View : 610 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김선희-
dc.creator김선희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:06Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000023160-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173882-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023160-
dc.description.abstract현대의 섬유예술가들이 추구해 왔던 노력은 어떤 원대한 이념의 추구와 혁신에 있었던 것이라기보다는 섬유가 가지고 있는 그 본래의 고유한 특성과 법칙에로 돌아가는 것이었고 이러한 노력은 우리 시대의 예술적 체험과 시각을 통하여 스스로의 자유를 얻게 된 것이다. 이렇게 얻어진 자율성은 고정된 전통주의를 지나치게 존중하는 사람들의 의식을 깨우치고 정체화되고 유형화되려는 흐름에 생명력을 준다는 중요한 의미를 갖는다. 오늘날의 섬유예술은 과거의 평면적인 표현형식에서 벗어나 입체적 혹은 환경적인 표현형식을 활용하는 새로운 차원의 조형형식으로 변화하고 있다. Piece조립에 의한 조형표현 역시 여러가지 조형원리에 따라 다양한 변형을 창출해 낼 수 있는 작업방식이다. 결합이나 배열로 인해 나타나는 형태는 특별한 조형적 의미를 지니며 무한한 조형 표현의 가능성을 가지고 있으므로 piece조립에 의한 표현은 어떤 형태를 비슷하게 재현하는 것이 아니라 창조하는 것이라 할 수 있다. 따라서 본 연구는 효율적인 조형표현을 하기 위하여 자유로운 형태변형이 가능한 piece조립의 표현방법을 중심으로 고찰하였고 현대 섬유예술가들의 piece작품을 분석함으로써 찾아보려고 하였다. 실제 작품제작 과정에서는 평면으로 짜여진 piece를 반복의 원리를 적용, 부조적인 형태로 조립하여 겨울에서 느낄 수 있는 내면의 심리상태를 연구자의 실체 (reality)로서 재창조된 계절의 이미지를 묘사하려고 하였다. 창조적인 조형표현의 한 방법으로 piece에 의한 조립은 섬유예술의 자유로운 조형성의 표출로 가능성을 보이지만 그 방향이 다각도로 재인식되어 발전되어져야 하며 조형작업으로서 piece조립의 영역 확대를 위한 많은 조형실험과 모색을 연구해야 할 것이다.;The contemporary fabric art that would firmly maintain a series of new and strenuous reserches as defiantly as to the materials and techniques has an independent and autonomous value as may be seen in other formative art and concurrently continues a new research in coordination with the pure formative field of such an other genre. In other words, by conrresponding the aesthetic imaginative power of moderntimes with the technical problems in the past, the new configuration of out times would be represented. The expressive form as its result could be either widely and diversely formed or could be seen with the complexity to such an extent to ambiguously distinguish with each other ranging from a plane form to a three-dimensional or environmental form. Therefore, the formative expression by the piece-fabrication is also a working formula that would be able to create a diversified metomorphosis according to various formative principles. The form that would be appeared due to either combination or arrayal has a particular formative significance, and because it has the possibility of infinite formative expression. The formative expression by the piece-fabrication may not only reproduce a certain form similarly but may be able to create it as well. Therefore, this study has been made with laying stress on the formative expression method of piece-fabrication that may possibly enable the form to transfigure into a new one in order to find out an efficient formative expression, and by analising the piece-works by the contemporary fabric artists, a series of attempts to seek for the preference of their works production have been made. In the practical process of works manufacture, through applying the principle of repetition, for the pieces woven in plane, an attempt has been made to describe the natural image recreated by which the inner psychological state that could be preceived in the winter season of self-maturity by fabricating as an enbossing form with the reality of the researcher. The introduction of fabrication by the piece as a new attempt to express a creative value of the formative representation has shown the possibility of the formative art through the new expression of new formativeness. It is more than imperative that a number of formative expriments and researches in order to expand region of the piece-fabrication should be made in the years ahead.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구방법 및 범위 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 조형표현의 기초 = 3 1. 표현적인 요소 = 4 2. 조형적인 요소 = 5 B. piece조립의 조형성 = 7 1. piece의 단위형태 = 7 2. piece조립에 의한 조형표현 = 8 3. piece조립을 이용한 작가들의 작품분석 = 17 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 23 A. 작품제작의 배경 = 23 B. 재료 및 표현방법 = 24 C. 작품분석 = 26 Ⅳ. 결론 = 33 참고문헌 = 35 ABSTRACT = 36-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1859985 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject조형-
dc.subject의미-
dc.subjectPIECE-
dc.subject조립-
dc.title조형적 의미의 Piece 조립에 관한연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE FABRICATION OF PIECES TERMS OF FORMATIVE SIGNIFICANCE : ON THE BASIS OF MAKING WORKS-
dc.format.pagevi, 39 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE