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협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따른 상호작용 행동의 차이

Title
협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따른 상호작용 행동의 차이
Other Titles
(The) differences of interaction behaviors according to the child's popularity in cooperative learning
Authors
李秀娟
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
협동학습과정아동인기도상호작용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 협동학습 과정에서 아동의 상호작용은 인기도에 따라 어떻게 나타나는지 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따라 상호작용 및 비상호작용의 전체 행동별 빈도에 차이가 있는가? 2. 협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따라 구체적인 상호작용 행동에 어떠한 차이가 있는가? 2-1. 협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따라 과제 상호작용에 어떠한 차이가 있는가? 2-2. 협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따라 인간관계 상호작용에 어떠한 차이가 있는가? 2-3. 협동학습 과정에서 아동의 인기도에 따라 비과제 상호작용에 어떠한 차이가 있는가? 3. 협동학습과정에서 아동의 인기도에 따라 구체적인 비상호작용 행동에 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 C초등학교 5학년 1학급의 아동 50명을 대상으로 사회성 측정 검사를 실시하여 선정된 인기아 10명과 비인기아 10명을 포함한 총 20명이다. 아동의 인기도 측정을 위한 연구도구로 Asher, Coie, Dodge가 사용한 문항의 또래평정법 검사지를 사용하였다. 아동간 상호작용 행동을 관찰하기 위한 연구도구로는 Bales와 Lew, Mesch, Johnson과 Johnson이 분류한 상호작용 관찰기준을 번역하여 연구목적에 맞게 재구성하여 사용하였다. 관찰은 2주동안 8회에 걸쳐 협동학습이 이루어지는 사회과 수업시간에 이루어졌으며 3명의 관찰자가 15초 관찰, 5초 기록의 20초 주기로 관찰기록표에 기록하였다. 수집된 자료는 빈도와 백분율을 구하고 SPSS/PC+를 사용하여 x^(2) 검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 협동학습 과정에서 인기아 집단과 비인기아 집단간에 상호작용 및 비상호작용 전체 행동별 빈도에 유의한 차이가 있었다. 인기아 집단의 아동은 비인기아 집단의 아동보다 과제 상호작용의 빈도가 더 높았다. 2. 협동학습 과정에서 인기아 집단 비인기아 집단간에 구체적인 과제 상호작용 행동에 유의한 차이가 있었다. 인기아 집단의 아동은 비인기아 집단의 아동보다 정보제공하기, 평가하기, 제안하기, 의견요청하기 행동을 더 많이 나타냈다. 반면에 비인기아 집단의 아동은 인기아 집단의 아동보다 정보요청하기 행동을 더 많이 나타냈다. 3. 협동학습 과정에서 인기아 집단과 비인기아 집단간에 구체적인 인간관계 상호작용 행동에 유의한 차이가 있었다. 인기아 집단의 아동은 비인기아 집단의 아동보다 긴장완화하기, 참여격려하기 행동을 더 많이 나타냈다. 반면에 비인기아 집단의 아동은 인기아 집단의 아동보다 적대시하기 행동을 더 많이 나타냈다. 4. 협동학습 과정에서 인기아 집단과 비인기아 집단간에 구체적인 비과제 상호작용에 유의한 차이가 있었다. 비인기아 집단의 아동은 인기아 집단의 아동보다 부정적인 행동을 더 많이 나타냈다. 5. 협동학습 과정에서 인기아 집단과 비인기아 집단간에 비상호작용 행동에 유의한 차이가 있었다. 비인기아 집단의 아동은 인기아 집단의 아동보다 지켜보기, 배회하기 행동을 더 많이 나타냈다.;The purpose of this study is to find out the difference of interaction behaviors according to the child's popularity in cooperative learning. To achieve these purpose the specific questions have been set up in this study as follows: 1. Are there any differences of frequency of the interaction behaviors and no interaction behaviors according to the child's popularity in cooperative learning? 2. Are there any differences in specific interaction behaviors according to the child's popularity in cooperative learning ? 2-1. Are there any differences in task interactions according to the child's popularity in cooperative learning ? 2-2. Are there any differences in interpersonal interactions according to the child's popularity in cooperative learning ? 2-3. Are there any differences in off-task interactions according to the child's popularity in cooperative learning? 3. Are there any differences in specific no interaction behaviors according to the child's popularity in cooperative learning? The subject of this study is 20 children who were divided into according to the basis of 10 popular children and unpopular children. They were selected by sociometrics from 50 children of one class of an elementary school located in Seoul. The popularity were measured using a peer rating scale made by Aher, et al. The tool of this study was used the observation checklist used by Bales and Lew, Mesch, Johnson & Johnson's interaction categories. The observation was during cooperative learning in social studies implemented LT method. The observational method is 15 seconds observation and 5 seconds record on the checklist. The data analysis was frequency, percentage, and x^(2) test. The results of the study are summarized as follows: 1. There was significant differences in frequencies of interaction behaviors and no interaction behaviors between popular children's group and unpopualr children's group in cooperative learning. The children in popular group used task interactions more often than the children in unpopular group. 2. There was significant differences in task interactions between popular children's group and unpopualr children's group in cooperative learning. The children in popular group showed lots of giving informations, giving opinions, giving suggestions, and asking for opinions. And the children in unpopular group showed lots of asking informations. 3. There was significant differences in maintenance interactions between popular children's group and unpopualr children's group in cooperative learning. The children in popular group showed lots of posive interactions such as tension release and encouraging participation. 4. There was a significant difference in off-task interactions between popular children's group and unpopualr children's group in cooperative learning. The children in unpopular group showed lots of negative off-task interactions. 5. There was significant differences in no interaction between popular children's group and unpopualr children's group in cooperative learning. The unpopular children group showed lots of just seeing and wandering.
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