View : 641 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정은영-
dc.creator정은영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:05Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000022871-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173868-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022871-
dc.description.abstractIn order to suggest the new guide line of biology textbooks in Korea and to obtain the basis for the biology education in the 21 centureis the biology textbooks in primary, middle and high school were analyzed by the way of the reciprocal and vertical connection. Following results were obtained : 1. Considering the intellectual development stage of each students group, the objectives of the subject and the objectives for each grades are designed so that the basic concepts can be dealed with continuity and sequence. 2. Throughout primary and middle school, the most smoothly connected concept is the characteristics of organism, the most duplicated concept is environment and organisms, and the most different concept is heredity and evolution and variety of organisms. In primary and middle school textbook contents totaled 58 items, 6 (10%) items of them are duplicated, 37(64%) items are connected and 15(26%) items are differentiated. So the basic concepts are organized in spiral curriculum, considering sequence and continuity. 3. Throughout middle and high school, the most smoothly connected concept is the characteristics of organism, the most duplicated concept is environment and organisms, and the most different concept is heredity and evolution. In middle and high school textbook contents totaled 61 items, 13(21%) items of them are duplicated, 27(45%) items are connected, and 21(34%) items are differentiated. So the basic concepts are not smoothly connected. 4. Throughout primary, middle and high school, the most smoothly connected concept is the characteristics of organism, the most duplicated concept is environment and organisms, and the most different concept is heredity and evolution. In primary, middle and high school textbook contents totaled 92 items, 13(14%) items of them are duplicated, 52(57%) items are connected, and 27(29%) items are differentiated. So the basic concepts are organized in spiral curriculum, considering sequence and continuity. 5. Among the grades of each basic concepts, the relations are smoothly connected, and the characteristics concept of organism is the most smoothly Connected but the concept of heredity and evolution is the most badly connected. 6. As we introduce the tendency of modern biologic science in the biology textbooks and pick and build essential contents in them, we considerably get near the ideal biological curriculum of biology textbooks in primary, middle and high school.;우리나라 생물교육에 대한 새로운 지표를 제시하고 21세기에 대비한 생물교육의 토대를 마련하기 위해 최근 새로 개정된 교육과정(1981년 12월 31일 문교부령 제442호)에 의해 개편된 초·중·고등학교 생물 교과서를 중심으로해서 상호 수직적 연계성을 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 과학과의 교과목표 및 생물과의 교육목표는 대체로 학습자의 지적 발달 단계를 고려하여 학교급별, 학년별로 기본개념이 계속성과 계열성을 갖고 다루어지도록 설정되어 있다. 2. 초·중학교에 걸쳐 연계가 가장 잘 된 개념은 생명의 특성이고, 내용의 중복이 가장 많은 개념은 생물과 환경이며, 내용의 격차가 가장 심한 내용은 유전과 진화, 생물의 다양성 개념이다. 초·중학교 교과서 내용은 총58항목중 중복이 6(10%)항목, 연계가 31(64%)항목, 격차가 15(26%)항목으로 기본개념이 계속성과 계열성을 고려하여 나선형 과정으로 선정 조직되어 있다. 3. 중·고등학교에 걸쳐 연계가 가장 잘 된 개념을 생명의 특성이고, 내용의 중복이 가장 많은 개념은 생물과 환경이고, 내용의 격차가 가장 심한 개념은 유전과 진화이다. 중·고등학교 교과서 내용은 총61항목중 중복이 13(21%)항목이고, 연계가 27(45%)항목이고, 격차가 21(34%)항목으로 기본개념이 연계성을 잘 유지하지 못하고 있다. 4. 초·중·고등학교에 걸쳐 연계가 가장 잘 된 개념은 생명의 특성이고, 내용의 중복이 가장 많은 개념은 생물과 환경이고, 내용의 격차가 가장 심한 개념은 유전과 진화이다. 초·중 ·고등학교 교과서 내용은 총92항목중 중복이 13(14%)항목이고, 연계가 52(57%)항목이고, 격차가 27(29%)항목으로 기본개념이 계속성과 계열성을 고려하여 나선형 과정으로 선정 조직되어 있다. 5. 각급학교 교과서의 기본개념별 연계성은 대체로 잘 되어 있으나 생명의 특성이 가장 연계가 잘 되어있고, 유전과 진화의 개념이 연계가 가장 잘 이루어지지 않았다. 6. 초·중·고등학교 생물교과서는 현대 생물학의 흐름을 반영하고 생물학의 기본적인 내용을 정선하며 구조화시켜 탐구하는 과학을 추구하고 있으므로 바람직한 생물교육과정에 상당히 접근하고 있다. 7. 초ㆍ중ㆍ고등학교 교과서 내용은 기본개념이 하위개념으로부터 상위개념으로 되풀이되어 나선형 과정으로 구성되어 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 과학과 교육과정과 생물 교육과정의 기본개념 = 4 B. 연계성의 개념 = 10 C. 연계성 수립의 이론적 접근 = 12 Ⅲ. 연구자료 및 방법 = 16 A. 연구자료 = 16 B. 연구방법 = 17 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 19 A. 과학과 교과 목표의 분석 = 19 B. 단원명의 연계성 조사 = 21 C. 내용분석의 절차 및 예시적 분석 = 22 D. 분석의 결과 = 24 E. 분석 결과의 해석 = 36 Ⅴ. 고찰 = 45 Ⅵ. 결론 = 53 참고문헌 = 55 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1977275 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject초중고등학교-
dc.subject생물교과서-
dc.subject연계성-
dc.subject생물교육-
dc.title초·중·고등학교 생물교과서의 연계성에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on the connection in primary, middle and high school biology textbooks-
dc.format.page59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공생물교육분야-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE