View : 18 Download: 0

수학과 과학교과의 내용과 학습성취도 및 태도에 대한 상관성 분석 연구

Title
수학과 과학교과의 내용과 학습성취도 및 태도에 대한 상관성 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE RELATIONSHIP OF THE CONTENTS, ACHIEVEMENT, ATTITUDE BETWEEN MATHEMATICS AND SCIENCE : Focusing on Middle School Students
Authors
李恩周
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
수학과학교과학습성취상관성분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
수학과 과학은 깊은 연관을 맺고 있으며 과학기술 교육이 점차 강조되고 있는 시점에서 수학교육의 중요성은 증대되어 가고 있다. 그러나 두 교과서의 상관성이 있다는 정도의 피상적인 인식에만 머물러 있을 뿐 구체적인 관련서이나 지도 방안에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 수학과 과학교과 과정을 분석해 보고 성취도 와 태도 사이의 상관성을 각 태도의 하위 영역별로 알아봄으로써 두 교과의 학습 지도 및 연계 지도에 활용하여서 교육 효과를 높이는데 도움을 주고자 한다. 본 연구에서는 수학과 과학 교과서를 분석하여 내용면에서의 상관성을 알아보았으며 서울시 소재의 중학교에서 남녀별, 학년별로 학생들을 고르게 선정하여서 수학에 대한 태도 검사와 과학에 대한 태도 검사 및 설문조사를 실시하였고 1학기말 성취도 점수를 사용하여 태도및 성취도에 대한 상관성을 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 수학교과와 과학 교화의 교육 내용은 밀접한 관계에 있으며 학년이 올라갈수록 상관성의 정도가 심화되었다. 2. 학생들은 수학 학습 부진으로 인해 과학 학습을 하는데 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 3. 학생들은 수학과 과학 학습의 연계 지도에 대하여 긍정적으로 생각하고 있다. 4. 수학 성취도와 수학에 대한 태도와의 상관성 분석 결과에서 (1) 남학생들은 수학학습에 대한 자신감과 동기성, 부모의 태도 등이 긍정적인 영향을 여학생은 수학학습에 대한 자신감과 동기성, 성역할 적합성이 긍정적인 영향을 준다. (2) 학년별로는 1, 2, 3 학년 모두 수학 학습에 대한 자신감과 동기성이 긍정적인 영향을 준다. 그 중 1학년은 성역할 적합성이 2학년은 부모의 태도가 긍정적인 영향을 준다. 5. 과학 성취도와 과학에 대한 태도와의 상관성 분석 결과에서 (1) 남학생은 과학 수업의 즐거움이 긍정적인 영향을 주고, 여학생은 과학과 과학자에 대한 인식과 태도의 적용이 긍정적인 영향을 준다. (2) 학년별로는 1, 2, 3학년 모두 과학 및 과학자에 대한 인식과 태도의 적용이 영향을 준다. 그 중에서 과학 수업의 즐거움은 3학년에게 긍정적인 영향을 준다. 6. 수학과 과학에 대한 태도 사이의 상관성 분석 결과에서 (1) 남학생들은 수학에 대한 자신감과 동기성, 학습자에 대한 부모의 태도와 과학 수업의 즐거움의 긍정적으로 의미 있는 상관성을 보였다. 여학생들은 수학에 대한 자신감과 동기성, 성역할 적합성, 학습자에 대한 부모의 태도와 과학 및 과학자에 대한 인식과 태도의 적용이 긍정적인 상관성을 보였다. (2) 학년별로는 1학년이 수학에 대한 자신감과 동기성, 과학 및 과학자에 대한 인식과 태도의 적용이 긍정적인 상관을 보였으며 2학년은 수학의 자신감과 동기성, 부모의 태도와 과학 및 과학자에 대한 인식과 적용이 긍정적인 상관성이 있다. 3학년은 수학의 자신감과 동기성과 과학 수업의 즐거움에 대한 태도가 긍정적일 때 상관성이 의미있게 나왔다.;There is close correlation between mathematics and science. And the importance of mathematics is increasing with emphasis on scientific technique education. But there are few studies of their concrete relation of the teaching method. Therefore, this study researched the curriculum of mathematics and science, the relationship of the attitude toward mathematics and science, mathematics and science achievement. The result of this study are as follows. 1. The higher grade is, the closer the relationship in the contents is. 2. Students feel difficulty studying science because of depression of mathematics studying. 3. Students think positively about the connected teaching of mathematics and science. 4. The results of the analysis of the relationship between attitude toward mathematics and mathematics achievement. (1) In case of boys, while confidence in learning maths, motivation and parent's attitudes toward the student have a positive effect on the achievement. In case of girls, confidence, motivation and sex-role congruency have a positive effect. (2) In case of different grades, confidence and motivation have a positive effect. Especially, sex-role congruency have a positive effect on the first graders and parent's attitudes have a positive effect on the second graders. 5. The results of the analysis of the relationship between attitude toward science and science achievement. (1) In case of boys, pleasure of science class has a positive effect. In case of girls, cognition of science and scientist and application of scientific attitude have a positive effect. (2) In case of different grades, cognition of science and scientist and application of scientific attitude have a positive effect. Especially, pleasure of science class have a positive effect. 6. The results of the analysis of the relationship between attitude toward maths and science. (1) In case of boys, there is positive relationship among the confidence and motivation in maths, parent's attitudes and pleasure of science class. In case of girls, there is positive relationship among the confidence and motivation in maths, sex-role congruency, parent's attitudes and cognition of science and scientist and application of scientific attitude. (2) In case of the lst graders, there is positive relationship among the confidence and motivation in mathematics, cognition of science and scientist, and application of scientific attitude. In case of the 2nd graders, there is positive relationship among the confidence and motivation in maths, parent's attitudes and cognition of science and scientist and application of scientific attitude. Incase of the 3rd graders, there is positive relationship among the confidence and motivation in maths, and the pleasure of science class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE