View : 700 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이주희-
dc.creator이주희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000021866-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173783-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021866-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to evaluate the effects on science achievement and science-related attitude to the students by new teaching method which includes STS materials on geology instruction in the high school science curricula. The population of 212 female students of first grade in the high school is divided into two experimental and two control groups. The experimental groups are taught by the STS programs. The teaching method in the control groups was conventional lecture focused on an intellectual knowledge and entrance examination. The results are as follows : 1. Most students in the experimental groups show higher science achievement than those in the control groups (p< .0l). 2. The STS programs are significantly effective in changing science-related attitude to the students in the geology lessons (p< .00l). 3. Most students in the experimental groups show more positive attitude than those in the control groups, especially in the domain of science class(p< .00l>, in the science class content(p< .05), in the studying science(p< .05) and in the infusing STS content(p< .05). In summary, the STS programs applied in geology instruction were highly effective and valuable to stimulate and improve the scientific thinking and activity in the high school science courses.;1980년대 이후 전 세계적으로 과학 교육의 큰 조류가 된 STS 교육 운동은 '모든 이를 위한 과학'이라는 지표 아래, 현대의 과학기술 사회에서 직면하게 될 문제를 해결하는데 과학교육이 도움이 되고자 하는 실생활 응용적 성격을 띄고 있다. 본 연구에서는 고등학교 과학 Ⅰ(하) 교과서 중 지질학 영역인 「Ⅱ.지각의 물질과 변화」 단원에 대한 STS 프로그램을 개발하고 창문여자고등학교 1학년 4개반 212명을 대상으로 실험 집단 2개반에는 STS적 수업을, 통제집단 2개반에는 전통적 강의 중심 수업을 실시하여 STS가 학생들의 학업 성취도와 과학에 관련된 태도에 미치는 영향을 분석하였다. 8차시에 걸친 수업이 투입된 이후 사전과 사후 검사 결과를 분석해 보면 STS 프로그램을 적용한 실험 집단의 학업 성취도가 통제 집단에 비해 통계적으로 의미 있는 향상을 보였으며(P < .01), STS 프로그램을 이용한 수업은 학생들의 과학에 관련된 태도를 긍정적으로 변화시키는데 매우 효과적임이(P< .001) 나타났다. 그리고, 과학에 관련된 태도를 5개 하위 영역별로 살펴 본 결과, 과학 수업 영역, 과학 수업 내용 영역, 과학 학습 영역, STS 도입에 대한 의견에서는 긍정적인 반응을 보였으나, 과학의 가치 영역에서는 통계적으로 의미 있는 차이를 나타내지 않았다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. STS 교육 = 4 B. 선행 연구의 고찰 = 22 Ⅲ. 연구 방법 = 27 A. 연구의 대상과 표집 방법 = 27 B. 실험 설계 = 27 C. 검사 도구 및 연구 절차 = 29 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 37 A. 과학 학업 성취도에 대한 STS 프로그램의 적용 효과 = 37 B. 과학에 관련된 태도에 대한 STS 프로그램의 적용 효과 = 41 Ⅴ. 결론 및 제언 = 58 A. 결론 및 시사점 = 58 B. 연구의 제한점 = 60 C. 제언 = 60 참고문헌 = 62 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3251492 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고등학교-
dc.subject과학-
dc.subject지질학-
dc.subjectSTS 수업-
dc.subject학생-
dc.subject학습성취도-
dc.title고등학교 과학I(하)의 지질학 영역에서 STS 수업이 학생들의 학습성취도와 과학에 관련된 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) effects of STS Programs on Geology Instruction in the High School science curricula-
dc.format.pagevi, 97p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 지구과학교육전공-
dc.date.awarded1996. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE