View : 25 Download: 0

C. Debussy의 에 관한 분석 연구

Title
C. Debussy의 에 관한 분석 연구
Other Titles
(An) analytical study of C. Debussy's (Deux Arabesques)
Authors
임태진
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
DebussyDeux Arabesques아라베스크
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Claude Achille Debussy(1862∼1918)는 인상주의 음악의 선구자인 동시에 20세기 음악에 많은 영향을 준 프랑스의 위대한 작곡가이다. 그가 작곡한 많은 곡들 가운데서 피아노 작품이 차지하는 위치는 매우 크며, Debussy의 독특한 기법들이 잘 나타난 피아노 음악은 20세기 초 피아노 문헌에 중요한 기여를 하였다. 본 연구에서는 Debussy의 피아노 곡 중에서 그의 초기 피아노 작품 양식을 잘 나타내주는 <두 개의 아라베스크 - Deux Arabesques>의 분석을 위해 <아라베스크>라는 표제에 의한 Debussy의 독특한 음악어법이 어떻게 전달되고 있는가를 여러 문헌을 통하여 종합해 보았으며, <두 개의 아라베스크>의 형식적 구성, 선율, 화성, 리듬, 음계 등의 특징을 살펴 보았다. 두 곡은 모두 3부형식(three part form)으로 되어 있으며, 전 3부의 조성은 으뜸음조(Ⅰ)-버금딸림음조(Ⅳ)-으뜸음조(Ⅰ)의 명확한 조성을 갖고 있다. 두 곡에 사용된 음계는 장음계 단음계를 주축으로 하였으며, 제1곡은 Dorian선법과 5음음계가 응용되어 이국적, 동양적인 성격을 띄고 있다. 또한 각 선율에 포함된 동기나 음형은 장식, 반복, 확대된 형태 등으로 폭 넓게 응용되며, 아르페지오선율, 긴 순차진행선율, ostinato, 동형진행 등에 적용되었다. 전체적인 화선은 3화음, 7화음, 9화음 등이 사용되었고, 부가음에 의한 차음, 3화음과 6화음의 병진행, 경과적 화음의 병진행 등이 특징적으로 나타나고 있으며, 부7화음, 딸림7화음, 딸림9화음 등의 화음이 사용되어 색채적인 효과를 띄고 있다. 2 : 3의 리듬교차 셋 잇단음표의 리듬, syncopation리듬 등이 다양한 빠르기 변화와 dynamics의 변화와 함께 조화를 이루어 Debussy적인 특징을 잘 나타내준다. 이 두 곡은 우아하고 매혹적인 살롱풍으로 쓰여진 장식적 매력이 가득한 피아노 작품으로써 낭만적인 경향이 강하지만 인상주의에로의 기운이 이미 엿보이고 있는 곡이다. Debussy는 이 곡에서 고전형식 안에서도 자신의 독자적인 독특한 색채적인 음량과 개성적인 표현을 자유로이 표출하여 그 특유의 피아노를 위한 음악예술의 경향을 나타내 주고 있다.;Claude Achille Debussy(1862-1918) was a great French composer who influenced the music of the twentieth century as a pioneer of impressionistic music. Among Debussy's many compositions, piano works occupy a key position, and his special compositional techniques contribute greatly to the literature of piano in the early twentieth century. In this study 'Deux Arabesques', representing Debussy's early piano work style, are analyzed, and how he expressed the term 'Arabesque' through his special musical method is summarized. The purpose of this analysis is to define the musical characteristics in form, harmony, melody and rhythm of Debussy's 'Deux Arabesques'. The results of the analysis are as follows: Both two works have a three part form and each of the three parts, employ the definite tonality of tonic-subdominant-tonic. The major and the minor scale are mainly used in both works, and the first work has an exotic and oriental mood, because the Dorian mode and the pentatonic scale are applied to it. The motives and the figures contained in each melody are widely applied in decoration, repetition and extension forms, etc., and these applications appear in arpeggio form, lengthy progressions, ostinato and sequence. In the harmony, triads, seventh chords, ninth chords, added note chords, the parallel progression of triads and sixth chords and gliding chords are used effectively. The rhythmic change of 2 against 3, triplet figure rhythm and syncopated rhythm are harmonized with the change of tempo and dynamics in the works. The two piano works have much decorative charm expressed by the elegant and fascinating salon style of his time. The romantic tendency strongly appears in the two works, but the impressionistic tendency also appears to a small degree. Debussy showed his particuar musical genius in these two short piano works through his unique and individual expression within the classical form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE