View : 1151 Download: 0

Beethoven 피아노 협주곡 제3번 C단조, op.37에 관한 소고

Title
Beethoven 피아노 협주곡 제3번 C단조, op.37에 관한 소고
Other Titles
(AN) ANALYTIC STUDY ON BEETHOVEN'S PIANO CONCERTO NO.3 C MINOR, OP. 37
Authors
전미경
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Beethoven베토벤피아노 협주곡
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
베토벤 (Ludwig van Beethoven, 1770-1829)은 32 곡의 피아노 소나타와 20곡의 피아노변주곡, 60곡이 넘는 여러형식의 피아노곡을 작곡했으며, 많은 실내악곡에도 피아노를 첨가시켰다. 또한 베토벤이 작곡한 5곡의 피아노협주곡은 협주곡사상 중요한 자리를 차지하고 있다. 본 논문에서는 그의 협주곡중 유일하게 단조로 작곡된 피아노협주곡 제3번 C단조, Op. 37에 관한 연구를 목적으로 한다. 이에 앞서 그의 피아노협주곡의 전체적인 특징을 고찰 한후, 제3번의 음악적 구성과 작품에 사용된 기법, 화성과 선율, 리듬, 악기구성 등을 살펴보았다. 작품의 분석을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 제1악장은 두개의 제시부를 포함하는 소나타형식, 제2악장은 3부형식, 제3악장은 론도 소나타형식으로 구성되어 있다. 또한 빠르고-느리고-빠른 악장형태로 이루어져 전통적인 고전협주곡의 양식을 취하고 있다. 둘째, 각 악장의 조성은 제1악장과 3악장이 C단조, 제2악장은 반음계적 3도관계(chromatic-third relation)를 이루는 E장조로 되어있다. 제1악장에서 제1주제와 제2주제의 조성관계는 관계장조로 이루어진다. 셋째, 각 선율에 포함된 동기나 음형은 동형진행, 반복진행, 모방진행, 반음계적 진행등이 응용되며, 대위법적 사용도 주요하게 나타난다. 넷째, 피아노에서는 분산화음과 빠른 음계적 진행으로 독주악기의 기교를 과시하고 있다. 또한 관현악은 단순한 반주역할에 그치지 않고 독주악기와 대등한 위치를 차지하고 있다. 주선율은 주로 Violin, Flute, Clarinet, Oboe 등이 담당하며, 현악기와 관악기간의 음색의 대비도 많이 나타난다.;Ludwig van Beethoven (1977-1829) composed 32 piano sonatas, 20 piano variations and more than 60 piano works and also he added piano to a lot of chamber music works. Five works of piano Concertos secure a important position in the history of concerto. The purpose of thesis is to study Beethoven's piano concerto No. 3 C minor, Op.37. After a study of general characteristics of Beethoven's piano concerto, specific characteristics of the concerto in relation to musical mode, form, harmony, melodies, rhythm and Orchestration are defined. The first movement is sonata form including two parts of exposition and the second movement is compound three part form The Lhird movement Rondo-Sonata form. The tonality of each movement is that in the exposition of the first movement, the tonality between the first and the second subject is mode of relative major, and show frequent minor-major contrast. The tonality between the first and second movement is made of chromatic-third relation. The third movement is the same tonality with the first movement in c minor. Throughout the whole movement, melodies are progressed with the frequent appearance of sequence, contrary motion, parallel motion, and also contrapuntal texture is found. As for piano, Arppegio and rapid passege reveal displaying artistic excellence of solo musical instrument. In the chord, various kinds of chord including Dominant 7th chord, secondary Dominant, diminished 7th chord, Neapolitan 6th chord are used. And also chromatic modulation, enharmonic modulation and non harmonic t o n e s frequently presented. In the instrument organization, orchestra and piano are expressed in the from of conversation through subject melodies. Orchestra not only take part in accompaniment, but also take a position equivalent to that of solo instrument. Violin, Flute, Charinet, Oboe take role in the progress of main meldies and also contrast of tone among the musical instruments are found.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE