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獻仙桃와 萬壽舞의 比較硏究

Title
獻仙桃와 萬壽舞의 比較硏究
Authors
노윤선
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
헌선도만수무비교연구체육교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 전통궁중무용 중에서 당악정재(唐樂呈才) 양식인 헌선도(獻仙桃)와 향악정재(鄕樂呈才) 양식인 만수무(萬壽舞)에 대하여 그 내용과 형식 및 제반적인 요소를 옛 문헌을 중심으로 서로 비교연구 함으로써 궁중정계(宮中呈才)에 대한 내용과 일반적인 형태 및 특징을 규명하고 그 중 문헌으로만 전해내려오고 있는 헌선도(獻仙桃)와 만수무(萬壽舞)를 중심으로 연구하여 이 두가지의 정재(呈才)가 문헌으로만 전해져 오는 정재(呈才)가 아닌 활발한 재현을 모색 규명하고 우리 무용계에 도움을 두고자 하는데 연구의 목적을 두었다. 궁중정재(宮中呈才)의 구조와 변천과정을 살펴보면, 정재(呈才)는 개개의 작품이 독자적인 감정표현을 초월하여 민족적인 성격을 지니며, 의식 절차 및 구조 자체에 음양오행(陰陽五行)의 동양철학 사상이 담겨져 있다. 또한 춤사위가 우아하고 정중하며, 춤의 내용에 있어 목적과 의도가 분명하여 형태구성이 잘 정돈되어 있음은 물론 연희과정에서는 기(起)·승(承)·전(轉)·결(結)의 엄한 격식과 질서를 바탕으로 이루어져 있음을 알 수 있다. 이러한 궁중정재(官中呈才)를 크게 나누어 보면 당악정재(唐樂呈才)와 향악정재(鄕樂呈才)로 구분된다. 이중 당악정재인 헌선도(獻仙桃)와 향악정재인 만수무(萬壽舞)를 살펴보면 헌선도(獻仙桃)는 고려 문종때 만들어진 춤으로 군왕을 송축하기 위하여 왕모가 선계(仙界)에서 내려와 선도(仙桃)를 헌상(獻上)하는 내용의 한문으로 된 창사(唱詞)가 주된 구성을 이루는 반면, 만수무(萬壽舞)는 조선 순조(純祖) 때 창작된 춤으로 군왕의 송축을 위해 선모가 천세영도(天歲靈桃)를 헌상(獻上)한다는 내용의 국한문 창사(唱詞)를 부르며 다양한 춤의 진행도를 보여주고 있다. 본 논문에서 비교 하고자하는 헌선도(獻仙桃)와 만수무(萬壽舞)는 문헌에 자세한 내용이 실려있으므로 문헌을 통하여 비교해보면, 헌선도(獻仙桃)는 고려시대 부터 조선시대를 거치는 동안 내용 및 형식면에 있어 명칭이나 음악·창사등이 변화 하였으나 그 내용과 형태에는 커다란 변형없이 원형 그대로 보존하여 전해내려오는 것을 알 수 있으며, 만수무(萬壽舞)는 헌선도(獻仙桃)에 비해서 형식절차를 간소화 함으로써 의식적인 면이 축소된 대신 춤의 구성과 춤사위의 다양한 변화를 통하여 춤적인 요소가 강조되어 더욱 진보된 구성과 변화를 주였다. 음악적인면에 있어서 반주음악과 창사(唱詞)의 명칭·가사는 틀리지만 군왕송축에 대한 내용은 똑같음을 알 수 있으며, 창사(唱詞)를 부르는 횟수도 줄어들어 간소화 된 것을 볼 수 있다. 위의 내용으로 보아 서로 다른시기에 만들어져 연희 되어진 헌선도(獻仙桃)와 만수무(萬壽舞)는 연관성이 있음을 알 수 있다. 이러한 만수무(萬壽舞)는 헌선도(獻仙桃)의 국왕을 송축하는 내용과 형식을 이용하기는 하였지만 단순히 당악정재(唐樂呈才)인 헌선도(獻仙桃)를 모방한 것이 아닌 춤의 절차는 더욱 발전·체계화 시킨것을 볼 수있다. 이것으로 대표적인 당악정재(唐樂呈才)인 헌선도(獻仙桃)의 활발한 재연과 연구도 중요하지만 새롭게 창작되어 의식적인 절차만 중요시 한것이 아닌 예술성과 무대화의 실현에 접근한 만수무(萬壽舞)의 예술성과 중요성을 인식하여 더욱더 활발하고 깊이있는 연구가 있어야 하겠다.;The purpose of the present study is to comparatively study on two kinds of dance among many kinds of Koeran court dance - Hunsundo(獻仙桃) which takes a style of Dangakjungiaz (唐樂呈才) and Mansumu(萬壽舞) which takes a style of Hyangakjungjai (鄕樂呈才); in this, the contents, modes, and all the elements of those two kinds of dance are comparatively studied with reference to old literature, in order to clarify the content, general form, and special feature of Korean court dance(宮中呈才); this study focusses on two kinds of dance - Hunsundo(獻仙桃) and Mansumu(萬壽舞) which have been handed down to the present by means of only literature, in order to highlight them into live revival, elucidate them, and thereby help the dance world of our country, Korea. Such court dance can be classified info Dangakjungjai (唐樂呈才) and Hyangakjungjai (鄕樂呈才). In a review of two kinds of dance among many kinds of Koeran court dance - Hunsundo(獻仙桃) which takes a style of Dangakjungjai (唐樂呈才) and Mansumu(萬壽舞) which takes a style of Hunygakjungjai(鄕樂呈才), Hunsundo(獻仙桃) is a dance created in the days of King, Moonjong of the Koryo dynasty, whose content depicts that the dead, mother of King, Moonjong came down from the heavenly fairyland in order to praise and bless her son, King, Moonjong and presented him sundo(仙桃; peaches of the fairyland) and whose major coposition is characterized with the words of song(唱詞) in Chinese characters; and in the meantime, Mansumu(萬壽舞) is a dance created in those days of King, Soonjo of the Yi dynasty whose content depicts that the dead, mother of King, Soonjong came down from the fairyland in order to praise and bless his son, King, Moonjong and presented him chunseyoungdo(天歲靈桃; peaches of the fairyland for long life) and whose composition is characterized with the words of song in Korean and Chinese characters along with its progress of various dance forms. By the way, some detailed contents of Hunsundo(獻仙桃) and Mansumu(萬壽舞) which are intended to comparatively study here are included in literature, and so, in a comparative review through literature, it is understandable that in Hunsundo(獻仙桃), names, melodies, and the words of song in the aspects of its content and form had changed through the periods of the Koryo dynasty and Yi dynasty, and however with no significant change of its content and form, thereby being preserved and handed down to the present in the orginal form; and Mansumu(萬壽舞) is characterized with its simplification of formal procedures in comparison with Hunsundo(獻仙桃), thereby reducing the ceremonial aspect, and however, with emphasis of dance elements through various changes of the composition of dance and 춤사위, it is characterized with more progressed composition and change; in its Mansumu(萬壽舞) musical aspect, it is understandable that its accompaniment, title, and the words of song differ from Hunsundo(獻仙桃), but the content of praising and blessing the king is identical; and with reduction of the times to sing the words of song(唱詞), it is understandable that the dance of Mansumu(萬壽舞) was simplified. In the light of the finings above, it is understandable that two kinds of dance - Hunsundo(獻仙桃), and Mansumu(萬壽舞) have a close relationship between them even though they were created and dramatically performed in different periods; however, even though Mansumu(萬壽舞) seems to utilize the content and form of Hunsundo(獻仙桃) which are to praise and bless the king, but not to simply imitate Hunsundo(獻仙桃) which takes a style of Dangakjungjai (唐樂呈才); however, its Mansurnu(萬壽舞) dance procedures are more developed and systemized. By this study, it may be so important that a typical Dangakjungjai (唐樂呈才) - Hunsundo(獻仙桃)- is again reflected, presented and researched, but however, with recognizing its Mansumu(萬壽舞) art nature and significance which not only regards the ceremonial procedures important with being newly created so important but also appoaches to the realization of its art nature and its setting a stage so important, it is hoped there are more active, deeper studies in the future.
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