 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李敬愛.-
dc.creator李敬愛.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:10Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000023382-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173919-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023382-
dc.description.abstract兒童이 追求하는 미적상황은 다양한 양상을 보이며 成長과 더불어 끝없이 變化하며 發展한다. 아동은 성장함에 따라 發達段階別로 각기 다른 特徵을 보이며 自身의 表現世界를 확립해 간다. 이미 오래전 부터 아동의 그림을 통한 발달단계가 연구되어 왔지만 우리나라 아동을 대상으로 한 발달단계별 線描의 특징을 밝혀낸 연구는 드문 실정으로 아동에게 가장 친근한 주제의 하나인 "사람 그리기"를 통해 각 단계별 선묘의 특징을 알아 보는 것도 의의있는 일이라 생각한다. 이에 본 연구는 아동이 身體的, 精神的으로 成長함에 따라 각 段階마다 나타나는 線描에 의한 人物畵의 特徵을 밝혀냄으로서 아동화의 이해에 도움을 주고자 한다. 硏究方法에 있어서의 基本道具는 16절 (26.5×9.4㎝)백지와 아동이 쉽게 접할 수 있는 재료인 연필이나 크레파스, 싸인펜, 색연필등을 사용하도록 하였다. 硏究對象은 서울, 경기, 인천지역에서 무선표집한 유아 및 유치원아와 국민학교의 일부 학급 아동들 954명이며 資料處理方法은 觀點基準의 分析內容에 따라 百分率로 處理하였다. 硏究 결과는 다음과 같다. 1) 亂畵期(2~5세)에는 거칠고 亂雜하며 자주 끊어지는 線과 强弱이 일정치 않은 線들의 사용이 많다. 身體의 좌 部分이 갖추어 지지 않은 정면형을 그리는데 단순한 點이나 線등으로 눈, 코, 입을 나타내기도 하며 胴體의 區分이 없이 머리에서 직접 팔과 다리가 나오기도 한다. 2) 前圖式期(5~7세)에는 거칠고 난잡한 線이 거의 없어지고 强弱이 일정치 않은 線으로 정면형을 나타낸다. 눈, 코, 입, 손은 點이나 線을 이용한 描寫를 하고 머리카락은 全體的인 덩어리로 나타내며 ,팔다리의 두께표현 및 동체연결이 이루어 진다. 관절 및 운동감이 나타나기 시작한다. 3) 圖式期(7~9세)에는 윤곽이 柔軟하고 分明해지며 正面과 側面이 혼합된 형을 그린다. 팔다리의 두께를 나타내는 동시에 동체에 팔다리를 연결하게 되며 눈썹은 線으로 나타내게 되고 발달된 형을 갖춘 동체 描寫를 한다. 머리카락, 눈, 코, 입, 발, 손등은 전도식기와 마찬가지로 세세한 묘사가 이루어지지 않고 있다. 側面을 그리기 시작한다. 4) 黎明期(9~11세)에는 柔軟한 線의 사용으로 正面과 側面이 혼합된 형을' 그린다. 발달된 동체 및 팔다리의 두께를 表現한다. 머리카락의 Style표현, 코의 모양, 손모양 및 장식을 표현하게 된다. 눈, 입, 발은 圖式的 表現과 事實的 表現이 혼합되어 나타난다. 5) 疑寫實期 (11~13세)에는 技巧的, 反復되는 선, 유연한 線으로 正面과 側面이 혼합된 형을 그린다. 머리카락의 Style, 코의 모양, 손 모양 및 손가락 형태 표현과 함께 눈의 윤곽과 눈동자가 구별되며 발모양, 발가락 형태나 신발이 묘사된다. 관절 및 운동감의 표현 이 증가한다.;The goal of this study is give assistance to our understandings about the drawings of children, by figuring out the characteristics of figure paintings, which appear through the lines of each development-stage as the children grow up physically & mentally. As far as the research method was concerned, pencils, crayons, sign-pens & color pencils were used on the drawing paper with 16me size (26.5×9.4cm), as the basie tools. As the target of the study, 954 children who were randomly selected from the nursery, kindergartens, elementary school & a few classes of the middle schools located in Seoul, Kyungki & Ineheon Areal and the collected data were precessed into percentages (%), according to the analysis-contents of viewpoint-criteria. Based on the matters mentioned above, following results could be otained. 1) At the period of confused drawings(bet. 2-5 yrs. of age), drawings of the children are rough & confused, and frequent use of discontinuous lines & lines with unstable strength & weakness can be noticed. Children usually draw a front-view which is not fully equipped with each parts of the human body, and they depict eyes & nose, etc. simply with dots of lines. 2) At the period of pre-diagrm stage (bet. 5-7 yrs. of age), rough confused lines become almost disappeared, and children draw the front-view with the lines which do not have a stable strength and a weakness. They depict the eyes, nose, mouth & hands simply with dots or lines, and at the time of drawing hairs they express the hairs as whole-lump, and then widths of arms & legs and the connection of arms & legs to the body become finished. 3) At the period of diagram stage (bet. 7-9 yrs. of age), the profile becomes smooth & clear, and children become to draw a mixed form of front view & side view. They express the widths of arms & legs and at the same time, they connect arms & legs to the human body, express the eyebrow with a straight line, consequently they come to express the body into a considerably developed form. 4) At the period of drawning stage (bet. 9-11 yrs. of age), they come to draw the mixed form of front & side views by using smooth lines. As well as the expressions of arm & leg-widths, developed-human body, connection of arms & legs to the body and the expression of styles, they come to express the shapes of nose & hands and also the creases of our clothings & their shapes. 5) At the period of quasi-representation of depiction period (bet.11-13 yrs. of age), frequent uses of repetitive, skillful & smooth lines can be notice. They still draw a figure with a mixed form of front views & side views. With the shape expressions of nose, hands & cloths and also with the expression of hair styles, contours of the eyes & the apples of the eye become distinguished, and also shapes of a foot, toes & shoes become expressed in detail.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 2 B. 硏究의 內容 = 2 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 描畵의 一般的 發達 區分 = 3 B. 線描를 通한 人物畵 生成 = 9 C. 兒童의 人物畵 表現 特徵 = 12 Ⅲ. 調査方法 = 17 A. 標集對象 = 17 B. 調査方法 = 17 C. 測定道具 = 17 D. 資料處理方法 = 18 Ⅳ. 人物畵 表現能力의 分析調査 結果 = 19 A. 分析基準 = 19 B. 人物畵 表現能力의 分析 = 21 1. 線을 通한 形態 分析 = 21 2. 線을 通한 內容 分析 = 25 3. 線을 通한 描寫力의 比較分析 = 28 Ⅴ. 要約 및 結論 = 49 參考文獻 = 52 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1860762 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title兒童發達段階에 따른 人物線描의 特徵 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle京仁地域의 2-13歲 兒童을 中心으로-
dc.title.translated(A )study on the expression content analysis of figure paintings according to each development stage of children, through a (line) drawing-
dc.format.page56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE