View : 610 Download: 0

자폐증아동의 치료과정에 나타난 그림의 변화연구

Title
자폐증아동의 치료과정에 나타난 그림의 변화연구
Other Titles
(THE) STUDY CHANGES IN THE PICTURES DISCRIPTION
Authors
鄭貞和
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
자폐증아동치료과정그림
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
自閉症은 임상적 행동적으로 특이한 증후군으로서, 발달전반에 걸쳐 문제를 갖는 발달장애라할 수 있다. 自閉症은 모든 인종과 문화권에서 발생하며, 여아보다 남아에게 훨씬 많고, 비교적 흔하지는 않으나 가장 치료하기 힘든 장애로서, 3세 이전에 발생한다. 자폐아동의 특이한 증상으로는 대인관계의 큰 이상, 애착의 결여, 대인 접촉 회피, 언어장애, 반복적 행동과 변화에의 저항 등이다. 이러한 자폐증을 치료하는데는, 적극적이고 포괄적인 발달학적 접근방법이 필요함으로 여러분야의 전문가들이 여러가지 측면을 맡아 도와주되, 이를 통합, 협동하여야 한다. 치료와 교육은 반드시 병행해야 하는데 치료자나 교육자가 공동으로 해야 할 일은, 이들과 최대한으로 인간접촉을 증진시키도록, 개별화와 적응능력 및 적합한 행동의 증가, 일상생활에 필요한 능력을 개발시키는 일이다. 본 연구의 목적은 자폐아동의 치료과정에서 나타난 그림을 자료로 그들의 소근육운동(fine motor)의 발달상태 및 인지적 능력을 추정하여, 이들에 대한 개별적 학습지도의 수준을 정하는데 도움을 주고자 하는 것이다. 본 연구를 위해 1982년 9월1일부터 1983년 9월30일까지 서울대학교병원 소아정신과 발달장애아 주간치료센타에서 치료받고 있는 자폐아동 15명에게 묘화요법을 실시했다. 이들에게 그림지도는 매일 실시되었는데 한명씩 10분 내지 20분 정도로 2시간 동안 개인별로 모두 지도하였다. 일주일에 하루는 집단으로 그림그리기를 실시하였는데, 이때 특별한 지시는 하지않고 시간제한도 두지 않았다. 집단으로 실시한 그림은 치료자의 지시나 지도없이 그린 것으로 이 그림을 가지고 일주일 동안의 개인별 변화를 측정하였다. 이들의 시발단계부터 6개월간의 치료과정에서 나타난 그림을 자료로, 그 변화 과정을 연구한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 자폐아동중 그림지도에 가장 많은 반응을 보인 아동은 유아자폐증 (Infantile Autism) 그룹이었다. 2. 유아자폐증 아동은 입원후 그리기 자체에 저항이 심했으나, 치료자와의 관계형성 후, 차츰 그림지도에 반응을 보이고, 그림에 많은 발달변화가 있었는데, 그에 반해 아동기 전반적 발달장애아동은 처음의 그리기 자체에는 유아 자폐증 아동에 비해 저항이 심하지 않았으나 그들이 가지고 있었던 입원전의 그림수준을 그대로 반복하여, 변화하는데 기간이 오래 걸리고 저항이 심하게 나타났다. 이것은 이들과의 관계형성에 그만큼 오랜 시간이 걸리는 것이라고 생각된다. 3. 그림의 색채나 내용이 풍부한 아동은 이에 따라 언어가 발달해 있음을 알 수 있으며, 이것으로 자폐아동에 대한 그림지도는 언어발달에 많은 도움을 준다고 생각된다. 4. 입원후 가장 변화를 많이 보인 아동들의 그림의 변화과정을 보면, 그림의 발달에 따라 색채 및 내용이 다양해졌으며. 이에따라 아동의 감정적인면이 풍부해졌음을 알 수 있고, 이것은 곧 사회성의 발달과 연관되어 있으므로, 자폐아동에 대한 그림지도는 대인관계형성에 도움이 된다고 생각한다. 5. 유아 자폐증 아동들의 일부와 다른 자폐아동(아동기 전반적 발달장애아, 비전형적 발달장애아)은 입원후 6개월간에 그림발달의 변화가 극히 적어서, 적어도 6개월에서 1년 이후가 되어야 그들의 변화과정을 측정하고, 형태변화를 볼 수 있겠다.;The Purpose of this study is to standardize the individual educational guidance by measuring the fine motor development and Cognitive perceptual ability, using the date of pictures drawn on the patient during the treatment period. Autism is, clinical particular Syndrome in terms of activity and shows developmental disorder. It occurs in all races in the world and is more common in male than female, and it is not rare but difficult to treat. It developes before age 3. The Symptoms of autism are abnormal interpersonal relationship, defect in affection, avoidance of personal contact, commuication difficulty and resistance against New things. Therefore it's necessary to have well organized team (team approach) composed of sereral specialist to treat and fact such multiple problems. It's also essential than Education should accompaned by medical treatment at the same time. The therapist and educational counseller, should work together to increase personal contact with individualized goal, to increase adaptability to environment and to develop the skills for the activity of daily living. For this study, the 15 autistic children of Outpatient at Day care center, department of Pediatric Psychiatry Seoul National University Hospital, were given the Art therapy. Art therapy was Practiced for 10-20 min. in each individual in 2 hours of session. Group Art therapy was perfomed without time limitation and special instruction, We monitored changes of individual pictures with the result of group therapy. The following results can be summarized by studying the developmental changes with the pictures collected for the period of 6 month. 1. Most responsive group to Art therapy was Infantile autism group. 2. It was very difficult to administer the art therapy to early infantile autism group at initial period, however this group showed good response after rapport formation between therapist and patient. To the contrast, childhood onset pervasive developmental disorder (P.D.D) children show the better response at drawing than Infantile Autism group. But it look longer time to show developmental changes. It was because of difficulty in rapport formation. 3. The child with full idea of color and content, has better communicability in language. There fore, let's considered that art therapy plays important role in language development. 4. Most successful group showed colorful pictures and full content It tells us the development of affection and feeling which are related to socialization. Therefore. Art therapy is also good in development of interpersonal relationship. The changes in picture development was delayed among the part of Infantile Autism group and other autistic children for the period of initial 6 month after admission. So, we can observe developmental changes after 6 month-1 years, in this group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE